یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

رشد کم‌رمق شاخص

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۶ واحدی (۰۲/ ۰ درصدی) در سطح ۷۷هزار و ۵۹۱ واحدی ایستاد. روز گذشته از میان نمادهایی که بازگشایی شدند، «خاهن» با تعدیل مثبت سودآوری در اولین پیش‌بینی سال ۹۶ در کنار «جم» و «وامید» با خرید حقوقی‌ها، بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص داشتند. همچنان «ونوین» در دومین روز بازگشایی نمادهای بانکی، بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. اما مطابق انتظارات فضای منفی بانکی‌ها تعدیل شد و برخی نمادهای این گروه با رشد همراه شدند. «وسینا» نیز در دومین روز بازگشایی، به‌دلیل عدم کشف قیمت معامله نشد. با وجود سطح مناسب قیمت جهانی کالاها اما شرایط احتیاطی را در بازارهای جهانی با ریسک ترامپ شاهد هستیم. همچنان شاخص گروه انبوه‌سازی بیشترین رشد را داشت؛ با وجود تداوم رکود مسکن، به‌نظر می‌رسد رشد این نماد با حمایت سطوح تکنیکال رقم خورده است.

بازار ارز

بازگشت دلار به مدار نزولی

دیروز هر دلار آمریکا با افت اندک ۲ تومانی به نرخ ۳۷۷۸ تومان معامله شد. تداوم شرایط رکودی در بازار دلار، نرخ دلار را مجددا نزولی کرد. در هفته‌های اخیر کاهش تقاضای سفته‌بازی با فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها عامل فشار بر نرخ دلار شد. به این ترتیب با اینکه در بهمن سطح ۳۸۰۰ تومانی از نرخ دلار حمایت می‌کرد، اما در اسفند نرخ دلار زیر سطح مزبور تثبیت شد. با این وجود چشم‌انداز بازگشت تقاضای مسافرتی ارز با نزدیک شدن به عید نوروز، همچنان از دلار حمایت می‌کند. اما بررسی روند نرخ دلار در سال گذشته نیز نشان می‌دهد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع جدی برای رشد نرخ دلار است. همچنان ارزش جهانی دلار نیز در ۳ هفته اخیر با رشد همراه شده است. در صورت تداوم رشد ارزش جهانی دلار، رشد تقاضای آربیتراژی دلار محتمل است.

بازار سکه

ناامیدی معامله‌گران از طلا

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۱۰ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۳ هزار تومان معامله شد. افت اندک اونس طلا در کنار کاهش اندک نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. روز گذشته شاهد افت اندک اونس طلا از سقف ۳ ماه و نیمه بودیم. همچنان شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی ترامپ و ریسک‌های سیاسی اروپا از اونس طلا حمایت می‌کند، اما مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری در مقابل طلا انتظار می‌‌رود. در بازار ارز نیز همچنان نرخ دلار با رکود تقاضا و فشار عرضه نوسان اندکی داشت. با اینکه پیش‌تر معامله‌گران سکه انتظار رشد طلای جهانی را داشتند، اما افت طلا پس از بازگشایی بازارها در کنار بازگشت دلار به روند نزولی باعث بیش‌واکنشی سکه به بازارهای اثرگذار شد و حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را اندکی تخلیه کرد.

بازار طلای جهانی

نوسان طلا نزدیک سقف

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۵۴ دلار معامله شد. همچنان شرایط احتیاطی پیش از سخنرانی ترامپ در مقابل کنگره و جزئیات بیشتر لایحه بودجه دولت ترامپ نوسان اندک شاخص دلار و حرکت طلا نزدیک سقف ۳ ماه و نیمه را رقم زد. همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا از اونس طلا حمایت می‌کند؛ پیشروی ماکرون، کاندیدای میانه‌رو از مارین لوپن، کاندیدای راست‌گرای افراطی فرانسه در نظرسنجی‌ها، آرامش اندکی را میان معامله‌گران رقم زد. اما احتمال رفراندوم اسکاتلند برای جدایی از بریتانیا عامل فشار بر پوند شد. پیش‌تر بازارهای سهام آمریکا با خوش‌بینی به سیاست‌های مالی انبساطی ترامپ با رشد همراه شده بودند. اما پیش‌بینی کارشناسان از بیش‌واکنشی بازارهای سهام به این عامل، تقویت احتیاط را میان معامله‌گران پیش از سخنرانی ترامپ رقم زده است؛ با این وجود؛ چشم‌انداز رشد نرخ بهره، مقاومت سطح ۱۲۶۰ دلاری را در مقابل طلا تقویت کرده است.

بازار اوراق مسکن

حرکت «تسه»ها در تعادل نسبی

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت اندک ۰۴/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۴۵۸ تومان معامله شدند. از ابتدای اسفند میانگین قیمت اوراق در سطح ۷۵ هزار و ۱۱۲ تومان قرار گرفته است. همچنان به‌نظر می‌رسد خوش‌بینی‌ها به خروج تدریجی مسکن از رکود، حمایت کف ۷۲ هزار تومانی از اوراق را رقم زده است. اما بررسی‌های «دنیای اقتصاد» تداوم رشد منفی ارزش واقعی املاک برای چهلمین ماه متوالی در ماه گذشته را نشان می‌دهد؛ امری که در کنار آمارها از کاهش سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در نیمه اول سال‌جاری بر زمان‌بر بودن خروج مسکن از رکود تاکید دارد. همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان در سقف وام کنونی و نرخ سود وام فشار را بر اوراق حفظ کرده است. در شرایط کنونی نرخ سود واقعی وام در سطح ۷/ ۲۱ درصد قرار گرفته است.

بازار نفت

خوش‌بینی معامله‌گران به نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۳/ ۵۴ دلار معامله ‌شد. خوش‌بینی‌ها به رشد قیمت نفت با وجود فشار بازگشت شیل، از قیمت نفت حمایت کرد. تعداد معاملات آتی با چشم‌انداز افزایش قیمت WTI به بالاترین سطح ثبت شده، بیش از ۴۰۰ هزار مورد رسید. همچنین تعداد معاملات آتی با دورنمای رشد قیمت برنت نیز رکورد تازه‌ای را ثبت کرده است. اما در صورت عدم رشد قیمت‌ها مطابق انتظارات، این عامل ریسک قابل توجهی را به بازار نفت وارد می‌کند. پس از تعهد ۸۶ درصدی اعضای اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات، خوش‌بینی‌ها به تداوم کاهش تولیدات عامل حمایت از قیمت نفت شده است. اما همچنان رشد تعداد دکل‌های نفتی در ۹ ماه اخیر در کنار شتاب بازگشت تولیدات شیل تردیدهایی را برای بازگشت بازار نفت به تعادل به‌وجود آورده است.