یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند. بازار سهام

سبزپوشی مجدد بورس در پاییز
دیروز، شاخص کل رشد 151 واحدی (معادل 21/0 درصد) را تجربه و مجددا زیان پاییزی خود را جبران کرد. ارزش معاملات طی روز گذشته جهش چشمگیری را شاهد بود و به بیش از 270 میلیارد تومان رسید؛ این در شرایطی بود که بیش از 160 میلیارد تومان آن مربوط به صکوک اوراق اجاره فولاد کاوه جنوب کیش بوده است. برخی لغو تحریم‌های انگلیس و اتحادیه اروپا علیه کشور سبب شد خوش‌بینی‌هایی، هر چند اندک، در میان سهامداران ایجاد و شاخص کل مثبت شود. در این میان، می‌توان به سبزپوشی گروه خودرو اشاره کرد که به گفته کارشناسان، پس از لغو تحریم‌ها سود قابل توجهی را کسب می‌کنند. گروه بیمه و بانک‌ها نیز در برخی نمادها با استقبال همراه بودند. همچنین طی یکی، دو روز اخیر مشاهده می‌شود خریداران حقیقی فعال‌تر از فروشندگان حقیقی شده‌اند.


بازار ارز

روزهای آرام بازار ارز
دیروز، هر دلار آمریکا با افت اندک 5 تومانی به قیمت 3 هزار و 240 تومان معامله شد. مطابق با پیش‌بینی‌ها، در شرایطی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای تا یک هفته دیگر در اروپا آغاز خواهد شد، نوسانات آرام دلار کاملا طبیعی به نظر می‌رسد. در این میان، اخباری مبنی بر رفع برخی تحریم‌های اشخاص و شرکت‌های ایرانی توسط انگلیس و اتحادیه اروپا به گوش می‌رسد که سیگنال مثبتی برای مذاکرات هسته‌ای پیش‌رو خواهد بود. با این حال، خوش‌بینی نسبت به مذاکرات هسته‌ای، پس از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی در ماه گذشته، کاهش یافته است؛ بنابراین، سیگنال‌های مثبت اخیر، آنچنان قدرتمند نیستند تا قیمت‌ها را تا سطوح قبلی کاهش دهند. همچنین، صادرات میعانات گازی و محصولات پتروشیمی در شهریور ماه کاهش یافته‌ است که سمت عرضه بازار ارز را تضعیف می‌کند.



بازار سکه

ناپایداری حباب سکه
دیروز، هر سکه طرح جدید با افت 3 هزار تومانی (3/0 درصدی) به قیمت 927 هزار تومان معامله شد. این در حالی بود که دلار 5تومان کاهش یافت (افت 15/0 درصدی) اما طلای جهانی حدود 3/0درصد رشد کرده بود. بنابراین، به رغم آنکه سکه در مقابل افت بیشتر قیمت مقاومت می‌کند، اما حباب آن (بالاتر بودن قیمت بازاری از ارزش ذاتی سکه) پایدار نیست و در صورت ثبات سایر عوامل، کاهش قیمت، سناریوی بلندمدت خواهد بود. با این حال، در سناریوی کوتاه‌مدت انتظار نمی‌رود قیمت دلار تغییرات شدیدی را تا شروع دور جدید مذاکرات تجربه کند و طلای جهانی نیز به ظاهر وارد کانال جدیدی شده است که عبور از آن نیازمند محرک‌های جدی‌تری است؛ این عوامل، در کنار تقاضای سکه در ایام عید قربان و غدیر، رفتار کم‌نوسان قیمت سکه را محتمل نشان می‌دهد.


بازار طلای جهانی

محدوده جدید اونس، زیر ۱۲۰۰ دلار
در نخستین روز معاملات هفتگی، طلای جهانی رشد ملایمی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش به قیمت 1194 دلار بر اونس معامله شد. در این شرایط، عبور این فلز زرد از کف حمایتی قدرتمند 1200 دلاری (این کف در سال 2014 شکسته نشده بود) سبب شد تا کانال حرکتی طلا تغییر پیدا کند. به این ترتیب، تحلیلگران تکنیکال محدوده 1200-1180 دلاری را برای اونس طلا متصور هستند. با این حال، همان‌طور که اشاره شده بود، افت قیمت‌ها می‌تواند باعث جذابیت خرید، به ویژه در بازارهای آسیایی، با توجه به نزدیک بودن فصل جشن‌ها و عروسی‌ها در هند و چین شود (عامل افزایش قیمت طلا). در این هفته که آمارهای اقتصادی اهمیت کمتری نسبت به هفته گذشته دارند، انتظار می‌رود طلای جهانی به شدت متاثر از شاخص دلار آمریکا حرکت کند.



بازار اوراق مسکن

نزدیک شدن «تسه»ها به سقف کوتاه مدت
طی معاملات روز گذشته، اوراق تسهیلات مسکن فروردین 1392 (تسه9201) با رشد 2/1 درصدی مواجه و به قیمت 94 هزار و 218 تومان معامله شدند. به این ترتیب، اوراق مزبور که از اواخر تابستان در محدوده 95-90 هزار تومان نوسان می‌کنند، اکنون به سقف کوتاه‌مدت خود نزدیک شدند و بازدهی خود از ابتدای سال را به 3/49 درصد رساندند. با این حال، کاهش نسبی تقاضای مسکن با اتمام تابستان، افت تقاضای «تسه»ها را نیز سبب می‌شود. بنابراین، انتظار نمی‌رود رشد قیمتی در اوراق تسهیلات مسکن با جهش همراه باشد؛ به‌طوری که حتی عبور از مرز 95 هزار تومانی نیز دشوار خواهد بود. اما این مساله به معنای آن نیست که طرف عرضه از تقاضا بیشتر شده است و باید شاهد افت قیمت‌ها به سطوح قبلی خود در سال گذشته، حدود 75 هزار تومان، باشیم.


بازار نفت

نوسان نفت آمریکا در مرز ۹۰ دلاری
دیروز، نفت خام آمریکا رشد ملایمی را تجربه کرد و در لحظه تنظیم این گزارش با قیمت 90 دلار بر هر بشکه معامله شد. نفت برنت نیز کمتر از 93 دلار معامله می‌شد که اختلاف آنها را به کمتر از 3 دلار رسانده است. این در شرایطی است که کارشناسان معتقدند این فاصله قیمتی پایدار نخواهد بود و این رقم باید حدود 10 دلار باشد. گرچه بسیاری از بررسی‌ها (تکنیکال و فاندامنتال) نشان می‌داد قیمت‌های نفت در کف خود قرار دارد، اما کاهش قیمت نفت توسط عربستان سبب شده است تا به نحوی تعادل در این بازار به‌هم بریزد. بر این اساس، کارشناسان معتقدند آینده بازار نفت به تصمیمات اوپک با بیشترین سهم در این بازار بستگی خواهد داشت و باید دید که سیاست عربستان مورد تایید سایر اعضای اوپک نیز هست یا خیر.