یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

اولین هفته نزولی شاخص

شاخص کل بورس پس از ۹ هفته رشد برای اولین بار در سال جاری با افت ۸/ ۰ درصدی مواجه شد. با فروکش هیجان انتخابات، شناسایی سود میان معامله‌گران، در کنار افت قیمت جهانی کالاها شامل فلزات اساسی و پتروشیمی ها، افت بیش از ۳۰درصدی ارزش معاملات در خرداد نسبت به میانگین اردیبهشت رقم خورد. با نگرانی‌ها از مازاد عرضه، همچنین حرکت معامله‌گران از بازار فلزات به بازارهای سهام، روز جمعه، قیمت مس زیر ۵۶۵۰ دلار، روی زیر ۲۵۵۰ دلار و چشم‌انداز تداوم مازاد عرضه نفت برنت به زیر ۵۰ دلار رسید. با این وجود همچنان خوش‌بینی‌ها به رشد تقاضا، از جمله با پروژه جاده ابریشم جدید چین، به ویژه در فولاد و فلزات اساسی وجود دارد. با وجود انتظار تداوم فضای اصلاح، همچنان مجامع شرکت‌ها در صورت تقسیم سود با تعدیل P/ E و انتخاب وزرای جدید می‌تواند بر بورس اثرگذار باشد.

بازار ارز

رکود معاملات در بازار ارز

هر دلار آمریکا با افت هفتگی 24/ 0 درصدی برای دومین هفته متوالی نزولی شد و به نرخ 3731 تومان معامله شد. با کاهش تقاضای محافظه‌کارانه با حذف ریسک انتخابات از بازار، از ابتدای خرداد شاهد نوسان نرخ دلار زیر سطح 3750 تومانی بودیم. اما در هفته گذشته با تداوم فشار عرضه ارز از سوی صرافی بانک‌ها و کاهش تقاضای سفته بازی نوسان اندک نرخ دلار در کانال 3730 تومان رقم خورد. اما به‌نظر می‌رسد که سطح 3730 تومان از نرخ دلار حمایت می‌کند. افت 6/ 2 درصدی ارزش جهانی دلار در یک ماه اخیر با کاهش تقاضای آربیتراژی نیز عامل فشار بر دلار است. علاوه بر این، پیش‌تر معامله‌گران سکه با افت اونس طلا اقدام به افزایش تقاضای دلار می‌کردند. اما رشد بیش از 40 دلاری اونس طلا در 3 هفته اخیر این عامل تقاضا را نیز از بازار ارز حذف کرده است.

بازار سکه

سکه در انتظار سیگنال طلا

هر سکه طرح جدید با افت هفتگی ۱/ ۰ درصدی مواجه شد. رشد شاخص دلار با خوش‌بینی به وضعیت اقتصادی آمریکا و تقویت احتمال دو بار دیگر افزایش نرخ بهره آمریکا طلا را از سقف یک ماهه، ۱۲۷۳ دلاری با افت مواجه کرد. با این وجود همچنان ریسک‌های اقتصادی در کنار ریسک‌های سیاسی، نوسان طلا را در سطح ۱۲۶۰ دلاری رقم زده است. آمار اشتغال آمریکا می‌تواند در ساعات پایانی معاملات جمعه بر طلا اثرگذار باشد. در بازار ارز نیز نوسان اندک دلار در کانال ۳۷۳۰ تومانی رقم خورد. در ۳ هفته اخیر، رشد بیش از ۴۰ دلاری اونس طلا از کف ۱۲۱۸ دلاری، رقم خورد. اما کاهش تقاضای مناسبتی، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را تا حدی تخلیه و به ۸۰ هزار تومان رساند. اما همچنان به نظر می‌رسد سطح یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومانی از سکه حمایت می‌کند.

بازار طلای جهانی

نگاه طلا به آمار اشتغال

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1261 دلار معامله شد. در ماه مه ‌رشد 1/ 0 درصدی اونس طلا رقم خورد. با تشدید ریسک‌های اقتصادی و سیاسی، اونس طلا به سقف یک ماهه، تا 1273 دلار رسید. اما در ادامه، آمار مناسب شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای آمریکا (ISM) پس از دو ماه کاهش در کنار آمار اشتغال بخش خصوصی، بسیار بالاتر از پیش‌بینی‌ها با خوش‌بینی به ثبات اقتصادی آمریکا، رشد شاخص دلار همچنین رشد شاخص خرید مدیران کارخانه‌ای اروپا، رشد بازارهای سهام جهانی را رقم زد؛ شاخص بازارهای سهام آسیا به بالاترین سطح در 2 سال اخیر رسید. احتمال افزایش نرخ بهره در نشست ژوئن به 90 درصد نزدیک شده است. آمار رسمی اشتغال آمریکا روز جمعه می‌تواند بر اونس طلا اثرگذار باشد. همچنان ریسک‌های اقتصادی و سیاسی، نوسان طلا را در 1260 دلاری رقم زده است.

بازار اوراق مسکن

بازگشت اوراق به مسیر صعودی

اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشد هفتگی ۵/ ۲ درصدی همراه شدند. پیش‌تر با آغاز ماه رمضان و افت تقاضای مسکن به‌صورت سنتی، کاهش قیمت «تسه»ها تا سطح ۷۳ هزار تومانی را رقم زد؛ اما اعلام جزئیات افزایش سقف وام مسکن، مجددا قیمت اوراق را به روند صعودی بازگرداند. در روزهای اخیر روابط عمومی بانک مسکن، افزایش سقف وام جعاله از ۱۰ میلیون تومان به ۲۰ میلیون تومان تنها برای متقاضیان خرید مسکن را اعلام کرد که از سوی شورای عالی پول و اعتبار در میانه اردیبهشت تصویب شده بود. با این وجود به دلیل «کمبود منابع» مهلت تا پایان شهریور برای سقف وام جدید ارائه شده است؛ امری که با تسریع رشد تقاضا، مجددا قیمت «تسه»ها را تا سطح ۷۶ هزار تومانی افزایش داده است. این عامل در کنار رشد تقاضا در تابستان، می‌تواند روند صعودی اوراق را تشدید کند.

بازار نفت

فشار آمریکایی بر بازار نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت 2/ 47 دلار معامله شد و افت ماهانه 2 درصدی را در ماه مه ‌ثبت کرد. با وجود توافق اوپک و غیراوپک برای تمدید توافق به مدت 9 ماه، اما چشم‌انداز رشد تولیدات شیل نوسان نفت را زیر 50 دلار حفظ کرده است. با وجود گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از کاهش موجودی 43/ 6 میلیون بشکه، بیشتر از پیش‌بینی‌ها اما رشد تولیدات شیل برای چهاردهمین هفته در 15 هفته اخیر و رسیدن سطح تولیدات به بالاترین سطح از آگوست 2015، به 34/ 9 میلیون بشکه در روز عامل فشار بر نفت شد. اعلام ترامپ از خروج آمریکا از توافق محیط زیست پاریس که در سال 2015 منعقد شد با چشم‌انداز رشد صنایع آلاینده از جمله نفت، نگرانی‌ها برای تشدید عرضه را پررنگ‌تر کرد و قیمت نفت برنت را به زیر 50 دلار رساند.