جرح و تعدیل پرهزینه

بعد از انتقاد صریح وزیر ورزش از انعقاد قراردادهای سنگین در استقلال از سوی افشارزاده که حتی کار را به برکناری او هم کشاند، زمانی عضو هیات مدیره باشگاه از تجدید نظر در برخی قراردادهای این باشگاه با بازیکنان سرشناس این تیم خبر داد؛ موضوعی که البته بازیکنان استقلال هم روی خوشی به آن نشان ندادند. حالا در پی جنجال‌هایی که بر سر قراردادهای مالی بازیکنان استقلال نقل محافل خبری شد به‌نظر می‌رسد مسوولان این باشگاه عزم خود را جزم کرده‌اند و سخت در تلاش هستند تا از رقم قرارداد حداقل هشت استقلالی بکاهند. هزینه ۲۲ میلیاردی برای قرارداد بازیکنان و مربیان باعث شد تا استقلال به گران‌ترین تیم لیگ شانزدهم تبدیل شود. لقبی که چندان به مذاق وزیر ورزش به‌عنوان رئیس مجمع باشگاه خوش نیامد و همان‌طور که در مصاحبه‌هایش گفته بود استقلال باید رایزنی برای کم کردن این هزینه را آغاز کند. از همین‌رو مدیریت جدید باشگاه تصمیم گرفت با همکاری سرمربی تیم قرارداد حداقل هشت استقلالی را کم کند اما به گزارش ورزش سه، در این میان علیرضا منصوریان که رابطه خوبی با شاگردانش داشت زیر بار این مسوولیت نرفت و در نشست باشگاه به مدیران اعلام کرد در این پروسه نمی‌تواند دخالتی داشته باشد و ترجیح می‌دهد روی مسائل فنی تمرکز کند.

مخالفت منصوریان با ورود به پروسه کم کردن قراردادها باعث شد تا روند این ماجرا به شکل دیگری پیش برود تا جایی که مدیرعامل استقلال قبل از سفر به کلمبیا برای تماشای بازی‌های نیمه نهایی جام جهانی فوتسال از معاونت مالی باشگاه خواست تا گزارشی کامل از مبلغ دقیق توافقات با بازیکنان اعم از ثبت شده و زیرمیزی را آماده و در اختیار او قرار دهد تا در بازگشت او، مراحل توافق با بازیکنان گران‌قیمت برای کسر ۳۰ تا ۴۰ درصدی قراردادها آغاز شود. اما نکته جالب اینکه بهتاش فریبا، مدیر فنی تیم فوتبال استقلال با حمایت از تصمیم باشگاه درباره موضوع کسر قرارداد چند بازیکن این تیم تاکید کرد که تصمیم برای تجدیدنظر در رقم‌ها کار خوبی است البته از این منظر که تمام عدد به‌طور تمام و کمال پرداخت شود: «خیلی از تیم‌ها پول بازیکنان را به‌صورت کامل پرداخت نمی‌کنند و خیلی‌ها از آنها طلبکار هستند و دست‌شان به جایی نمی‌رسد.

نظر افتخاری به‌عنوان مدیرعامل باشگاه این است که طوری قراردادها بسته شود که باشگاه در زمان مدیریت او بتواند پول بازیکنان را به‌صورت کامل پرداخت کند. این سیاست به نظر من کاملا درست است.» اما حدس زدن لیست گران‌قیمت‌های استقلال کار دشواری نیست. بازیکنانی مثل بختیار رحمانی، کاوه رضایی، مهدی رحمتی، امید ابراهیمی، امین حاج‌محمدی، فرشید باقری و... بسیاری از آنها بازیکنان فیکس تیم منصوریان هستند که با چانه‌زنی بسیار به این تیم آمدند و مشخص نیست به این راحتی‌ها به کسر عدد نوشته شده پای قراردادشان تن دهند. کارشناسان حقوقی فوتبال هم در روزهای اخیر تذکر داده‌اند که امکان جرح و تعدیل قراردادها بدون رضایت بازیکنان وجود ندارد و اگر باشگاه به دنبال کاهش هزینه‌های خود است باید نظر بازیکنان را در این زمینه جلب کند اتفاقی که به این راحتی‌ها ممکن نیست و چه بسا تیم بحران‌زده منصوریان را که می‌رفت بعد از برد ذوب‌آهن نفسی چاق کند بازهم با چالش روبه‌رو کند.