یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

افت شاخص با غلبه احتیاط

شاخص کل بورس پس از دو هفته صعودی، با افت ۵/ ۰ درصدی مواجه شد. روز چهارشنبه شاهد بازگشایی ۱۶ نماد بورسی و فرابورسی بودیم. «فملی» با توجه به تعدیل منفی پیش‌بینی سودآوری بیشترین اثر منفی را بر شاخص داشت. تداوم احتیاط در بازار به دلیل انتظار برای فشار فروش حقوقی ها، تداوم روند نزولی نرخ دلار (عامل فشار بر صنایع صادرات‌محور) در کنار تردید در پایداری قیمت جهانی کالاها شاخص را از میانه بهمن به شدت کم‌نوسان کرده است. در روزهای اخیر با وجود رشد شاخص دلار (عامل فشار بر قیمت جهانی کالاها) همچنان نشانه‌های مثبت اقتصادی چین در کنار تداوم اختلالات عرضه و احتمال کاهش ظرفیت تولید کارخانه‌‌ای از جمله تولیدکنندگان زغال سنگ، فولاد، آلومینیوم و کود شیمیایی چین برای مبارزه با آلودگی هوا، سطح مناسب قیمت جهانی کالاها را شاهد هستیم. تداوم این عامل می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

حمایت معامله‌گران سکه از دلار

هر دلار آمریکا پس از دو هفته افت با رشد اندک ۱/ ۰ درصدی همراه شد. از ابتدای اسفند شاهد تثبیت نرخ دلار زیر سطح ۳۸۰۰ تومانی هستیم. با اینکه چشم‌انداز رشد تقاضای مناسبتی از نرخ دلار حمایت می‌کند، اما تاکید بازارساز و چشم‌انداز مداخله دولت بر بازار ارز و تقویت سمت عرضه، فشار را بر دلار حفظ کرده است. به این ترتیب میانگین نرخ دلار در اسفند در سطح ۳۷۸۱ تومان قرار گرفته است. با این وجود روز چهارشنبه افت اونس طلا و عدم تمایل معامله‌گران به کاهش سکه، افزایش تقاضای ارز را از سوی معامله‌گران رقم زد (رابطه الاکلنگی ارز و سکه) تا اهرمی برای حمایت سکه شود. بنابراین رشد ۹ تومانی نرخ دلار رقم خورد. همچنان با توجه به رشد ۱/ ۲ درصدی ارزش جهانی دلار، این عامل نیز می‌تواند با رشد تقاضای آربیتراژی از نرخ دلار حمایت کند.

بازار سکه

فشار طلای جهانی بر سکه

هر سکه طرح جدید با رشد هفتگی ۱/ ۰ درصدی همراه شد. اما روز چهارشنبه افت اونس طلای جهانی در شرایط رشد اندک نرخ دلار بر سکه فشار آورد. تقویت چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در نشست مارس (دو هفته دیگر) افت طلا را رقم زد. اما همچنان ریسک‌های سیاسی اروپا و نگرانی‌ها از احتمال افت بازارهای سهام پس از بیش واکنشی به سیگنال‌های ترامپ، تا حدی از طلا حمایت می‌کند. با توجه به چشم‌انداز بازگشت تقاضای مناسبتی، تمایل نداشتن معامله‌گران سکه به افت سکه متناسب با طلا را شاهد بودیم. به این ترتیب با افت طلا به سطح ۱۲۴۰ دلاری (‌از سقف ۳ ماه و نیمه) روز چهارشنبه معامله‌گران سکه اقدام به افزایش تقاضای دلار کردند. اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد قابل توجه دلار است. تداوم افت اونس طلا تا سطح ۱۲۲۵ دلاری روز جمعه، می‌تواند فشار بر سکه را تشدید کند.

بازار طلای جهانی

بازگشت فشار «فد» بر طلا

دیروز ساعت ۱۶ اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۲۷ دلار معامله ‌شد. توجه معامله‌گران به چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا اونس را از سقف ۳ ماه و نیمه پایین آورد. پس از اینکه ترامپ در سخنرانی خود در مقابل کنگره، جزئیات دقیقی از سیاست‌های مالی ارائه نکرد، توجه معامله‌گران به روند افزایش نرخ بهره آمریکا بازگشت. ویلیام دادلی، نماینده نیویورک فدرال رزرو، برینارد، عضو ارشد و جان ویلیامز، نماینده سن فرانسیسکو افزایش نرخ بهره را به زودی مناسب دانستند. بنابراین رشد ۱/ ۱ درصدی شاخص دلار در دو روز، اونس طلا را به کانال ۱۲۲۰ دلاری بازگرداند. روز جمعه شاهد افت اندک نرخ دلار با بازگشت احتیاط برای سخنان جنت یلن و نایب رئیس فدرال رزرو، برای ارائه سیگنال مشخص‌تری برای افزایش نرخ بهره در نشست ۱۵-۱۴ مارس بودیم. همچنان ریسک‌های سیاسی و احتیاط برای اثرات واقعی سیاست‌های ترامپ از طلا حمایت می‌کند.

بازار اوراق مسکن

دومین هفته افت «تسه»ها

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۳ (تسه۹۳۱۲) با افت ۴/ ۳ درصدی با ثبت دومین هفته نزولی به قیمت ۷۳ هزار و ۷۱۴ تومان معامله شدند. از ابتدای اسفند «تسه»ها در بازه ۷۲ تا ۷۶ هزار تومانی نوسان دارند. از ابتدای زمستان تا هفته سوم دی شاهد روند نزولی قیمت «تسه»ها بودیم. اما با افزایش ۴۰ درصدی تعداد معاملات مسکن در دی، نسبت به آذر، برخلاف روند سال‌های گذشته خوش‌بینی‌ها به تداوم تقاضای مسکن، قیمت «تسه»ها را از کف ۱۳ ماهه (در هفته سوم دی) با رشد ۶ درصدی همراه کرد. اما همچنان قیمت اوراق از ابتدای مهر افت ۱۸درصدی را نشان می‌دهند. رشد غیرتورمی مسکن، رشد ۷/ ۶درصدی قیمت مسکن در بهمن نسبت به بهمن سال گذشته، زمان بر بودن خروج مسکن از رکود را نشان می‌دهد. موضوعی که مقاومت سطح ۷۷ هزار تومانی را در ماه‌های اخیر تقویت کرده است.

بازار نفت

فشار آمریکایی بر بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۵۲ دلار معامله ‌شد. افزایش حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا در کنار رشد شاخص دلار، (حرکت نزدیک سقف ۷ هفته‌ای) بر نفت فشار آورد. گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از افزایش موجودی نفت تجاری آمریکا (به میزان ۵/ ۱ میلیون بشکه) برای هشتمین هفته متوالی در کنار افزایش تولیدات به میزان ۰۳/ ۹ میلیون بشکه در روز عامل فشار بر قیمت نفت است. همچنین گزارش‌ها از عدم کاهش تولیدات روسیه در فوریه و تثبیت در سطح ۱۱/ ۱۱ میلیون بشکه در روز، در سطح ژانویه، به معنی کاهش تنها ۱۰۰ هزار بشکه در روز، یک سوم میزان تعهد شده، عامل دیگر فشار بر قیمت نفت شد. با این وجود خوش‌بینی‌ها به تعهد اوپک به کاهش تولیدات برای دومین ماه، پیش‌بینی تعهد ۹۴ درصدی در ماه فوریه طبق نظرسنجی رویترز از قیمت نفت حمایت می‌کند.