لمینت سرامیکی چیست؟

 بدین منظور، بسیاری از افرادی که در ظاهر دندان‌هایشان مشکل دارند، همواره دنبال جدید‌ترین و بهترین روش‌های اصلاح ظاهر دندان هستند. یکی از راه‌های زیباسازی دندان، استفاده از درمان لمینت سرامیکی است.

اما لمینت سرامیکی چیست و چه مزایا و معایبی نسبت به روش‌های دیگر دارد؟

در ادامه، به سوال "لمینت سرامیکی چیست؟ " به طور مفصل پاسخ خواهیم داد...

لمینت سرامیکی دندان چیست؟

لمینت دندان که به آن ونیر پرسلن نیز گفته می‌شود، نوعی روکش بسیار نازک و همرنگ دندان طبیعی است که در قسمت جلوی دندان چسبانده می‌شود و نواقصی که در ظاهر دندان وجود دارد را می‌پوشاند. این روش ترمیمی- زیبایی برای افرادی که ظاهر زیبای دندان‌هایشان را از دست داده‌اند و می‌خواهند برای اصلاح آن‌ها، کمترین میزان تراش دندانی و درد را تجربه کنند، مناسب است.

روکش لمینت سرامیکی دندان

روکش لمینت سرامیکی، برای زیباسازی و از بین بردن نقص زیبایی دندان به کار گرفته می‌شود. این روکش، در لابراتوار‌های مخصوص با استفاده از مواد باکیفیت، تهیه می‌شود. البته، روش‌های دیگری مانند کامپوزیت، بلیچینگ دندان، اسنپ اسمایل و... نیز برای زیباسازی شکل دندان‌ها وجود دارد که هر کدام، ویژگی‌های منحصر به فرد خود را دارند.

لمینت سرامیکی

از مزایای لمینت سرامیکی می‌توان به ثابت بودن و نیاز نداشتن به تراش دندان اشاره کرد. پس از چسباندن لمینت بر روی دندان، تا زمانی که لمینت در جای خود قرار داشته باشد، نیازی به برداشتن و قرار دادن مکرر آن نخواهید داشت. همچنین، از آن جایی که قبل از اتصال لمینت بر روی دندان، دندان را به خوبی تمیز می‌کنند، احتمال رشد باکتری زیر لمینت و پوسیدگی دندان، بسیار کم است.

انواع لمینت سرامیکی

لمینت سرامیکی انواع مختلفی دارد و هر کدام از آن‌ها، بر اساس روش خاصی ساخته می‌شوند. انواع لمینت سرامیکی عبارتند از:

لمینت سرامیکی فلدسپاتیک: جنس این لمینت از فلدسپاتیک است و در لابراتوار‌های مخصوص، با استفاده از پودر‎گذاری بر روی cast ساخته می‌شود.

لمینت سرامیکی با سیستم IPS: در لابراتوار، این لمینت را بر روی قالبی که از دندان یا دندان‌های فرد گرفته شده، پرس کرده و در کوره قرار می‌دهند تا با گرما، فرم بگیرد.

لمینت سرامیکی با سیستم CAD-CAM: این نوع لمینت توسط دستگاهی که معمولا در مطب دندانپزشک تعبیه شده، در طول یک جلسه و با استفاده از بلوک‌های سرامیکی ساخته و نصب می‌شود.

لمینت سرامیکی پایه آلومینا/زیرکونیا: در لابراتوارهای مخصوص، اکسید زیرکونیوم را بر روی قالبی که از دندان گرفته شده ریخته و آن را در کوره قرار می‌دهند تا آماده شود.

مراحل لمینت سرامیکی دندان

در اولین مراجعه، دندانپزشک دندان‌ها را معاینه کرده و در صورت مشاهده پوسیدگی، از مراجعه‌کننده می‌خواهد قبل از انجام روش زیباسازی دندان، پوسیدگی را ترمیم نماید. سپس در صورت نیاز، کمی از سطح جلوی دندان را تراش می‌دهد. تراش دادن دندان فقط در موارد خاص صورت می‌گیرد.

در همان جلسه، دندانپزشک یک قالب از دندان یا دندان‌های مورد نظر تهیه کرده و پس از خشک شدن، قالب را به لابراتوار ارسال می‌کند. همچنین، نظر مراجعه‌کننده را درباره رنگ دندان مورد نظر، جویا می‌شود. ممکن است آماده‌سازی لمینت سرامیکی، 2 الی 4 هفته طول بکشد.

پس از آماده‌سازی لمینت، آن را با استفاده از چسب مخصوص، با دقت بر روی دندان نصب می‌کنند. ممکن است دندان پزشک از شما بخواهد چند هفته پس از نصب لمینت، برای چکاپ به مطب دندانپزشکی مراجعه نمایید.

موارد استفاده از لمینت سرامیکی

از لمینت سرامیکی دندان، می‌توان در موارد زیر، برای اصلاح طرح لبخند و شکل ظاهری دندان‌ها استفاده کرد:

• تیره و کدر شدن دندان‌ها؛

• وجود لکه‌های مادرزادی بر روی دندان؛

• شکستگی جزئی دندان؛

• نامرتب بودن خفیف تا متوسط دندان‌ها؛

• وجود فواصل بین دندانی جزئی؛

• کم بودن ارتفاع تاج دندان؛

چه کسانی نباید از لمینت سرامیکی استفاده کنند؟

همه افراد نمی‌توانند کاندید انجام لمینت سرامیکی دندان شوند. در برخی مواقع، شرایطی وجود دارد که بهتر است فرد برای افزایش مقاومت دندان یا جلوگیری از هزینه‌های اضافی آینده، از روش‌هایی غیر از لمینت سرامیکی استفاده کند.

اگر جزو افرادی هستید که شرایط زیر را دارید، بهتر است درمان‌های زیبایی دیگر را مدنظر قرار دهید و یا پس از رفع نواقص، برای انجام لمینت سرامیکی اقدام کنید:

• دندان‎قروچه متوسط تا شدید در طول خواب؛

• عادت به ساییدن یا فشار دادن دندان‌ها بر روی هم؛

• نازک بودن مینای دندان (ضعیف بودن دندان)؛

• ·عدم داشتن برنامه منظم برای نظافت دهان و دندان در طول روز؛

• متمایل بودن دندان‌ها به سمت بیرون؛

• نامرتب بودن شدید دندان‌ها؛

• پوسیدگی سطح دندان؛

• ابتلا به بیماری‌های مفصلی.

تفاوت لمینت سرامیکی و کامپوزیتی

هم لمینت سرامیکی و هم لمینت کامپوزیتی، روشی برای زیباسازی هر چه بیشتر دندان‌ها محسوب می‌شوند. اما تفاوت بین لمینت کامپوزیتی و لمینت سرامیکی چیست؟ از هر کدام در چه شرایطی می‌توان استفاده کرد؟ هر کدام چه ویژگی‌های مثبت و منفی‌ای نسبت به یکدیگر دارند؟....

لمینت کامپوزیتی در یک جلسه و توسط دندانپزشک تهیه می‌شود و سپس بر روی دندان نصب می‌شود. اما آماده‌سازی و نصب لمینت سرامیکی، ممکن است چند هفته زمان لازم داشته باشد.

تفاوت دیگر این دو لمینت، در هزینه آن‌ها است. لمینت سرامیکی نسبت به لمینت کامپوزیتی، ظاهر طبیعی تری دارد و در نتیجه، هزینه آن نیز بیشتر است.

در مرحله نصب لمینت کامپوزیتی، هیچ تراشی بر روی دندان صورت نمی‌گیرد، در نتیجه، می‌توان اینطور گفت که این روش درمانی، برگشت‌پذیر است. اما ممکن است دندانپزشک قبل از نصب لمینت سرامیکی، کمی از سطح دندان را تراش دهد. در صورتی که لمینت سرامیکی لب‎پر شود، امکان ترمیم آن وجود ندارد و می‌بایست مجددا لمینت دیگری بر روی دندان نصب کرد.

همچنین، جنس موادی که در ساخت این دو لمینت به کار گرفته می‌شوند، با هم فرق دارند.

لمینت سرامیکی بهتر است یا کامپوزیت ونیر

از آنجایی که شرایط هر مراجعه‌کننده با مراجعه‌کننده دیگر متفاوت است، پاسخ دقیقی برای این سوال وجود ندارد. متاسفانه، به دلیل پایین بودن هزینه لمینت کامپوزیتی و ناآگاهی برخی از دندانپزشکان، افراد زیادی از این روش استفاده می‌کنند. شانس ناموفق بودن انجام لمینت کامپوزیتی در شرایطی که دندانپزشک مهارت کافی نداشته باشد و یا از مواد نامرغوب استفاده نماید، بسیار بالا است.

بهتر است قبل از انتخاب روش زیباسازی دندان، با دندانپزشک متخصصی که در این زمینه مهارت کافی دارد، مشورت نمایید.

تراش لمینت سرامیکی

با اینکه معمولا برای نصب لمینت سرامیکی، تراشی بر روی دندان صورت نمی‌گیرد؛ اما تحت شرایطی که فرم و ظاهر دندان غیر عادی باشد، ممکن است دندان پزشک لازم بداند که برای داشتن ظاهری طبیعی و موفقیت در چسبیدن لمینت، کمی از سطح دندان را تراش بدهد.

به طور کلی، چنان چه دندان‌ها ظاهری تقریبا عادی داشته باشند، معمولا حدود 3/10 تا 5/10 میلیمتر از دندان را می‌تراشند و اگر نامرتب بودن دندان‌ها شدید باشد، کمی بیشتر از این مقدار را تراش می‌دهند.

مراقبت‌های لازم بعد از لمینت دندان

استفاده از لمینت به این معنی نیست که دندان شما دیگر به مراقبتی نیاز ندارد. پس از انجام لمینت دندان، باید از مصرف بی‌رویه مواد و نوشیدنی‌هایی که به دندان‌ها آسیب وارد می‌کنند، مانند مواد قندی، نوشیدنی‌های گازدار، غذاها و نوشیدنی‌های خیلی داغ یا خیلی سرد و... خودداری کنید.

همچنین، داشتن برنامه منظم برای نظافت دندان در طول روز و پایبندی به آن، به شما کمک می‌کند تا دندان‌های سالم تری داشته باشید. از خوردن خوراکی‌هایی که بسیار چسبناک یا خیلی سفت هستند نیز خودداری نمایید. شکستن آجیل با دندان، تمیز کردن دندان‌ها با اجسام تیز و... نیز ممنوع هستند.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.