بازار سهام

رشد ۵۷ هزار واحدی شاخص بورس

معاملات روز گذشته در بورس تهران در حالی آغاز شد که افت نماگر اصلی بازار سرمایه در چهارشنبه گذشته سبب شد تا بسیاری خود را برای ریزش‌های بیشتر در این بازار آماده کنند. این در حالی بود که بازار سرمایه هفته جاری را با هجوم تقاضا به نمادهای شاخص‌ساز آغاز کرد و توانست تحت تاثیر نمادهایی نظیر «شستا»، «فولاد»، «فارس» و «فملی» رشد ۵۷ هزار و ۳۲۵ واحدی را رقم بزند. این امر سبب شد شاخص کل بورس در نخستین روز از دومین هفته مرداد ماه ضمن افزایش ۳درصدی به سطح یک میلیون و ۹۶۱ هزار و ۶۴۹ واحد برسد. نکته قابل توجه بورس تهران در این استقبال سنگین بازار از نمادهای فلزی بود که نشان از بی‌تفاوتی بازار سرمایه نسبت به تحریم‌های جدید آمریکا علیه داد و ستد محصولات فلزی با ایران داشت.

 

 

بازار سکه

روز ثبات سکه بهار آزادی

بررسی معاملات سکه بهار آزادی طی روز شنبه حکایت از آن دارد که قیمت این مسکوک ضرب شده از سوی بانک مرکزی در روز گذشته ثباتی نسبی را شاهد بوده به‌طوری که محدوده قیمت این کالا در حدود 11 میلیون و 250 هزار تومان بوده است. بر این اساس به‌رغم آنکه هر سکه بهار آزادی در طول معاملات روز گذشته نوسان قیمت را شاهد بوده با این حال در پایان معاملات این روز قیمت کالای یاد شده نسبت به روز معاملاتی قبل از آن یعنی پنجشنبه به میزان ۱۵۰ هزار تومان کاهش داشته است. به نظر می‌رسد ثبات قیمت جهانی طلا در کنار آرامش نسبی حاکم بر بازار ارز سبب شده تا شاهد تداوم رشد سکه بهار آزادی نباشیم. باید توجه داشت که در صورت تداوم رشد قیمت اونس جهانی ممکن است این ثبات ناپایدار باشد.

 

 

بازار طلای جهانی

آینده مبهم دست طلا را گرفت

بازار فلزات گرانبها در روزهای گذشته نوسان‌هایی قابل توجه را شاهد بود به‌طوری‌که در طول یک هفته اخیر فلزات گرانبها ازجمله طلا رکوردهای تاریخی خود را شکستند و موجب تحریک تقاضا برای دارایی‌های کم‌ریسک شدند. همین امر سبب شد تا در طول هفته گذشته شاهد نوسان حدودا ۸۰ دلاری بهای اونس جهانی طلا باشیم. به نظر می‌رسد آمارهای بد اقتصادی از سوی کشورهای مطرح در عرصه جهانی همسو با بدبینی حاکم بر ذهنیت تحلیلگران اقتصادی درخصوص آینده سبب شده چشم‌انداز بلندمدت اونس در بازارهای بین‌المللی افزایشی باشد؛ عاملی که موجب رشد قیمت این فلز زرد رنگ تا محدوده 1976 دلار شده است. آن‌طور که بسیاری از تحلیلگران و فعالان در بازارهای جهانی می‌گویند ممکن است رکوردشکنی اونس به این قیمت‌ها محدود نماند و مسائلی همچون کاهش ارزش دلار در بازارهای جهانی قیمت آن را تا 3هزار دلار در هر اونس نیز ارتقا دهد.

 

 

بازار اوراق مسکن

تسه در قعر منفی روزانه

بازار سرمایه در بخش اوراق تسهیلات مسکن این روزها شرایط بی‌ثبات را سپری می‌کند. آن طور که از بررسی تغییرات قیمت در این بازار به نظر می‌آید تورم انتظاری که به کلی توانسته قیمت‌ها در بازار سهام را دگرگون کند بر بازار این اوراق که طبیعتا دارایی مناسبی برای سرمایه‌گذاری نیستند سایه افکنده و قیمت‌های اوراق را به‌راحتی زیر و رو می‌کند. هر برگه ۵۰۰ هزار تومانی از اوراق تسهیلات مسکن بانک مسکن با سررسید دی ماه ۹۷ در حالی روز گذشته را با کاهش ۵ درصدی قیمت به پایان برد که در آخرین روز معاملاتی هفته قبل 5/ 2درصد افزایش را شاهد بود. بر اساس معاملات این اوراق روز شنبه در حالی خاتمه یافت که قیمت هر برگ آن ۷3 هزار و 442 تومان بود؛ عاملی که بدون شک هزینه مضاعف را بر وام گیرندگان مسکن در شرایط فعلی تحمیل می‌کند.

 

 

بازار نفت

نفت خام همچنان با ثبات

بازار جهانی طلای سیاه که در طول سال‌های گذشته فراز و نشیب‌های گوناگونی را پشت سر گذاشته و با هر افزایش یا کاهش خود اقتصاد جهانی را به کلی متاثر کرده این روزها شرایطی آرام را پشت سر می‌گذارد. دلیل این امر تیره بودن چشم‌انداز اقتصادی است که تقاضا را در بلندمدت تهدید کرده و با نبود آینده‌ای روشن در جهت کاهش عرضه از سوی تولیدکنندگان، صعود قابل اتکای قیمت در این ماده را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. همین امر سبب شده در پایان معاملات روز جمعه قیمت هر بشکه نفت وست تگزاس اینترمدییت از ۴۰ دلار و 50 سنت فراتر نرود و برای هشتمین هفته متوالی شاهد نوسان قیمت در محدوده بهای یاد شده باشیم. در حال حاضر تنها عاملی که می‌تواند به افزایش قیمت نفت بینجامد کاهش عرضه یا اعمال محرک‌های عمده از سوی قدرت‌های اقتصادی است.