یک روز از زندگی فروشنده صنایع دستی شمال

 روزهایی که عده زیادی را می‌بینی، برخی خسته و برخی هیجان زده و پرانرژی به دنبال اجاره ویلا ساحلی در شمال یا کلبه‌های جنگلی می‌گردند تا چند روزی را در این طبیعت زیبا در کنار عزیزانشان خوش بگذرانند و دوباره به خانه‌هایشان برگردند.

کسی چه می‌داند خانه‌هایشان کجاست؟ شهرهای بزرگ و شلوغ که کسالت از در و دیوارش می‌بارد یا شهرهای کوچک خوش آب و هوا یا کویری و گرم و خشک؟ هر چه هست شمال و آب و هوایش به مذاقشان خوش می‌آید که جاده‌های دور و نزدیک را پشت سر گذاشته و به اینجا پا می‌گذارند.

اینجایی که ترکیب فوق العاده ای از جنگل و دریاست و هوش از سر آدم می‌برد. اهالی اینجا که فروشنده صنایع دستی هم از همان‌هاست اما هر روز در این میان این ترکیب زندگی می‌کند و به واسطه شغلشان گره خورده‌اند به این منطقه، منطقه‌ای که مردم ترجیح می‌دهند یک جهت جغرافیایی صدایش کنند یعنی شمال.

دنیایی که فروشنده صنایع دستی می‌بیند

صنایع دستی می‌فروشد از همان‌هایی که هر مسافری دلش می‌خواهد در مغازه چرخی بزند، دستی بکشد و اگر خواست بخرد اگر هم نه چیزی از دست نداده، در بین حصیر و چوب و فرش و گلیم لحظه‌ای را گذرانده و چشمش را با این زیبایی‌ها نوازش کرده. گاهی محو آن‌هایی می‌شود که قصد خرید ندارند اما دلشان نمی‌آید بدون بر سر گذاشتن کلاه حصیری و عکس گرفتن از آنجا خارج شوند.

او به ژست‌هایشان دقت می‌کند گاهی خنده‌اش می‌گیرد. روزهایی که به دنبال بچه بخت برگشته می‌کنند تا به زور کلاه کوچک را سرش گذاشته و عکسی به یادگار هم از او بگیرند. پیش خودش فکر می‌کند که اکثر مردم یک عکس با همین کلاه‌های حصیری که نخریده و فقط عکسش را گرفته‌اند در آلبومشان دارند. چه کلاه‌هایی که فروش نرفتند اما در عکس آدم‌های زیادی ثبت شدند.

صنایع دستی شمال

بخشی از زیبایی‌های شمال در صنایع دستی‌اش ادامه دارد. در همین حصیرهایی که به دست زنان بافته می‌شود، گلیم‌هایی رنگی که رج می‌خورند و چوب‌هایی که دستی بر آن‌ها کنده کاری کرده و آماده عرضه می‌شوند. کلوچه و زیتون و ماهی و سیر بماند، مردم خیلی علاقه مند هستند از صنایع دستی در چیدمان منزل خود استفاده کنند. فکر کنید بخشی از شمال همچنان در خانه و زندگی شما زنده باشد. حس لذت بخشی است. به همین خاطر در صنایع دستی مثل حصیربافی تنوع بسیار داده شده تا نیازهای بیشتری از مشتریان را رفع کند. یعنی آنچه می‌خرید علاوه بر زیبایی کاربرد هم برایتان داشته باشد.

هویت شمال در صنایع‌دستی

وقتی فروشنده صنایع دستی باشی با تنوعی از آدم‌ها، زبان‌ها، چهره‌ها روبه رو می‌شوی. آدم‌هایی که تازه رسیده و از اجاره ویلا ساحلی در شمال و قیمت و کیفیت سراغ می‌گیرند یا آن‌هایی که بار و بندیل را بسته و صنایع دستی فروشی مقصد آخرشان است و آمده‌اند که خریدی بکنند و بروند. معمولاً دسته اول اهل خرید نیستند چون تازه رسیده‌اند و برای همه ما اینگونه جا افتاده که خرید سوغاتی و صنایع دستی بماند دم رفتن.

هویت شمال در صنایع‌دستی

اما باز گذار اکثر مسافران به این مغازه‌ها می‌رسد. صنایع دستی شمال به گونه‌ای است که اگر بارها هم به این منطقه سفر کرده باشید باز دلتان نمی‌آید بی توجه از کنار آن بگذرید و می‌خواهید یک گشتی بزنید و بالاخره چیزی پیدا کنید و همراهتان ببرید گویی که یکی از دیدنی های شمال( https://www.alibaba.ir/mag/best-north-attractions/)  همین صنایع دستی اش است.. کسی چه می‌داند شاید مردم می‌خواهند گوشه‌ای از آن سفر خاطره انگیزشان را در آن سوغات برای همیشه ثبت و ضبط کنند. مثل یک ظرف برنج حصیری که خاطره ماه عسل عروس جوانی را سالیان سال لا به لای برنج‌هایی که در آن پر و خالی می‌شود نگه می‌دارد.

شمال منطقه‌ای است که شاید بیشتر از جاهای دیگر ایران برای خوش گذرانی مهیاست بدون اینکه نیاز به هزینه‌های زیادی داشته باشد. درست است که وجود دریا برکت دیگری به این منطقه داده و بسیاری دغدغه اجاره ویلا ساحلی در شمال را دارند و نمی‌خواهند وقتشان را در این چند روز سفرشان دور از دریا سپری کنند.

اما خاصیت شمال این است که شما حتی اگر اتفاقی در مسیر گم هم بشوید از یک جای بکر و زیبا سر در می‌آورید. جایی که پیش از آن ندیده‌اید. زیبایی‌های این جهت جغرافیایی از ایران به طور عجیبی تمام نشدنی و تازه است و شاید به همین خاطر است که اکثر مردم به ویژه از شهرها و استان‌های اطراف منتظر فرصتی هستند تا بار سفر بسته و راهی شمال شوند.

بازار گرم فروش صنایع‌دستی

آن خوش شانسی که ابتدا ذکر خیرش بود تنها به زیبایی‌های طبیعت و حتی صنایع دستی‌اش محدود نمی‌شود؛ بلکه سبب شده تا بازار سوغات و صنایع دستی همیشه گرم باشد. فرقی نمی‌کند بساط سوغات فروشی کنار مکان اجاره ویلا ساحلی در شمال به پا باشد یا در دل یک جنگل پر دار و درخت.

بازار گرم فروش صنایع‌دستی

هر کجا که باشد، کنار دریا یا انبوه درختان، صنایع دستی شمال همیشه خود نمایی می‌کند. رنگ و گره و بافت و حصیر و چوب چیزی نیست که بتوان از زیبایی‌اش ساده گذشت و فروشنده‌ها از اینکه بخشی از دیار خود را با مسافران همراه می‌کنند راضی‌اند. بخشی از شمال در جنوب، مرکز، شرق و جای جای ایران و یا حتی خارج از این گربه کهنسالِ نشسته بر زمین، در قالب ظروف حصیری، گلیم‌های رنگی، بشقاب‌های چوبی، کلاه‌های حصیری و .... به زندگی‌اش ادامه می‌دهد.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.