سه زیتون و یک نوشابه اضافه!

دنیای اقتصاد: داوران در فوتبال ایران روزگار سختی را پشت‌سر می‌گذرانند. جو سکوها همیشه علیه آنها است و کوچک‌ترین اشتباه‌شان با انبوهی از واکنش‌های غیراخلاقی مواجه می‌شود. به علاوه دستمزد قضاوت در فوتبال ایران پایین است و بدتر اینکه همین پول هم به موقع پرداخت نمی‌شود. همچنین امنیت جانی بسیاری از داوران فوتبال ایران، به‌ویژه کسانی که در رده‌ها و دسته‌های پایین‌تر سوت می‌زنند هم تامین نیست و گاه و بیگاه خبرهایی در مورد ضرب‌وشتم آنها منتشر می‌شود. با این همه اما، روز چهارشنبه سندی در مظلومیت داوران منتشر شد که شاید به معنای واقعی کلمه غم‌انگیز بود. فکرش را بکنید؛ در این فوتبال پرریخت‌وپاش که بازیکن سکونشین‌اش فصلی یک میلیارد تومان پول می‌گیرد، مسوولان یک باشگاه لیگ برتری لقمه‌های گروه داوری را شمرده‌اند و به شکل کتبی به فاکتور غذای آنها اعتراض کرده‌اند! آیا از این ناراحت‌کننده‌تر هم ممکن است؟

10هزار تومان هزینه اضافه!

ماجرای غم‌انگیز اعتراض به خورد و خوراک داوران را دیروز منوچهر نظری، عضو دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال با «ایسنا» در میان گذاشته است. او قضیه را این‌طور توضیح می‌دهد: «سرپرست یکی از تیم‌های مطرح لیگ برتری که تیمش در هفته‌های اخیر لیگ میزبان بوده و شکست هم خورده، فاکتوری را برایمان ارسال کرده که در نگاه اول چیز غیرعادی مشاهده نکردیم اما زمانی که سرپرست تیم با ما تماس گرفت، متوجه شدیم این باشگاه به سرو ۳ زیتون پرورده و یک نوشابه اضافی تیم ۳ نفره داوری - که میهمان این باشگاه بوده‌اند - اعتراض دارند. در فاکتوری که برایمان ارسال شده،‌ سه داور مجموعا ۲ نوشابه، یک دوغ و یک دلستر به اضافه ۶ زیتون‌پرورده سفارش داده‌اند. سرپرست تیم به ما گفت که چرا داورتان یک نوشابه و سه زیتون پرورده اضافی سفارش داده‌اند. این موضوع بسیار تاسف‌برانگیز است، چرا که قشر داوری از هر طرف ضربه می‌خورد و سیبل همه افراد شده است. داوران حمایت که نمی‌شوند هیچ، به این شکل هم مورد اعتراض قرار می‌گیرند. شما ببینید چقدر این افراد سطح پایین هستند که فاکتور غذا را برایمان ارسال می‌کنند و به نوشابه و زیتون داوران معترض می‌شوند. ما از زمانی که این فاکتور به دست‌مان رسید، ‌بهم ریخته‌ایم و اعصابمان واقعا خرد شده است.» چنان‌که در فاکتور هم مشهود است، مجموع سفارش اضافی داوران ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بوده است!

مشکل فقط همین است؟

داوران از اصلی‌ترین ارکان برگزاری مسابقات فوتبال هستند و هرگونه خدشه‌ای به جایگاه، اعتبار و صلابت آنها باعث تخریب کلیت فوتبال می‌شود. در چنین اوضاع و احوالی، باشگاه لیگ برتری ما که سالانه چند میلیارد تومان فقط خرج خرید بازیکن می‌کند، به مخارج مازاد ۱۰هزار تومانی سه داور -نفری سه هزار تومان!- اعتراض می‌کند و به شکل کتبی و رسمی پی کار را می‌گیرد تا به نتیجه برسد! شما فکر می‌کنید داوری که امروز وجهه‌اش به این شکل تخریب شده و غرور و عاطفه و احساسش به خاطر یک ظرف زیتون لگدمال شده، در مسابقات بعدی با کدام روحیه سوت به دست خواهد گرفت؟ آیا تمام مشکل این فوتبال همین سه ظرف زیتون و یک نوشابه اضافی است؟ بوقچی‌ها در این فوتبال چه می‌کنند و چقدر «باج سبیل» می‌گیرند؟ دلال‌های رسمی و غیررسمی به چه کاری مشغول‌اند و در ازای این همه بازیکن بنجل خارجی که به فوتبال ایران تحمیل می‌کنند، سالی چند میلیارد پول به جیب می‌زنند؟ شاید هم ارکان اساسی فوتبال از ایجنت‌ها و لیدرها و مدیران چسبیده تشکیل می‌شود و فقط داوران اضافی هستند! عجیب اینکه ما با این طرز تفکر انتظار داریم داوران‌مان تحت هر شرایطی سلامت اخلاقی داشته باشند و پاک و تمیز کار کنند. جدا که مایه تاسف است.