آمادگی نیروگاه شهید رجایی برای تامین برق تابستان 1402

ابتدای مهر هر سال که نیروگاه‌ها پیک مصرف تابستان را با تمام تنش‌ها پشت سر گذاشته‌اند، شروع فصل تعمیرات به شمار می‌رود، چرا که به دلیل خنک‌تر شدن هوا، مصرف برق در بخش خانگی نسبت به تابستان روند کاهشی را طی می‌کند. بنابراین نیروگاه‌ها از این فرصت برای تعمیرات و اورهال واحدهای تولید بهره می‌برند که معمولا تا اردیبهشت سال آینده این روند نیز ادامه می‌یابد. با وجود این مساله تامین گاز نیروگاه‌ها برای تولید برق در فصل زمستان نیز یک چالش اساسی به شمار می‌رود و با توجه به اولویت بخش خانگی، در برخی موارد نیروگاه‌های بخار با وجود متحمل شدن هزینه‌های بالاتر از جمله رشد چشمگیر هزینه تعمیرات، چاره‌ای جز استفاده از سوخت مازوت برای تامین برق شهروندان ندارند. نیروگاه شهید رجایی نیز به عنوان یکی از نیروگاه‌های حرارتی بزرگ کشور که شامل نیروگاه بخار و سیکل ترکیبی با مجموع ظرفیت تولید ۲۰۴۲ مگاوات است، این روزها تعمیرات واحدها را با جدیت دنبال می‌کند تا در زمستان پیش‌رو و پیک تابستان ۱۴۰۲، همچون پیک تابستان امسال با کمترین نرخ خروج اضطراری، عملکرد موفقی را ثبت کند.

26 (1)

برنامه‌های تعمیراتی نیروگاه شهید رجایی

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی با اشاره به اینکه حدود 94 درصد انرژی الکتریکی کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تامین می‌شود، به «دنیای اقتصاد» می‌گوید: نیروگاه شهید رجایی از ابتدای مهر همگام با سایر نیروگاه‌ها برنامه‌های تعمیراتی را آغاز کرده که با توجه به داشتن 13 واحد و 17 برنامه تعمیراتی، این فرآیند هشت ماه به طول می‌انجامد و 107 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار کل نیروگاه‌های حرارتی کشور است. ابوالفضل موتابها با بیان این مطلب می‌افزاید: از مجموع 17 برنامه تعمیراتی در نیروگاه شهید رجایی، چهار تا شش برنامه به تعمیرات اساسی و نیمه اساسی و سایر تعمیرات شامل بازدید‌های دوره‌ای است تا به این‌ترتیب واحد‌ها برای تابستان سال 1402 آماده باشند. از این رو تاکنون 7 برنامه تعمیراتی سنگین پشت سر گذاشته شده و امید است تا قبل از پایان سال برنامه‌های تعمیراتی به پایان برسد. وی ادامه می‌دهد: با توجه به اینکه در فصل زمستان نیز نیاز به برق وجود دارد، با برنامه‌ریزی‌‌های صورت گرفته همواره دو تا سه واحد نیروگاه تحت تعمیرات بوده و سایر واحد‌ها به تولید خود ادامه می‌دهند. بنابراین با تمام قوا به استقبال پیک تابستان 1402 خواهیم رفت.

مازوت و افزایش هزینه نیروگاه‌ها

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی در رابطه با استفاده از سوخت جایگزین در زمستان می‌گوید: نه تنها نیروگاه شهید رجایی بلکه تمامی نیروگاه‌های کشور مایل به استفاده از گاز هستند، چرا که علاوه بر تسهیل تولید و کاهش هزینه‌های تعمیرات نیروگاه‌ها، آسیب‌های بسیار کمتری به محیط زیست وارد می‌کند. اما با سرد شدن هوا میزان مصرف گاز به‌‌ویژه در بخش خانگی افزایش چشمگیری می‌یابد و به دلیل جلوگیری از افت فشار در بخش خانگی، برخی نیروگاه‌ها ملزم به استفاده از مازوت می‌شوند که این نیروگاه نیز از این قاعده مستثنی نیست. البته ذکر این نکته ضروری است که 50 درصد ظرفیت نیروگاه شهید رجایی معادل هزار مگاوات از سوخت مازوت به دلیل کمبود گاز در فصول سرد سال استفاده می‌کند و 50 درصد دیگر نیروگاه که از نوع سیکل ترکیبی است، از مازوت استفاده نمی‌کند.

سهم کمتر از 10 درصدی در آلودگی هوا

موتابها با اشاره به اینکه هم‌اکنون به دلیل افت فشار گاز و جلوگیری از ایجاد محدودیت برای بخش خانگی استفاده از مازوت آغاز شده است، خاطرنشان می‌کند: عمده آلایندگی استان قزوین ناشی از خودروهای عبوری است، چرا که این آلاینده به دلیل قرارگیری در سطح زمین امکان بالا رفتن و رقیق شدن ندارد. این در حالی است که ارتفاع دود‌‌کش‌‌های نیروگاه شهید رجایی حدود 220 متر است و خروجی دودکش با رقیق شدن به سمت زمین حرکت می‌کند؛ بنابراین با تحقیقات صورت گرفته سهم آلایندگی نیروگاه شهید رجایی در زمان استفاده از مازوت کمتر از 10 درصد است. ضمن اینکه با وزش باد به سمت تهران هم حداکثر ذرات در 4 تا 5 کیلومتری اطراف نیروگاه خنثی می‌شود و تاثیری در آلودگی تهران ندارد.

وی درباره مشکلات نیروگاه شهید رجایی می‌گوید: نیروگاه بیش از سه دهه است که فعالیت می‌کند و خوشبختانه از نظر فنی و ساخت قطعات در پنج سال گذشته همواره جزو برترین‌های کشور بوده‌ایم. در زمینه مالی و نقدینگی نیز اگر‌چه مشکلاتی وجود دارد، اما همواره توجه ویژه به نیروگاه‌ها را به‌‌ویژه از مهرماه که موضوع تعمیرات به‌طور جدی دنبال می‌شود، شاهد بوده‌‌ایم و چالش دیگری در نیروگاه نداریم.

کمک بورس انرژی در زمینه تامین نقدینگی

مدیرعامل شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی درباره بورس انرژی معتقد است: بعد از تاسیس شرکت مادر تخصصی تولید برق حرارتی، شرکت مدیریت تولید برق شهید رجایی وظیفه راهبری و تعمیر و نگهداری نیروگاه شهید رجایی را برعهده دارد و شرکت مالک یعنی شرکت تولید نیروی برق شهید رجایی، حوزه فروش در بورس انرژی را عهده‌‌دار است. از این‌رو معتقد هستم بورس انرژی می‌تواند در زمینه تامین نقدینگی به ما کمک کرده و ارزیابی‌‌ها برای ایجاد بورس انرژی واقعی از این طرح مثبت است.

وی در پایان گفت: تمام تلاش ما در نیروگاه شهید رجایی این است که برنامه‌های تعمیراتی را به خوبی پیش ببریم تا علاوه بر عبور از پیک زمستان، بتوانیم از پیک تابستان نیز با موفقیت عبور کنیم. از این رو خواسته ما از مشترکان نیز این است که مدیریت مصرف را مد نظر قرار داده و همچنان که در تابستان گذشته با کاهش 5/ 4درصدی مصرف انرژی الکتریکی، به دولت، نیروگاه‌ها و هموطنان کمک کردند، این صرفه جویی را برای عبور از پیک تابستان مورد توجه قرار دهند.