یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

شوک مقطعی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با افت ۱۴۶۴ واحدی (۹/ ۱ درصدی) در سطح ۷۸ هزار و ۴۰۷ واحدی ایستاد. با اعلام نتیجه انتخابات آمریکا به نفع دونالد ترامپ، روز گذشته شاهد شوک مقطعی بازارها، با توجه به ابهام در سیاست‌های پیش‌روی آمریکا هستیم، امری که می‌تواند نوسانات بازارهای جهانی را در میان‌مدت شدت بخشد. روز گذشته همگام با بازارهای جهانی، در بورس تهران نیز شاخص ۳۵ صنعت از ۳۷ گروه افت داشت. از ابتدای مهر شاهد حمایت صنایع کالایی از بازار بودیم. به این ترتیب روز گذشته با وجود افت مقطعی قیمت جهانی کالاها اما در ادامه شاهد بازگشت به روند صعودی بودیم (ازجمله مس، روی، آلومینیوم). بنابراین با وجود افت یکپارچه بازار سهام، در ساعات پایانی ایجاد فرصت خرید و حمایت حقوقی‌ها، افت‌ قیمت سهام را تعدیل کرد؛ بنابراین با شناسایی کف، بازگشت تقاضا می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

حمایت تقاضای محافظه‌کارانه از دلار

دیروز هر دلار آمریکا با رشد 15 تومانی به نرخ 3652 تومان معامله شد. با پیروزی غیرمنتظره ترامپ، روز گذشته شاهد رشد تقاضای محافظه‌کارانه ارز بودیم. ابهام در مورد سیاست‌های خارجی ترامپ و اثرات سیاست‌های وی بر نحوه اجرای برجام، روز گذشته با تشدید نگرانی معامله‌گران نسبت به ریسک‌های موجود رشد تقاضای ارز و افت بازارهای رقیب (بورس) را رقم زد. به این ترتیب نرخ دلار بیشترین رشد از 20 تیر را ثبت کرد و تا نزدیکی سطح 3660 تومان نیز بالا رفت. اما در ادامه تغییر لحن ترامپ در سخنرانی پس از پیروزی، توقف روند نزولی ارزش جهانی دلار و بازگشت بازارهای سهام جهانی، دلار را از سطح مزبور با افت همراه کرد. روز گذشته اختلاف قیمت خرید و فروش دلار نیز افزایش یافت، امری که سیگنالی برای چشم‌انداز کاهشی دلار است؛ بنابراین با تقویت سمت عرضه، افت دلار دور از انتظار نیست.

بازار سکه

صعود سکه به سقف 3 ساله

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد ۱۶ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۱۳۵ هزار تومان با بیشترین قیمت از ۱۴ شهریور سال ۹۲ معامله شد. رشد نرخ دلار در کنار رشد اونس طلای جهانی، قیمت سکه را با بیشترین رشد در بیش از دو ماه اخیر همراه کرد. پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، با توجه به ابهام در سیاست‌های وی ریسک‌گریزی را در بازارها تقویت کرد. بنابراین در ابتدای معاملات روز چهارشنبه، اونس طلا با جهش ۵ درصدی همراه شد. اما در ادامه رشد آن تعدیل شد و به ۲ درصد رسید. همچنان ریسک سیاسی پیروزی ترامپ، می‌تواند از اونس طلا حمایت کند. روند بازارها در روزهای آتی می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز، رشد تقاضای محافظه‌کارانه، ارز را بالاتر از سطح ۳۵۵۰ تومانی رساند؛ اما افت نرخ دلار دور از انتظار نیست.

بازار طلای جهانی

بیشترین رشد طلا پس از «برگزیت»

دیروز ساعت 16 اونس طلای جهانی به قیمت 1303 دلار معامله می‌شد. با اعلام نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به نفع دونالد ترامپ، افت شاخص دلار در کنار افزایش تقاضای محافظه‌کارانه، اونس طلا با رشد 5 درصدی، بیشترین رشد از 24 ژوئن (زمان اعلام خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) همراه شد. با توجه به نامشخص بودن روند سیاست‌های ترامپ، پیروزی ترامپ با ایجاد شوک مقطعی، طلا را به بیشترین سطح از 26 سپتامبر (1338 دلار) رساند؛ اما لحن مصالحه‌آمیز ترامپ در سخنرانی پس از پیروزی و بازگشت توجه معامله‌گران به عوامل بنیادین، باعث بازگشت اونس طلا به سطح 1300 دلاری شد. با اینکه پیش‌تر تقویت احتمال افزایش نرخ بهره در ماه دسامبر عامل فشار بر طلا بود، اما ریسک سیاسی موجود، می‌تواند بر روند افزایش نرخ بهره آمریکا تاثیرگذار باشد. همچنان روند بازارهای سهام در روزهای اخیر می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد.

بازار اوراق مسکن

تداوم نوسان اندک «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۰ درصدی همراه شدند. در هفته اخیر شاهد حمایت سطح ۷۸ هزار تومانی از «تسه»ها بودیم. به این ترتیب با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در سطح ۲۲ درصد ایستاده است. از ابتدای آبان با وجود افت قیمت اوراق به کمترین سطح از خرداد (۷۶ هزار تومان)، اما حمایت تقاضا قیمت اوراق را از سطح مزبور با رشد همراه کرد. رشد ۲/ ۱۱ درصدی تعداد معاملات و ۲/ ۳ درصدی قیمت در ۷ ماه ابتدایی سال، در کنار رشد ۱۰۸ درصدی تسهیلات مسکن در ۷ ماه ابتدایی سال جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته، نشان‌دهنده خروج رکود از تقاضا است. اما همچنان قدرت خرید پایین متقاضیان برای خرید مسکن، مانع از رشد پرشتاب تقاضا و خروج سمت عرضه از رکود را زمانبرتر نشان می‌دهد.

بازار نفت

فشار عوامل بنیادین بر نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 7/ 44 دلار معامله می‌شد. روز گذشته شوک مقطعی بازارها با پیروزی غیرمنتظره ترامپ و تقویت ریسک‌گریزی در بازارها، قیمت نفت را به کمترین سطح در 8 هفته اخیر (1/ 43 دلار) رساند. اما در ادامه با بازگشت بازارها، شاهد رشد اندک قیمت نفت بودیم. با وجود ابهام در سیاست‌های ترامپ، اما برخی کارشناسان احتمال تسهیل دسترسی تولیدکنندگان نفتی آمریکا به منابع نفتی دور دست‌تر را پیش‌بینی می‌کنند. سیاست‌های ترامپ می‌تواند در بلندمدت بر بازار نفت اثرگذار باشد. اما در شرایط کنونی، توجه به عوامل بنیادین نوسانات نفت را زیر سطح 45 دلاری حفظ کرده است. نگرانی‌ها از عدم توافق اوپک در نشست 30 نوامبر، تداوم مازاد عرضه با افزایش تولیدات اوپک و غیراوپک، همچنین تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از رشد موجودی نفت تجاری آمریکا (4/ 4 میلیون بشکه) عامل فشار بر نفت است.