بازار سهام

بازده منفی بورس

1

آخرهفته برای بورس اوراق بهادار تهران با کاهش اندک مثبت ثبت شد. با رشد خرد 6900 واحددر شاخص کل روز چهارشنبه در ارتفاع 2 میلیون و 173 هزار واحدی قرار گرفت و شاخص هم‌‌‌وزن نیز هم‌راستا با آن با افزایش 98/ 0 درصدی همراه بود. بازدهی ماهانه برای شاخص کل منفی 6/ 5‌درصد و نماگر هم‌‌‌وزن منفی 35/ 2 درصدی است. روز گذشته ارزش معاملات خرد 3601 میلیاردتومان رقم خورد که از میانگین 5392میلیاردی ماه خرداد نیز کمتر بود. از طرفی برخلاف ورود پول 19میلیاردی چهارشنبه در ماه گذشته 6255میلیارد  تومان خروج پول برآورد شده است. تمامی این ارقام روایتگر کم‌‌‌رمقی بازار سهام در آخرین ماه بهار هستند. با توجه به رسیدن فصل مجامع و همچنین بسته شدن تعدادی از نمادها این عدم‌ رشد طبیعی به نظر می‌رسد به این ترتیب تا زمانی که محرکه رشد مناسبی مانند افزایش نرخ ارز یا ثبات سیاسی وجود نداشته باشد بورس به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

بازار سکه

سکه در انتظار تقاضا

2

روز چهارشنبه مانند سایر روزهای هفته جاری سکه در رنج 28 تا 29 میلیون باقی ماند و ماه را با افت 57/ 11 درصدی به پایان رساند. روز گذشته هر قطعه سکه امامی در قیمت 28 میلیون و 200هزارتومان  قرار گرفت. ماه خرداد برای سکه سرشار از چالش‌‌‌های متعدد بود از افت‌‌‌های دلار که کاهشی 2میلیونی برای سکه به ارمغان آورد و کاهش تقاضا به سبب وجود ناپایداری بازارها به این صورت که در بازار سکه نیز مانند سایر بازارها نوعی احتیاط از سرمایه‌گذاران قابل مشاهده بود و منجر به کاهش معاملات شد. با توجه به اعیاد در ماه آینده انتظار می‌رود تقاضا برای سکه افزایش یابد و اندکی بهای آن حمایت شود. باید توجه داشت بهبود تقاضا نمی‌تواند حمایت چشمگیری از بها نشان بدهد و تداوم نااطمینانی در بازار پیش‌بینی کوتاه‌مدت سکه را دشوار می‌کند. انتظار می‌رود نوسانات با تمایلات نزولی ادامه‌‌‌دار باشد.

بازار طلای جهانی

سقوط طلا به قعر

3

در مبادلات روز گذشته طلای جهانی با ریزشی به کمترین میزان خود در سه‌‌‌ماه اخیر رسید. گفته شده بود طلا برای تعیین مسیر خود نیازمند سرنخ‌‌‌های جدیدی از سیاست‌‌‌های پولی ایالات متحده است. چهارشنبه بهای هر اونس طلا به 1934 دلار رسید. پیش از شروع جلسه رئیس فدرال رزرو درباره مشخص کردن سیاست‌‌‌های پولی، سرمایه‌گذاران به سمت دلار متمایل شدند که فشار فروش طلا بهای آن را به پایین‌ترین رقم سه ماه اخیر رساند. چشم‌‌‌انداز بالا ماندن نرخ بهره در بلندمدت جذابیت نگهداری فلز زرد را به عنوان دارایی بدون بازده کاهش داده است. این عدم‌اطمینان موجود پیرامون اقدامات فدرال رزرو به‌رغم توقف افزایش نرخ بهره طلا را در ماه گذشته در بازه محدودی نگه داشته است. برای روزهای پیش رو نتیجه کنفرانس رئیس فدرال رزرو عامل مهمی است و تاکنون بازار در ابهام قرار دارد و نمی‌توان مشخص کرد مسیر طلا به کدام سو می‌رود.

بازار اوراق مسکن

مسکن در بیراهه؟

4

اوراق تسهیلات بانک مسکن که در فرابورس مورد معامله قرار می‌گیرد، در آخرین روز معاملاتی هفته کار خود را عموما با رشد قیمت سپری کردند. در این میان نیز هر برگ اوراق تسهیلات بهمن 1400 که با نماد تسه 0011 مورد داد و ستد قرار می‌گیرد، معاملات خود را در روز چهارشنبه با 5‌درصد افزایش معادل بیش از 4‌ هزار تومان در قیمت پایانی 84‌هزار و 462 تومان خاتمه داد. به‌عقیده برخی از کارشناسان این حوزه قیمت مسکن متاثر از پارامترهای متفاوتی است. بنابراین افزایش هزینه‌هایی مانند مصالح، نیروی انسانی و کالاهای وارداتی تاثیر مستقیم بر قیمت تمام‌شده دارد. تاثیر تورم بر قیمت‌ها باعث می‌شود تا نیروی انسانی که در تولید مسکن دخیل است، دستمزد بیشتری برای گذراندن امورات زندگی‌اش مطالبه کند که این موضوع سازندگان را با چالش زیادی مواجه می‌کند.

بازار نفت

تداوم نوسانات نفت

5

روز چهارشنبه کاهش اندکی برای نفت خام در مبادلات به ثبت رسید. به طوری که هر بشکه نفت خام برنت در بهای 75 دلار و 89 سنت قرار گرفت و قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت به 71 دلار و 21 سنت رسید. به نظر می‌رسد کاهش نرخ توسط چین با هدف حمایت از واردات نفت و جلوگیری از رکود اقتصادی نتیجه داده است و تا حدودی بازار نفت را رونق بخشیده اما تیره و تار بودن اوضاع اقتصادی کاملا برطرف نشده است. از طرفی بازار کنفرانس رئیس فدرال رزرو را زیر ذره‌بین قرار داده است و منتظر مشخص شدن سیاست‌‌‌های پولی ایالات متحده می‌‌‌ماند که این دلیل کاهش اندک روز گذشته بود. با در نظر گرفتن کاهش تولید عربستان و افزایش صادرات نفت ایران باید دید سمت عرضه نفت به چه تعادلی خواهد رسید. درصورتی که برآیند آن کاهشی باشد می‌توان قیمت‌های بیشتری از نفت را در نیمه دوم سال انتظار داشت اما آینده کوتاه‌مدت نفت در هاله‌‌‌ای از ابهام قرار دارد.