یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

تحرک‌های موضعی در بورس تهران

شاخص کل بورس تهران در ادامه روزهای کم‌رمق خود افت ۲۷ واحدی (معادل ۰۳/ ۰ درصد) را تجربه کرد. این در حالی بود که همچنان ارزش معاملات روزانه زیر ۱۰۰ میلیارد تومان است و نشان از رخوتی عمومی در این بازار است. در این شرایط، تحرکاتی در دو حوزه مختلف بازار سهام مشاهده می‌شود. بخش نخست، نمادهای کوچکی هستند که با حضور سفته‌بازان نوساناتی را خارج از عرف وضع عمومی بورس شاهد هستند. در بخش دیگر نیز گروه فلزات اساسی با توجه به رشد اخیر قیمت‌های جهانی، رفت‌وآمد نسبتا چشم‌گیر سهامداران را تجربه می‌کنند. هرچند به دلیل ریسک‌پذیری بالای سرمایه‌گذاران، این نمادها نیز رشدهای پایداری را شاهد نیستند، اما در مقایسه با سایر بازار، معاملات نسبتا پرشورتری در این سهام دنبال می‌شود. به نظر می‌رسد حداقل تا پایان فصل مجامع روزهای سردی در بورس تهران ادامه یابد.

بازار ارز

هدیه بازار سکه به دلار

روز گذشته، هر دلار آمریکا با رشد چهار تومانی به نرخ 3783 تومان معامله شد. گرچه عوامل بنیادی تغییر محسوسی را تجربه نمی‌کنند، اما حضور معامله‌گران سکه در بازار ارز را می‌توان مهم‌ترین دلیل رشد نرخ دلار ارزیابی کرد. به‌طور سنتی و در شرایط ثبات شرایط عمومی، نرخ دلار و قیمت سکه رابطه معکوس یا به اصطلاح الاکلنگی دارند. دیروز نیز با توجه به افت اخیر قیمت اونس طلای جهانی، فعالان بازار سکه با خرید دلار سعی کردند افت قیمت سکه را محدود کنند. این الگوی تکراری، عموما با چاشنی تغییرات بیش از انتظار قیمت جهانی طلا رخ می‌دهد و ابتدا شوکی سریع به نرخ دلار وارد کرده و در ادامه تعدیل می‌شود. در معاملات روز گذشته نیز، دلار تحت تاثیر این رفتار الاکلنگی تا 3787 تومان بالا رفت، اما مجددا تعدیل شد.

بازار سکه

عوامل متضاد در بازار سکه

دیروز، هر سکه طرح جدید با افت ۵ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۱۱ هزار تومان معامله شد. افت قابل توجه قیمت طلای جهانی عامل اصلی فشار بر قیمت سکه بود. ریزش اونس طلا دوشنبه شب در بازار جهانی اوج گرفت و اثر خود را بر معاملات دیروز بازار سکه تهران داشت. در سمت دیگر، معامله‌گران به منظور حمایت از قیمت سکه به بازار ارز هجوم بردند و به‌طور سنتی از نرخ دلار حمایت کردند. بنابراین، رشد چهار تومانی نرخ دلار باعث شد تا حدودی از ریزش قیمت سکه جلوگیری شود. هرچند در بازار ارز احتمال کاهش نرخ دلار کمتر از رشد آن است، اما بازار طلای جهانی همچنان ضعیف به معاملات خود ادامه می‌دهد. بنابراین باید دید با وجود این نیروهای متضاد، قیمت‌ها در بازار سکه چه سمت و سویی خواهد گرفت.

بازار طلای جهانی

«آزمون» ریسک در بازار طلا

دیروز ساعت 16، هر اونس طلای جهانی به قیمت 1225 دلار معامله ‌شد. نوسان فلز زرد در کف 7 هفته‌ای در شرایطی ادامه می‌یابد که در ساعات پایانی معاملات دوشنبه، قیمت اونس طلا به کف 1218 دلاری نیز رسیده بود. دیروز اما، آزمایش موشکی کره شمالی باعث شد مجددا تقاضایی هرچند ضعیف در بازار طلا به‌عنوان یک کالای امن شکل بگیرد. همچنین، این اقدام تحریک‌آمیز رشد ین ژاپن به‌عنوان ارزی امن را به همراه داشت که با کاهش ارزش دلار می‌توانست حمایت بیشتری از قیمت اونس داشته باشد. کارشناسان اما با تاکید بر نوسانات آرام طلای جهانی، به نوعی این بازار را نسبت به تنش‌های ژئوپلیتیک مربوط به کره‌شمالی واکسینه ارزیابی می‌کنند (امری که پیش‌تر درباره اقدامات داعش نیز رخ داده بود). از منظر تکنیکال نیز کف 1210 دلاری و سقف 1260 دلاری قابل رویت است.

بازار اوراق مسکن

رشدهای محدود در بازار «تسه»

دیروز، اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۴ (تسه۹۴۱۲) با رشدی اندک به قیمت هر ورقه ۷۶ هزار و ۸۵۷ تومان معامله شدند. قیمت‌ها در سایر اوراق نیز در همین محدوده نزدیک به ۷۷ هزار تومان قرار داشت. پس از یک دوره نوسان «تسه»ها در نیمه پایینی کانال ۷۰ هزار تومانی، طی هفته‌های اخیر خیز آرامی به سمت سطح ۸۰ هزار تومانی برداشته شده است. احتمال دارد به دلیل ورود به فصل تابستان (تقاضای سنتی برای مسکن) به تدریج روند رشد قیمت «تسه»ها کمی تندتر شود. با این وجود نرخ سود واقعی این تسهیلات که اکنون در محدوده زیر ۲۲ درصد است، می‌تواند در برابر رشد قیمت‌های پرشتاب مقاومت نشان دهد. از سوی دیگر، نخستین وام‌های مربوط به صندوق یکم مسکن نیز به تدریج در اختیار خریداران قرار می‌گیرد که ممکن است با افزایش معاملات مسکن، در بازار «تسه» نیز تحرکاتی ایجاد کند.

بازار نفت

توقف ۸ روز صعود قیمت نفت

دیروز ساعت 16، هر بشکه نفت خام آمریکا با افتی اندک به قیمت 9/ 46 دلار معامله ‌شد. این نخستین کاهش قیمت در 8 روز معاملاتی اخیر بازار جهانی نفت بود که مقاومت سطح 50 دلاری برای نفت برنت و همچنین متوقف کردن قراردادهای بازار آتی پیش از تعطیلات روز استقلال آمریکا از دلایل آن محسوب می‌شوند. پیش‌تر، نگرانی نسبت به عدم توانایی اوپک برای کنترل عرضه و بازگشت سریع نفت شیل آمریکا بر قیمت‌ها فشار آورده بود، اما به نظر می‌رسد انتظارات تا حدودی در نیمه دوم 2017 تعدیل شده است. در واقع انتظاراتی مبنی بر کند شدن سرعت رشد تولیدات آمریکا به وجود آمده که همزمان با ادامه تولیدات محدود اوپک می‌تواند بازار نفت را اندکی متعادل‌تر کند. هرچند همچنان نگرانی‌هایی به ویژه از سمت عرضه نفت وجود دارد که احتمالا نوسانات قیمت‌ها را بین دو کانال 40 و 50 دلاری محدود کند.