بازار سهام

چرخش جریان معاملات بورسی

طی معاملات دوشنبه بازار سهام، شاخص کل  بورس تهران ۶/ ۰ درصد کاهش یافت و در ارتفاع ۱۵۹ هزار و ۸۳۲ واحدی قرار گرفت.  تمرکز معاملات بر مدار افزایش دارایی‌ها ادامه یافت و سهم‌های سودآور به حاشیه رانده شدند. همچنین هیجان برای خرید سهامی که پیشنهاد افزایش سرمایه داده‌اند، منجر به تشکیل صف‌های سنگین خرید شد و در عین حال گروه‌هایی که این مرحله را سپری کرده‌اند تحت فشار فروش قرار گرفتند. در همین راستا موج تقاضا از سهام بانکی به خودرویی‌ها انتقال یافت و نماد «وتجارت» که پیشرو معاملات یکشنبه بازار سهام بود در پایین‌ترین سطوح قیمت مبادله شد. با عقبگرد لیدر گروه بانکی سایر هم‌گروهی‌ها تحت فشار عرضه‌های سنگین به محدوده منفی قیمت بازگشتند. بزرگان کالایی بازار سهام نیز اثر مثبت نمادهای پالایشی را خنثی کردند و نمادهای «فارس» و «فملی» بیشترین اثر منفی را بر نماگر بورس وارد کردند.

31-01

 

بازار ارز

ناکامی دلار در لمس مرز روانی

راس ساعت ۱۶ روز گذشته هر دلار آمریکا به قیمت ۱۱ هزار و ۹۸۰ تومان معامله شد و نسبت به معاملات یکشنبه ۸۰ تومان افزایش یافت. با وجود این دلار بار دیگر در شکست مرز روانی ۱۲ هزار تومانی ناکام ماند. آخرین باری که دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی ارزش‌گذاری شد به ۶ آذر گذشته باز می‌گردد. حال دو دیدگاه درباره آینده شاخص ارزی کشور وجود دارد. عده‌ای معتقدند دلار در ۱۰ هزار تومان کف قیمتی خود را پیدا کرده است و در روزهای منتهی به نوروز، افزایش تقاضا به‌دلیل مسافرت‌های خارجی نرخ ارز را صعودی خواهد کرد. از سمت دیگر برخی از فعالان بازار ارز بر این باورند که بازارساز اجازه ورود دلار به کانال‌های بالاتر را نخواهد داد و با افزایش عرضه بازهم نوسان دلار را تحت تسلط خود نگه خواهد داشت.

31-02

 

بازار سکه

افزایش ارتفاع حباب سکه

هر سکه طرح جدید ساعت 16 روز گذشته 40 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به بهای ۴ میلیون و ۲۰۵ هزار تومان به فروش رفت. افزایش نرخ ارز و ثبات نسبی اونس طلا در بازار جهانی بازهم سکه را صعودی کرد. افزایش سرعت رشد قیمت دلار در معاملات دوشنبه سرعت افزایش بهای سکه را شدت بخشید. دیروز دلار توانست تحت نظارت بازارساز بازهم در برابر صعود به بالای مرز روانی ۱۲ هزار تومانی مقاومت کند. با این حال احتمال افزایش تقاضای ارز مسافرتی با نزدیک شدن به تعطیلات نوروز و شایعه‌پراکنی نوسان‌گیران با برجسته کردن اخباری که اثر سازوکار مالی بین ایران و اروپا (SPV) را کم‌اهمیت جلوه دهد، نرخ ارز را صعودی کرد. حباب سکه نیز با احتساب مالیات ارزش افزوده به بالای مرز ۲۰۰ هزار تومان صعود کرد.

31-03

 

بازار طلای جهانی

تنزل طلا با بازگشایی دولت فدرال

هر اونس طلای جهانی در معاملات دوشنبه افت نامحسوس ۳ دلاری را تجربه کرد و به قیمت ۸/ ۱۲۹۹ دلار معامله شد. با توافق بین کنگره و دولت ایالات متحده، طولانی‌ترین تعطیلی دولت فدرال در طول تاریخ پایان یافت. با بازگشایی دولت اندکی نگرانی فعالان اقتصادی نسبت به اوضاع عمومی اقتصاد جهان کاهش یافت. همین امر با کاهش ریسک‌های موجود از جذابیت فلز زرد کاست. در عین حال نگاه معامله‌گران طلا به نشست دوروزه فدرال رزرو در چهارشنبه پیش‌رو دوخته شده است. انتظار می‌رود جروم پاول رئیس فدرال رزرو ضمن توجه به افزایش ریسک‌های اقتصادی از افزایش نرخ بهره دلار جلوگیری کند. با افزایش نرخ بهره، شاخص دلار افزایش یافته و بهای طلا را تحت فشار قرار می‌دهد. دور جدید مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا نیز می‌تواند با تغییر ریسک‌های موجود در بازار بهای طلا را دستخوش تغییرات قرار دهد.

31-04

 

بازار اوراق مسکن

سبزپوشی اوراق وام مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) در روز دوشنبه حدود 3/ 0 درصد افزایش یافت و به قیمت 54 هزار و 187 تومان معامله شد. تمامی سررسیدهای‌های وام مسکن نیز طی معاملات دیروز با افزایش قیمت روبه‌رو‌ شدند و میانگین بهای آنها به کانال ۵۴ هزار تومانی صعود کرد. بررسی گزارش تحولات بازار معاملات مسکن بانک مرکزی در دی ماه نشان می‌دهد که رکود عمیق در بازار مسکن پا‌برجاست. افزایش ناهمگون قیمت واحدهای مسکونی نسبت به رشد اجاره بها و محدود شدن قدرت خرید متقاضیان، بسیاری از خریداران بالقوه مسکن را روانه خانه‌های استیجاری کرده است. متوسط قیمت خرید و فروش یک متر مربع آپارتمان در شهر تهران به ۸/ ۹ میلیون تومان رسیده است که نسبت به دی ماه سال گذشته ۸/ ۹۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. در همین زمان کرایه مسکن در پایتخت نسبت به سال قبل تنها ۹/ ۱۹ درصد افزایش داشته است.

31-05

 

بازار نفت

واکنش بازار طلای سیاه به آمارها

هر بشکه نفت خام آمریکا در ساعت ۱۶ دیروز ۳/ ۱ درصد افت کرد و به قیمت ۸/ ۵۲ دلار معامله شد. پس از خبر تحریم نفت ونزوئلا و نبود نشانه‌هایی مبتنی بر اجرای این طرح، بازار نفت به آمارهای هفته گذشته آمریکا و چین واکنش نشان داد. افزایش ۱۰ واحدی دکل‌های نفتی آمریکا در هفته قبل، ظرفیت تولید بزرگ‌ترین‌ تولید‌کننده نفت جهان را افزایش و بهای نفت را تحت فشار قرار داد. از طرف دیگر دیروز سازمان آمار چین اعلام کرد که حاشیه سود شرکت‌های بزرگ صنعتی این کشور در دسامبر ۹/ ۱ درصد کاهش یافته است. انقباض بخش تولید بزرگ‌ترین وارد‌کننده نفت جهان به افت قیمت شدت بخشید. با این حال افزایش تعداد قراردادهای آتی نفت توسط پالایشگاه‌های خصوصی چین برای تحویل در ماه مارس و آوریل پس از سال نو قمری در این کشور از افت بیشتر نفت جلوگیری کرد.

31-06