یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

بازار سهام

بازگشت خوش‌بینی به بورس

دیروز شاخص کل بورس با رشد ۱۹۰ واحدی (۲۲/ ۰ درصدی) همراه شد. بازگشت خوش‌بینی به بازار پیش از تعطیلی رشد شاخص را رقم زد. گزارش مناسب شهریور «کگل» به ویژه با فروش صادراتی مناسب از این نماد حمایت کرد. تعدیل مثبت ۲۷ درصدی «فخوز» در گزارش ۳ ماهه و اصلاحیه گزارش شهریور این شرکت عامل حمایت از فولادی‌ها شد. «ومعادن» با سهم قابل توجه پرتفوی از فلزی-معدنی‌ها بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشت. همچنین شاهد تداوم رشد «آپ» با گزارش مثبت شهریور بودیم، اما مقاومت سقف تاریخی در مقابل رشد این نماد محتمل است. نماد «های‌وب» با تداوم عرضه از سوی سهامدار عمده ۵۶ میلیارد تومان از ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. رشد شاخص دلار به سقف یک‌ماهه فشار را بر قیمت جهانی کالاها حفظ کرده است، بنابراین روند قیمت‌های جهانی و گزارش‌های شهریور بر بازار اثرگذار هستند.

بازار ارز

رشد دلار در ساعات پایانی

دیروز هر دلا‌ر آمریکا با رشد 8 تومانی به نرخ 3916 تومان معامله شد. پس از روند کم‌نوسان نرخ دلار طی 8 روز معاملاتی از هفته آخر شهریور، روز سه‌شنبه رشد تقاضای آربیتراژی با همه‌پرسی کردستان در کنار خوش‌بینی‌ها به حمایت عوامل بنیادین نرخ دلار را مجددا بالاتر از 3900 تومان قرار داد. بنابراین با بازگشت دلار به سطح 3900 تومانی، افزایش تحرک معامله‌گران روند صعودی نرخ دلار را تقویت کرد. روز چهارشنبه نیز با نزدیک شدن به تعطیلات رشد تقاضای دلار در کنار افزایش تحرکات معامله‌گران فردایی به خصوص در ساعات پایانی معاملات عامل حمایت از دلار شد. همچنین روند کم‌نوسان نرخ دلار در سطح 3890 تومانی، پس از شکسته شدن حمایت سطح 3900 تومانی، منفی شدن تراز تجاری در ماه‌های اخیر در کنار چشم‌انداز رشد تقاضای ارز تجاری در ماه‌های پایانی سال میلادی مانع از افت قابل توجه دلار است.

بازار سکه

سیگنال طلا به سکه

دیروز هر سکه طرح جدید پس از ۴ روز صعودی با افت ۳ هزار تومانی به قیمت یک میلیون و ۲۴۸ هزار تومان معامله شد. افت اونس طلای جهانی در شرایط رشد نرخ دلار عامل فشار بر قیمت سکه شد. پیش‌تر شاهد نوسان طلا نزدیک سطح ۱۳۰۰ دلاری بودیم. اما چشم‌انداز افزایش نرخ بهره آمریکا با آمار مناسب اقتصادی آمریکا و اظهارات رئیس فدرال رزرو در کنار رشد بازارهای سهام اونس طلا را به سطح ۱۲۸۰ دلاری وارد کرد. در بازار ارز نیز شاهد رشد دلار بودیم. اما احتمال افزایش عرضه از سوی صرافی بانک‌ها فشار را بر دلار حفظ کرده است. با وجود تردید نسبت به روند بازارهای اثرگذار و کاهش تقاضای مناسبتی در محرم، اما تمایل معامله‌گران به کاهش نوسان سکه، حباب (بیشتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی) سکه را به بالاتر از ۵۰ هزار تومان افزایش داد.

بازار طلای جهانی

فشار شاخص دلار بر طلا

دیروز ساعت 16 هر اونس طلای جهانی به قیمت 1284 دلار معامله شد. رشد شاخص دلار و بازارهای سهام بر طلا فشار آورد.‌ رشد سفارش کالاهای بادوام آمریکا بیش از پیش‌بینی‌ها در کنار اظهارات رئیس فدرال رزرو رشد شاخص دلار به سقف 5‌ هفته را رقم زد. جنت یلن اعلام کرد پایین نگه داشتن نرخ بهره تا زمان رسیدن نرخ تورم به هدف 2 درصدی «عاقلانه نیست». بنابراین احتمال افزایش نرخ بهره در سال جاری باز هم افزایش یافت. افت یورو به کف 6هفته پس از انتخابات آلمان و با نزدیک شدن به رفراندوم استقلال کاتالونیا اسپانیا در اول اکتبر نیز از شاخص دلار حمایت کرد. افت یورو، رشد بازارهای سهام اروپا و ارائه برنامه مالیات ترامپ به کنگره رشد بازارهای سهام آمریکا را رقم زد. آمارهای اقتصادی آمریکا و اظهارات نمایندگان فدرال رزرو بر طلا اثرگذار هستند.

بازار اوراق مسکن

شیب آرام حرکت «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند۹۴(تسه۹۴۱۲) با افت ۶/ ۰ درصدی به قیمت ۷۴ هزار و ۷۰۲ تومان معامله شدند. کاهش تقاضا با خروج از فصل رونق مسکن (تابستان) حمایت سطح ۷۶ هزار تومانی را در مقابل «تسه»ها شکست. با وجود این به دلیل عدم رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها در تابستان سال جاری (رشد ۸۴/ ۲ درصدی در ۲ ماه اول تابستان در مقابل رشد ۱۳ درصدی در بازه مشابه سال گذشته)، روند نزولی آنها نیز شتاب کندتری را نسبت به تابستان گذشته در پیش گرفته است. با وجود رشد تعداد معاملات مسکن در ۵ ماه ابتدایی سال جاری، اما تنوع در وام‌های ارائه‌شده به ویژه صندوق یکم بانک مسکن، مانع از رشد قابل توجه قیمت «تسه»ها شد. با چشم‌انداز کاهش زمان پرداخت و افزایش زمان بازپرداخت وام از طریق صندوق یکم بانک مسکن، تداوم فشار بر قیمت «تسه»ها محتمل است.

بازار نفت

نشانه‌های بهبود عوامل بنیادین نفت

دیروز ساعت 16 هر بشکه نفت خام آمریکا به قیمت1/ 52 دلار معامله شد. گزارش موسسه نفت آمریکا (API) از کاهش 761 هزار بشکه موجودی نفت تجاری در مقابل پیش‌بینی کارشناسان از افزایش موجودی نفت (به میزان 1/ 3 میلیون بشکه) برای چهارمین هفته متوالی پیش از انتشار گزارش رسمی اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) از قیمت نفت حمایت کرد. بازگشت فعالیت پالایشگاه‌ها و به تاخیر انداختن زمان تعمیرات و نگهداری عامل رشد تقاضای نفت است. نگرانی‌ها از اختلالات عرضه کردستان عراق با تهدید مجدد نخست‌وزیر ترکیه برای بستن خط لوله‌های این کشور از نفت حمایت کرد. همچنین چشم‌انداز رشد تقاضای نفت به میزان 6/ 1 تا 7/ 1 میلیون بشکه در روز و تعهد اوپک و غیراوپک به توافق خوش‌بینی‌ها به بهبود عوامل بنیادین را تقویت کرده است. با وجود این، بازگشت تولیدات غیراوپک به ویژه شیل آمریکا عامل تردید بازار نفت است.