گروه ورزش: مسابقات هفته بیست‌ونهم لیگ برتر باشگاه‌های کشور، روز یکشنبه برگزار شد تا لیگی که از نظر حساسیت و جذابیت دست‌کم در طول یک دهه گذشته کم‌سابقه بوده، یک گام دیگر به پایان نزدیک شود. حالا هر تیم فقط یک بازی دیگر پیش رو دارد و در همین یک بازی باید حداکثر توانش را به کار ببندد تا کاخ رویاهایش را بسازد. قهرمانی، بقا یا سهمیه آسیایی؛ فرقی نمی‌کند. جمعه این هفته نصف لیگ در تکاپو خواهند بود تا سرنوشت‌شان را به بهترین شکل ممکن رقم بزنند. هرچند ناگفته پیداست که در نهایت فقط تعدادی از آنها به هدف می‌رسند و بقیه ناچار خواهند شد دست‌خالی لیگ پانزدهم را ترک کنند.

سکانس فینال با دو تیم

از رهگذر ریخت‌وپاش امتیازات توسط تیم‌های بالانشین، لیگ پانزدهم تا همین اواخر تعداد زیادی مدعی برای فتح جام داشت. در مقطعی از نیم‌فصل دوم، تعداد تیم‌های مدعی قهرمانی حتی به ۵ و ۶ می‌رسید، اما رفته رفته از تعداد آنها کاسته شد. با پایان رقابت‌های هفته گذشته، تنها سه تیم در کورس قهرمانی باقی ماندند؛ سه تیمی که با امتیازات مشابه صرفا براساس آیتم تفاضل گل از بالا به پایین ارنج شده بودند. بازی‌های یکشنبه اما همه چیز را تغییر داد و یک تیم را به‌طور کامل از کورس کنار گذاشت. استقلال تهران، تیمی بود که به واسطه شکست برابر تراکتورسازی در ورزشگاه آزادی، اختلافی سه امتیازی با پرسپولیس و استقلال خوزستان پیدا کرد. به این ترتیب شاگردان مظلومی به چیزی فراتر از معجزه نیاز دارند تا قهرمانی لیگ را به دست بیاورند. آنها باید منتظر شکست تیم‌های اول و دوم جدول باقی بمانند و بعد خودشان هم در قم صبا را شکست بدهند تا جام را بالای سر ببرند. در عوض شاگردان برانکو و ویسی به شدت به قهرمانی در روز آخر امیدوارند.

این دو تیم دقیقا به اندازه هم امتیاز جمع کرده‌اند و تنها دو اختلاف در بحث تفاضل گل باعث شده تیم خوزستانی در صدر باشد. استقلال صنعتی روز جمعه باید با ذوب‌آهن پیکار بدهد و پرسپولیس هم در تهران به مصاف راه‌آهن خواهد رفت. پرسپولیسی‌ها سخت امیدوارند مربی سابق‌شان یحیی گل‌محمدی دست به کاری بزرگ بزند و در اهواز از استقلال خوزستان امتیاز بگیرد. اگر این اتفاق رخ بدهد، پرسپولیس با یک پیروزی یک بر صفر برابر راه‌آهن هم قهرمان لیگ پانزدهم خواهد شد. در غیر این صورت و اگر قرار به پیروزی تیم ویسی باشد، پرسپولیسی‌ها باید به اندازه دو گل، نتیجه‌ای بهتر از استقلال خوزستان بگیرند. مثلا اگر تیم اهوازی یک بر صفر برنده شود، سرخپوشان باید ۳ بر صفر به پیروزی برسند. در این صورت با توجه به برتری قرمزها در بحث تعداد گل زده و نیز بازی مستقیم، این شاگردان برانکو و هانی نوروزی، فرزند زنده‌یاد هادی نوروزی خواهند بود که جام را در ورزشگاه آزادی بالای سر می‌برند.

دو حسرت بزرگ پرسپولیس

حالا که کار به تفاضل گل کشیده و این آیتم اهمیتی خارق‌العاده پیدا کرده، شاید پرسپولیسی‌ها حسرت موقعیت‌های سوخته فراوان و نیز گل‌های بدی را می‌خورند که امسال دریافت کرده‌اند. شاگردان برانکو در لیگ پانزدهم فقط ۷ضربه پنالتی از دست داده‌اند که تنها اگر دو تای آنها گل می‌شد، این تیم حالا در صدر جدول قرار داشت و نگرانی‌اش برای اتفاقات هفته آخر به حداقل کاهش می‌یافت. از آن بدتر، ضعف دفاع و دروازه‌بان سرخپوشان است که امسال امان از هواداران گرفته و اجازه نداده بهترین خط حمله لیگ، بالاترین تفاضل را داشته باشد. قرمزها در این فصل انواع و اقسام گل‌های بد را خورده‌اند، اما اگر قرار باشد راه دور نرویم، می‌توانیم به همین گل دومی اشاره کنیم که لوبانف از بازیکنان گسترش فولاد خورد و در بدترین مقطع فصل، یک گل از تفاضل پرسپولیس کم کرد. حقیقت آن است که در فصل جاری هیچ‌یک از سه دروازه‌بان پرسپولیس یعنی سوشا مکانی، ایمان صادقی و لوبانف نتوانستند انتظارات را برآورده کنند و برای سرخپوشان بسیار تلخ خواهد بود اگر در نهایت قهرمانی لیگ را به خاطر یکی از گل‌های بدی که این گلرها خوردند از دست بدهد. تیم برانکو البته این روزها یک حسرت بزرگ‌تر هم دارد که مربوط به اتفاقات بازی نفت تهران می‌شود؛ مسابقه‌ای که بنا به اقرار منصوریان و شاگردانش، نفت تنها برای کسب یک مساوی به میدان آمده بود، اما اشتباهات فاحش مثلث نورمحمدی، حاتمی و سوشا مکانی باعث شد آنها هر سه امتیاز را بگیرند. پرسپولیس اگر در بدترین روزش به همان مساوی برابر نفت قناعت می‌کرد، امروز با یک امتیاز اختلاف صدرنشین بود و رقم خوردن نتایج مشابه در تهران و اهواز هم سرخپوشان را قهرمان می‌کرد.

هراس بزرگ استقلال

هفته آخر لیگ حتی می‌تواند یک سورپرایز بزرگ‌تر را هم به همراه داشته باشد؛ اینکه استقلال تهران در کمال شگفتی موفق به کسب سهمیه آسیایی از مسیر لیگ نشود. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که استقلال در قم به صبا ببازد و تراکتورسازی در تبریز با یک پیروزی نسبتا پر گل از سد استقلال اهواز بگذرد که این دومی اصلا اتفاق دور از ذهنی نیست. در این صورت جای استقلال و تراکتور روی پله‌های سوم و چهارم جابه‌جا می‌شود؛ تبریزی‌ها قطعا سهمیه می‌گیرند و استقلالی‌ها دل می‌بندند به فینال جام حذفی و بازی با ذوب‌آهن که برنده‌اش آسیایی خواهد بود. استقلال در روز آخر با گرفتن یک مساوی از صبا می‌تواند سهمیه‌اش را قطعی کند. حالا باید دید این اتفاق رخ می‌دهد یا کابوس استقلالی‌ها در هفته‌های پایانی دو فصل گذشته، در لیگ پانزدهم هم به‌طور کامل پیاده می‌شود؟

روزهای حبس نفس در سینه