یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بورس گرفتار سودگیری سریع

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۴۲ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۸۲۷ واحدی ایستاد. روز گذشته نماد «رانفور»، «وبملت» و «همراه» پس از بازگشایی و «وتجارت» بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند. پس از حرکت نقدینگی به سمت نمادهای پالایشی و رشد اندک قیمت سهام، با شناسایی سود میان معامله‌گران فشار فروش را در این نمادها تشدید کرد. به‌صورتی که روز گذشته «شپنا» در کنار «خساپا» و «مبین» (با تشدید روند اصلاح قیمت و ابهام در نرخ‌گذاری محصولات)، بیشترین تاثیر منفی بر شاخص را داشت. بنابراین همچنان تمایل معامله‌گران به کسب سودهای کوتاه مدت، از روز یکشنبه اقبال معامله‌گران از نمادهای بانکی را رقم زد. با این وجود صف‌های خرید قابل توجه این نمادها با عرضه سنگین از سوی حقوقی‌ها مواجه شدند. امری که در کنار چشم‌انداز بازگشایی نماد بانک صادرات می‌تواند مانع از پایداری رشد این نمادها شود.

بازار ارز

فشار عرضه بر دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت ۹ تومانی به نرخ ۳۷۶۶ تومان معامله شد. روز گذشته کاهش تقاضای آربیتراژی در کنار تشدید فشار عرضه عوامل فشار بر نرخ دلار بود. پس از رشد یک درصدی نرخ دلار در هفته اخیر و رسیدن روز یکشنبه تا سطح ۳۷۸۴ تومانی، روز گذشته شاهد افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها بودیم. موضوعی که در کنار افت نرخ درهم، تا سطح ۱۰۳۷ تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، عامل فشار بر دلار شد. همچنان چشم‌انداز مداخله دولت در بازار ارز و افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. ارزش جهانی دلار هم در یک ماه اخیر با افت ۱/ ۲ درصدی همراه شد. موضوعی که می‌تواند فشار بر تقاضای آربیتراژی دلار را تشدید کند.

بازار سکه

فشار دوجانبه بر سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی مواجه شد. افت نرخ دلار در کنار افت اونس طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی، رشد اندک شاخص دلار در کنار تقویت ریسک‌پذیری معامله‌گران با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه، اونس طلا را تا سطح ۱۲۶۰ دلاری پایین برد. همچنان با چشم‌انداز رشد نرخ بهره آمریکا، احتمال افت بیشتر طلا وجود دارد. اما آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا اخیرا تردیدهایی را برای روند افزایش نرخ بهره به وجود آورده است که نشست هفته جاری فدرال رزرو تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد. همچنان در بازار ارز نیز شاهد بازگشت نرخ دلار به سطح ۳۷۶۰ تومانی بودیم. تشدید فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مانع از رشد دلار است. کم واکنشی سکه به افت بازارهای اثرگذار حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را بالاتر از ۹۰ هزار تومان قرار داد.

بازار طلای جهانی

تداوم فشار بر اونس طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۶۲ دلار معامله ‌شد. با وجود آمارهای نامناسب اقتصادی آمریکا، اما توافق احزاب آمریکا برای تامین مالی دولت به میزان ۱۶/ ۱ هزار میلیارد دلار رشد شاخص دلار و تقویت ریسک‌پذیری را میان معامله‌گران رقم زد. پیش‌تر رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماه اول به کمترین سطح در سه سال اخیر عامل فشار بر شاخص دلار بود. همچنین افت شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای از سقف ۵‌ساله و رسیدن شاخص خرید مدیران خدمات به کمترین سطح در ۶ ماه اخیر نیز تا حدی نگرانی‌ها را نسبت به چین تقویت کرد. با این وجود، همچنان رشد بازارهای سهام رقم خورد. اما تداوم ریسک‌های سیاسی و اقتصادی حمایت سطح ۱۲۶۰ دلاری را رقم زد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا، فشار را بر طلا حفظ کرده است که نشست هفته جاری تصویر روشن‌تری ارائه می‌دهد.

بازار اوراق مسکن

تداوم کم‌نوسانی اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد ۱/ ۱ درصدی به قیمت ۷۲ هزار و ۷۱ تومان معامله شدند. همچنان شاهد رشد تدریجی تقاضا هستیم. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی وام در شرایط کنونی در سطح ۵/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود نشانه‌های رشد تدریجی تقاضا، اما همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، برآورد کارشناسان از سهم ۳۳ درصدی سبد هزینه‌های خانوار به‌صورت میانگین مانع از رشد قابل توجه تقاضا است. اما رشد تدریجی تقاضا در کنار رشد غیرتورمی مسکن و افزایش تقاضای خانه اولی‌ها، با رشد صعودی افتتاح‌کنندگان حساب در صندوق یکم بانک مسکن همچنین نزدیک شدن به فصل رونق مسکن، در تابستان عوامل خوش‌بینی به خروج تدریجی مسکن از رکود هستند. همچنان برخی کارشناسان معتقدند با نزدیک شدن به انتخابات، ریسک‌های سیاسی باعث شرایط احتیاطی در بازار است.

بازار نفت

ناامیدی معامله‌گران از رشد نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۱/ ۴۹ دلار معامله ‌شد. تقویت تردیدها نسبت به بازگشت بازار نفت به تعادل با بازگشت پرشتاب تولیدات شیل، عامل فشار بر قیمت نفت است. رشد (۹‌موردی) تعداد دکل‌های نفتی برای پانزدهمین هفته متوالی و رسیدن به بالاترین سطح از آوریل ۲۰۱۵ عامل فشار بر قیمت نفت است. افزایش تولیدات لیبی و رسیدن به ۷۰۰ هزار بشکه در روز، پس از بازگشایی بزرگ‌ترین میدان نفتی این کشور، فشار بر نفت را تشدید کرد. تعطیلی برخی بازارهای آسیا و اروپا عامل تشدید نوسانات قیمت نفت بود. با وجود اینکه پیش تر خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق اوپک و غیراوپک عامل حمایت از قیمت نفت بود، اما با تداوم حرکت نفت زیر سطح ۵۰ دلاری و تداوم حجم بالای ذخایر نفت، معامله‌گران برای اولین بار در سه هفته معاملات آتی با چشم‌انداز کاهشی را افزایش دادند.