پروژه عبور از کفاشیان ناکام ماند

گروه ورزش: وزارت ورزش می‌گوید اساسنامه فدراسیون فوتبال به تصویب دولت نرسیده است و بسیاری این ترفند را برای عبور از علی کفاشیان درگلوگاه تصویب هیات‌دولت تلقی کردند اما پس از اینکه خبرگزاری فارس با استناد به خبر سایت تربیت بدنی در سال ۸۶ خبر تصویب اساسنامه توسط هیات‌دولت را منتشر کرد، کیومرث هاشمی، رئیس کمیته ملی المپیک وعضو وقت کمیته انتقالی فدراسیون فوتبال در آن دوران، مصوبه هیات‌دولت که به ریاست پرویز داودی درباره اساسنامه فدراسیون فوتبال در سال ۸۶ برگزار شده بود را علنی کرد.

نامه‌ای که گفته می‌شد مفقود شده اما تصویر آن نشان می‌دهد به استحضار پنج وزیر غیراز وزیرورزش هم رسیده است.نامه‌ای که می‌تواند پروژه وزارت ورزش برای عبور از کفاشیان را مختل کند. اما چه شد که رئیس کمیته ملی المپیک اختلاف با وزارت را به جان خرید و نامه فوق را از صندوق اسنادش بیرون کشید؟ خودش به خبرگزاری‌ها گفته است: «‌اساسنامه در زمان کمیته انتقالی تدوین شد و این تهدید تبدیل به فرصت شد اما حالا می‌شنویم که می‌گویند اساسنامه مورد تایید قرار نگرفته است که درست نیست. بعضی اوقات با خودم فکر می‌کنم که اگر این مدارک را نداشتیم چه اتفاقی می‌افتاد؟ تمام مصوبات هیات‌دولت در پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری موجود است، البته سند این تصویب هم موجود بود اما نمی‌دانم چرا حالا برداشته شده است. البته چند ماه پیش وجود داشت که دلیل آن را نمی‌دانم و بیشتر از این هم از من نخواهید و بیشتر از این صحبت نمی‌کنم چون المپیک را نباید فدای فوتبال کنیم اما بر اساس رسالت خودم این توضیحات را ارائه دادم.»کیومرث هاشمی از حذف خبر تصویب این اساسنامه از سایت ریاست جمهوری خبر داد: « در سال ۹۲ بعد از تغییر دولت تمام مصوبات در بایگانی قرار می‌گیرد که البته قابل دسترسی است و مصوبات جدید در سایت قرار داده می‌شود.

اگر تیتر تصویب آن اساسنامه را بخواهید، این است «هیات وزیران در جلسه امروز تصویب کرد: آیین‌نامه دسترسی آزاد به شبکه حمل و نقل عمومی کشور» به فاصله حداکثر یک ماه از نامه یعنی در تاریخ ۲۴/ ۶/ ۸۶ که روی سایت نهاد ریاست جمهوری موجود بود این خبر که در متن آن تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال هم قرار داشت، منتشر شد اما حالا دیگر موجود نیست، هرچند که ما پرینت آن را در اختیار داریم و در اختیار رسانه‌ها می‌گذاریم.»گذشته از این، به‌طور کلی هاشمی پیش‌بینی می‌کند رفتار وزارت درخصوص اساسنامه‌های فدراسیون‌ها می‌تواند برای ورزش تخریب‌کننده و فاجعه‌آفرین باشد: «آیا اشتباه کرده‌ام جلوی یک فاجعه بزرگ را گرفته‌ام؟ درست است من دولتی هستم اما نوکر نیستم. سال‌ها در ورزش کار کرده‌ام، مدیر کل استان‌ها، سازمان تربیت بدنی و فدراسیون‌ها بوده‌ام و تجربه زیادی دارم، حالا که از آسیب جلوگیری می‌کنم، کار بدی است؟ اگر مدیران کل یک شبه رئیس مجمع می‌شدند چه اتفاقی رخ می‌داد؟» سایت کاپ هم سراغ عبدالرضاداوری، مشاور رسانه‌ای دولت نهم و دهم رفته و او هم اتفاقا تصویب اساسنامه فدراسیون فوتبال را تایید می‌کند: «من در آن جلسه حضور نداشتم اما همان موقع شنیدم که هیات‌دولت اساسنامه را تصویب کرد و این اتفاق افتاد. اگر آن اساسنامه به تصویب هیات‌دولت نمی‌رسید، الان ریاست علی کفاشیان یک تخلف به حساب می‌آمد. چون مجوز هیات‌دولت باعث شد کفاشیان بتواند ریاست فدراسیون فوتبال را بر عهده بگیرد وگرنه او یک بازنشسته به حساب می‌آید.وزارت ورزش می‌خواهد با این کار نقاط ضعف خودش را بپوشاند. مطمئن باشید با این شیب نزولی شاهد سقوط ورزش خواهیم بود و شکست‌های سریالی از المپیک آغاز می‌شود.»

اما علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال که به‌نظر می‌رسد با گاف وزارت ورزش برنده این جنجال است، درخصوص اینکه ممکن است دولت کنونی این موضوع را نپذیرد و باید به اساسنامه سال ۸۱ برگشت، به خبرگزاری مهرگفت: « این موضوع امکان‌پذیر نیست چراکه اساسنامه کنونی در فیفا تایید شده است، مگر اینکه بخواهیم تغییراتی را ایجاد کنیم. درواقع به خاطر همین اساسنامه کنونی فوتبال ایران از تعلیق خارج شد و بازگشت به اساسنامه سال ۸۱ امکان ندارد.»کفاشیان در پاسخ به این سوال که اگر دولت در سال ۸۶ اساسنامه را تایید نکرده بود، چه اتفاقی برای فدراسیون رخ می‌داد؟ گفت: «اتفاق خاصی رخ نمی‌داد؛ همین که مجمع فدراسیون فوتبال و وزارت ورزش آن را تایید کرده بودند، کافی است و مشکلی ندارد.»او درآخرین مصاحبه‌اش با خبرگزاری فارس هم یک جمله کلیدی دارد: «همه هم و غمشان این است که من دیگر نباشم و حذف شوم!»