استقلال مهیای عبور از مظلومی

گروه ورزش:همه دوستان سابق و دشمنان فعلی آمده بودند تا درعبوری تاریخی از یکدیگر گام بزرگی در اثبات خود بردارند. این‌طرف مهدی رحمتی و پرویز مظلومی در کنار زمین و فرهاد مجیدی روی سکو و مقابل تمام آنها امیر قلعه‌نویی که بعد از یک دهه حکمرانی بر نیمکت آبی قرار بود توسط این گروه دفترش برای همیشه بسته شود. اما داور که سوت پایان را زد «ژنرال» سابق اردوگاه آبی این بار ناجی رنگ قرمز شده بود. هم از نوع تبریزی و هم از نوع تهرانی آن. آبی‌ها کری با سرمربی سابق را باختند. بد هم باختند. هم داخل زمین و هم بیرون از آن. مهدی رحمتی کاپیتان تیم ابتدای بازی ناگهان سراغ قلعه‌نویی رفت و با الفاظی درشت او را به نشستن روی نیمکتش دعوت کرد درست از همین لحظه حساس گویی به رگ غیرت تراکتور برخورده باشد، برای اثبات سرمربی خود جنگیدند و اتفاقا نتیجه را هم به نفع او رقم زدند. نه ادامه گرد و خاک رحمتی در پایان بازی توانست از زهر این عصر تلخ برای آبی‌ها بکاهد نه دور افتخار عجیب فرهاد مجیدی بعد از باخت. پرسپولیس از ته جدول آمد و از آنها عبور کرد و هفته آخر استقلال صدرنشین از «بازی قهرمانی» خارج است.

باخت‌هایی از این دست و با این کیفیت در زمین بازی تمام نمی‌شوند و این بار هم این قاعده پابرجا بود. پرویز مظلومی هنوز به خانه نرسیده بود که خبر اخراجش شهر را پر کرد. شایعات زمانی جدی شد که مقداد نجف‌نژاد، رئیس هیات‌مدیره باشگاه رسما با «ایسنا» از ایده‌اش برای هدایت استقلال در فینال جام حذفی توسط یک مربی دیگر سخن گفت: «جلسه هیات‌مدیره تشکیل می‌شود. برنامه ما این است که به دور از احساسات هدایت استقلال را به فرد دیگری واگذار کنیم. مظلومی برای استقلال زحمات زیادی کشیده اما در بازی پایانی لیگ و جام حذفی هدایت استقلال را فرد دیگری بر عهده خواهد داشت. هواداران حق دارند که از استقلال ناراحت باشند. بازی با تراکتورسازی حساس بود و می‌توانستیم با شکست این تیم بیش از پیش به جام قهرمانی نزدیک شویم. ما فرصت طلایی برای قهرمانی را از دست دادیم. در فوتبال برد و باخت وجود دارد اما مانند همیشه باید به اخلاق التزام داشته باشبم.» شایعات بلافاصله با چاشنی اسامی آشنا پشت سرهم ردیف شدند.

صمد مرفاوی که بیرون از گود نشسته و علیرضا منصوریان که بعد از هفته آخر می‌تواند بیاید و استقلال را در فینال حذفی بدون مشکل همراهی کند. اما دیگر تصمیم‌سازان استقلال هم با تئوری مطرح شده توسط رئیس هیات‌مدیره موافق هستند؟ معینی یکی دیگر از اعضای همین جمع سعی می‌کند نوک پیکان انتقادات را از سمت میز خودشان به سوی کادر فنی برگرداند: «تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید عاقلانه بازی کند. واقعا هوادار دیگر باید چه می‌کرد؟ آنها یک استقبال باشکوه به عمل آوردند. اگر هم قرار به دادن پاسخ باشد این کادر فنی است که باید پاسخگو باشد نه هیات‌مدیره. روز یکشنبه استقلال نه گلر، نه دفاع، نه خط میانی و نه مهاجم داشت.» او البته به تندی نجف‌نژاد پیش نمی‌رود و حرف‌های رئیس را مناسب نمی‌داند: «حتما نجف‌نژاد نظر خودش را گفته است چرا که ما دو هفته است که جلسه نداشته‌ایم و نمی‌دانم این صحبت از کجا درآمده است.

اصلا این صحبت در این شرایط درست نیست. اگر نجف‌نژاد چنین تصمیمی داشته چرا دو هفته قبل که جلسه داشتیم و خودش پیشنهاد داد که در بازی‌های باقیمانده لیگ برای هر مسابقه ۱۰۰ میلیون تومان پاداش برای تیم در نظر گرفته شود، نگفت که باید تغییر در کادر فنی داشته باشیم؟ استقلال هنوز یک فینال در جام حذفی دارد و ما باید به فکر جمع کردن تیم باشیم. هفته گذشته همه چیز به نفع استقلال تمام شد و پرسپولیس بود که قهرمانی را دورتر از خود می‌دید. این چیزها در فوتبال اتفاق می‌افتد و ما باید به فکر بازی باشیم که می‌تواند برای ما قهرمانی داشته باشد.» این وسط پای اسپانسر باشگاه هم وسط می‌آید، آنها پول خرج کردند و توقع قهرمانی داشتند.

سبک‌دست هم درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس تغییر را لازم می‌داند اما نه به این سرعت؛ «این پیشنهاد آقای نجف‌نژاد بوده است. شاید بهتر بود او به این صراحت این صحبت را نمی‌کرد و در جلسه هیات‌مدیره آن را مطرح می‌کرد اما نظر شخصی خود من این است که اولا تا جمعه فرصت کمی برای تصمیم به تغییر داریم و دوم اینکه تا روز جمعه تغییر کمکی به استقلال نمی‌کند و به نفع تیم نیست. به هر حال باخت سنگینی داشتیم. این شکست متعارف نبود. با این همه تماشاگر، شرایط خوب تیم از نظر مالی و فنی و پاداش‌هایی که داده شده بود انتظار این می‌رفت که تیم نتیجه بگیرد. حادثه‌ای هم در تیم رخ نداده بود که از نظر روحی بهم ریخته باشند. به هر حال در این شرایط یکی باید مسوولیت این باخت را به گردن بگیرد و پاسخگو باشد. زمانی هست که باشگاه هزینه نمی‌کند و نمی‌توان از تیم توقعی داشت اما امسال برای استقلال هزینه خوبی شده است.»

و اما در آخر قصه خبرنگار مهر توانست با پرویز مظلومی که اتفاقا در کنفرانس بعد از بازی هم شرکت نکرده بود تماس بگیرد و نظر وی را در این مورد جویا شود. سرمربی استقلال از احتمال اخراجش خبر ندارد یا ترجیح می‌دهد چیزی نداند: «اطلاعی از این موضوع ندارم و از شما می‌شنوم که قرار است چنین تصمیمی گرفته شود. حرفی برای گفتن ندارم چرا که دیگر کاری از دستم برنمی‌آید.» وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقداد نجف‌نژاد می‌تواند در مورد اخراج شما در دیدار پایانی لیگ و فینال جام حذفی تصمیم‌گیری کند؟ گفت: «کاری از دست بنده برنمی‌آید و هر تصمیمی که بخواهند، می‌توانند بگیرند.»