یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

فضای استراحت شاخص

دیروز شاخص کل بورس با افت ۳۸ واحدی (۰۵/ ۰ درصدی) در سطح ۷۹ هزار و ۶۲۱ واحدی ایستاد. پس از رشد ۳/ ۱ درصدی شاخص کل در ۷ روز معاملاتی اخیر، دیروز فضای اصلاح در بازار رقم خورد. با این وجود، شاهد تغییر مالکیت ۲۱ میلیارد تومانی به نفع حقوقی‌ها بودیم. همچنان رشد اخیر قیمت فولاد از نمادهای فولادی حمایت کرد. اما پس از رشدهای اخیر، در سایر نمادهای فلزات اساسی با سیگنال‌های قیمت جهانی کالاها، فضای اصلاح را شاهد بودیم. در گروه رایانه‌ای، شناسایی سود میان معامله‌گران پس از رشد حدود ۵۰ درصدی شاخص این گروه از ابتدای سال، فشار بر این نمادها را تشدید کرد. در شرایط توقف ۷۳ نماد بورسی، شاهد حرکت معامله‌گران در تک نمادها هستیم. همچنان روند قیمت جهانی کالاها و بازگشایی نماد پالایشی‌ها پس از تعدیل مثبت در صورت‌های مالی بازگشایی این نمادها می‌تواند از شاخص حمایت کند.

بازار ارز

عقب‌نشینی دلار

دیروز هر دلار آمریکا با افت 6 تومانی به نرخ 3778 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان دلار در سطح 3780 تومانی در دو هفته اخیر، روز گذشته شاهد افت نرخ دلار به سطح 3770 تومانی بودیم. با وجود اینکه پیش‌تر عوامل بنیادین، نرخ دلار را تا نزدیک سقف 3800 تومانی نیز افزایش داده بود اما افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها در کنار شناسایی سود میان معامله‌گران، مقاومت سطح 3800 تومانی را در برابر دلار تقویت کرد. روز گذشته افت نرخ درهم تا سطح 1041 تومان، با توجه به نرخ برابری ثابت دلار و درهم، در کنار کاهش تقاضای آربیتراژی از سوی کشورهای همسایه عامل فشار بر دلار شد. بنابراین، ناامیدی معامله‌گران از رشد بیشتر دلار پس از روند کم‌نوسان و عدم حمایت عوامل بنیادین، با شناسایی سود تشدید فشار فروش را از سوی معامله‌گران رقم زد.

بازار سکه

تردید سکه نسبت به بازارهای اثرگذار

دیروز هر سکه طرح جدید با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۰۷ هزار تومان معامله شد. افت نرخ دلار در شرایط تعطیلی بازار طلای جهانی عامل فشار بر قیمت سکه شد. در بازار طلای جهانی در یک ماه اخیر شاهد تشدید نوسانات اونس طلا بودیم. چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی، کاهش ریسک‌های ژئوپلیتیک و رشد بازارهای سهام اونس طلا را از سقف ۱۲۹۰ دلاری با افت همراه کرد و تا کف ۱۲۰۴ دلاری رساند. اما تردیدها نسبت به روند افزایش نرخ بهره آمریکا، با آمار نامناسب اقتصادی این کشور، در روزهای پایانی هفته اونس طلا را تا سقف ۱۲۳۰ دلاری نزدیک کرد. در بازار ارز نیز، با تداوم کم‌نوسانی دلار و نبود محرک بنیادین، روز گذشته نرخ دلار از سطح ۳۷۸۰ تومانی افت کرد. بنابراین تردیدها نسبت به بازارهای اثرگذار افت سکه را رقم زد.

بازار طلای جهانی

خیز طلا از کف

هر اونس طلای جهانی با رشد هفتگی 4/ 1 درصدی همراه شد. با وجود افت اونس طلا در میانه هفته تا کف 1204 دلاری، اما در ادامه افت شاخص دلار، اونس طلا را تا سقف 1230 دلاری نزدیک کرد. جنت یلن با وجود چشم‌انداز مناسب رشد اقتصادی، اما همچنان ریسک نرخ تورم را عامل اثرگذار بر روند افزایش نرخ بهره دانست. بنابراین انتشار نرخ تورم ژوئن، کمتر از پیش‌بینی‌ها در کنار افت آمار خرده فروشی برای دومین ماه متوالی فشار بر شاخص دلار را تشدید کرد. همچنان چشم‌انداز خروج بانک‌های مرکزی از سیاست‌های به شدت انبساطی فشار را بر طلا (که نرخ بهره به آن تعلق نمی‌گیرد) حفظ کرد. بنابراین اظهارات رئیس بانک مرکزی اتحادیه اروپا می‌تواند بر طلا اثرگذار باشد. در نظرسنجی هفتگی کیتکو (از 19 کارشناس) 13 نفر روند صعودی، 3 کارشناس حرکت نزولی و 3 نفر روند خنثی را برای طلا پیش‌بینی کردند.

بازار اوراق مسکن

تداوم روند آرام «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴ (تسه۹۴۱۲) با افت ۷/ ۰ درصدی به قیمت ۷۷ هزار و ۲۱۲ تومان معامله شدند. همچنان «تسه»ها در سطح ۷۷ هزار تومانی نوسان دارند. با توجه به رابطه مستقیم قیمت و نرخ سود، نرخ سود واقعی «تسه»ها در سطح ۹/ ۲۱ درصد قرار گرفته است. با وجود رشد تدریجی تقاضای مسکن در فصل تابستان، اما پایین بودن قدرت خرید متقاضیان، کند بودن شتاب رشد «تسه»ها را رقم زده است. این عامل در کنار مهلت استفاده از وام جعاله ۲۰ میلیون تومانی تا پایان شهریور چشم‌انداز رشد تدریجی «تسه»ها را ارائه می‌دهد. در سمت عرضه نیز به گزارش «دنیای اقتصاد» با وجود منفی بودن رشد عرضه مسکن، اما در دو ماه ابتدایی سال شاهد رشد ۵۰ درصدی تیراژ ساخت و ساز در بافت فرسوده تهران هستیم. امری که خوش‌بینی به خروج تدریجی مسکن از رکود را تقویت کرده است.

بازار نفت

رشد نفت در سایه ابهام

هر بشکه نفت خام آمریکا با رشد هفتگی 9/ 4 درصدی به قیمت 54/ 46 دلار معامله شد. پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از رشد تقاضا تا 4/ 1 میلیون بشکه در روز در سال 2017 در کنار رشد 8/ 13 درصدی تقاضای نفت چین در نیمه اول سال نسبت به نیمه اول 2016، عامل حمایت از نفت شد. با این وجود رشد تولیدات اوپک به 6/ 32 میلیون بشکه در روز در ژوئن، رشد (2 موردی) تعداد دکل‌های نفتی و رشد تولیدات شیل نفت را زیر 50 دلار حفظ کرده است. بخش عمده تولیدات اوپک به دلیل رشد تولیدات لیبی و نیجریه در کنار رشد تولیدات عربستان، برای اولین بار بالاتر از سطح متعهد شده، به 07/ 10 میلیون بشکه در روز صورت گرفت. در نشست میان برخی از اعضای اوپک و روسیه امکان ایجاد سقف تولیدات برای نیجریه و لیبی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.