یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

رشد شاخص بر شانه حقوقی‌ها

دیروز شاخص کل بورس با رشد 215 واحدی (27/ 0 درصدی) همراه شد. در آخرین روز معاملات پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری و تشدید فضای سیاسی شاهد غلبه احتیاط بر بازار بودیم؛ این عامل در کنار افت قیمت جهانی فلزات اساسی و عدم پایداری رشد اخیر قیمت نفت، فضای احتیاط را در میان معامله‌گران تشدید کرد؛ کاهش شتاب رشد تقاضا در کنار مازاد عرضه عوامل فشار بر قیمت جهانی کالاها است؛ حتی افت شاخص دلار به کف 6‌ماهه نیز نتوانست به رشد قیمت جهانی کالاها کمک کند. با این وجود، روز گذشته شاهد حمایت حقوقی‌ها با شتاب بیشتری نسبت به سایر روزهای هفته، از شاخص بودیم؛ به‌صورتی که تغییر مالکیت 8/ 16 میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها رقم خورد؛ تنها 8/ 10 میلیارد تومان از این خرید در نماد «خساپا» رقم خورد. در شرایط کنونی نتیجه انتخابات مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر شاخص خواهد بود.

تشدید هیجانات در بازار ارز

دیروز هر دلار آمریکا با رشد ۹ تومانی به نرخ ۳۷۸۶ تومان معامله شد. تشدید فضای هیجانی با نزدیک شدن به انتخابات و رشد تقاضای محافظه‌کارانه عامل حمایت از نرخ دلار شد. افزایش معاملات فردایی با چشم‌انداز صعودی دلار نیز عبور نرخ دلار از سطح ۳۷۸۰ تومانی را رقم زد و نرخ دلار را به بالاترین سطح از ۸ فروردین رساند. در ۸ هفته اخیر، با وجود حمایت عوامل روانی از نرخ دلار، اما فشار عرضه از سوی صرافی بانک‌ها مقاومت سطح ۳۷۸۰ تومان را در برابر رشد دلار تقویت کرد. در صورت تثبیت دولت فعلی، تشدید نوسانات دلار دور از انتظار است. در بازار ارز جهانی نیز شاهد افت بیشتر ارزش جهانی دلار در کف ۶‌ماهه با تقویت ریسک‌های سیاسی دولت ترامپ هستیم؛ امری که می‌تواند کاهش تقاضای آربیتراژی را به دنبال داشته باشد.

شارژ دوجانبه سکه

دیروز هر سکه طرح جدید با رشد 7 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 222 هزار تومان معامله شد. رشد نرخ دلار در کنار رشد طلای جهانی به سقف دوهفته‌ای، 1248 دلار از قیمت سکه حمایت کرد. در بازار طلای جهانی، با تعمیق بحران سیاسی در دولت ترامپ در رابطه با پرونده‌های مورد بررسی FBI و احتمال افشای اطلاعات محرمانه از سوی ترامپ در دیدار با وزیرخارجه روسیه، در کنار آمارهای نامناسب اقتصادی این کشور، افت شاخص دلار به کف 6‌ماهه رقم خورد؛ امری که در کنار تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران طلا را به کانال 1240 دلاری وارد کرد. در دو روز اخیر رشد 20 دلاری اونس طلا رقم خورده است. در بازار ارز نیز با نزدیک شدن به انتخابات، رشد تقاضای محافظه‌کارانه دلار را بالاتر از سطح 3780 تومانی قرار داد. بنابراین حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه اندکی تخلیه شد.

حمایت بحران ترامپ از طلا

دیروز ساعت ۱۶ هر اونس طلای جهانی به قیمت ۱۲۴۶ دلار معامله ‌شد. تعمیق بحران سیاسی دولت ترامپ با فشار بر شاخص دلار و تقویت ریسک‌گریزی معامله‌گران از اونس طلا حمایت کرد. گزارش‌ها از درخواست ترامپ از رئیس سابق FBI، برای منتفی کردن تحقیق در مورد مشاور سابق امنیت ملی، مایکل فلین تشدید نگرانی‌ها نسبت به دولت وی را رقم زد. این عامل پس از اتهامات به ترامپ در مورد افشای اطلاعات محرمانه به در دیدار با وزیرخارجه روسیه، در کنار آمارهای نامناسب مسکن آمریکا افت شاخص دلار به کف ۶‌ماهه را رقم زد. علاوه بر این، بازگشت تردیدها نسبت به امکان اجرای سیاست‌های اقتصادی وی با افت بازارهای سهام آمریکا، فضای منفی را در بازارهای سهام آسیا و اروپا نیز رقم زد. همچنان چشم‌انداز افزایش نرخ بهره در ژوئن مانع از رشد قابل توجه طلا است؛ آمارهای اقتصادی آمریکا می‌تواند اثرگذار باشد.

تداوم رشد آرام اوراق

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند94 (تسه9412) با رشد 4/ 0 درصدی همراه شدند. با تصویب افزایش سقف وام از طریق اوراق، تا سطح 140 میلیون تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان به‌صورت انفرادی در کنار افزایش تدریجی تقاضا شاهد رشد حدود 5/ 6 درصدی قیمت اوراق از ابتدای اردیبهشت را شاهد هستیم. با این وجود، همچنان پایین بودن قدرت خرید متقاضیان مانع از رشد پرشتاب اوراق است و چشم‌انداز رشد غیرتورمی مسکن انتظار می‌رود. این امر را می‌توان در روند معاملات مسکن «نوساز» در فروردین مشاهده کرد. با توجه به ارائه قیمت‌های بالاتر برای واحدی نوساز، کاهش 22 درصدی تقاضای خانه‌های نوساز، در مقایسه با کاهش 8 درصدی کل معاملات مسکن رقم خورد؛ امری که به بالا بودن کشش تقاضای مسکن (تغییرات شدید تقاضا با نوسانات قیمت) اشاره دارد. کاهش حجم معاملات در ماه رمضان می‌تواند تقاضای اوراق را کاهش دهد.

فروکش هیجانات در بازار نفت

دیروز ساعت ۱۶ هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت ۷/ ۴۸ دلار معامله ‌شد. تخمین موسسه نفت آمریکا (API) از افزایش ۸۸۲ هزار بشکه حجم ذخایر نفت تجاری آمریکا بر‌خلاف پیش‌بینی‌ها بر نفت فشار آورد. افت شاخص دلار به کف ۶‌ماهه نیز نتوانست از قیمت نفت حمایت کند. پیش‌تر خوش‌بینی‌ها به تمدید توافق تا سه ماهه اول ۲۰۱۸، جهش ۳ درصدی قیمت نفت را رقم زده بود، اما همچنان رشد پرشتاب تولیدات شیل، رشد حدود ۱۰ درصدی از اواسط سال ۲۰۱۶ و رسیدن به ۳/ ۹ میلیون بشکه عامل فشار بر نفت است. با وجود تعهد مناسب اوپک و غیراوپک به توافق برای کاهش تولیدات، اما آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) با توجه به زمان‌بری اثر این عامل بر بازار نفت، رشد موجودی نفت را در ۴ ماه ابتدایی ۲۰۱۷ اعلام کرد. نتیجه انتخابات ایران و در صورت تغییر دولت فعلی می‌تواند بر نفت اثرگذار باشد.