جنگ آسیایی‌ها در لیگ

مهم‌ترین بازی روز اول از هفته چهاردهم را استقلال برگزار می‌کند. تیمی که پای سرمربی‌اش روی مین قرار دارد. استقلال غم‌زده از شکست مقابل تراکتورسازی در حالی مقابل پدیده قرار می‌گیرد که تنها پیروزی در این دیدار می‌تواند تا حدی هواداران استقلال را راضی نگه دارد. پس از شکست استقلال مقابل تراکتورسازی، انواع و اقسام حواشی در این تیم به‌وجود آمد، درگیری‌های لفظی علیرضا منصوریان و حسن زمانی عضو هیات‌مدیره، بحث ماندن یا رفتن سرمربی استقلال، شایعه قهر مهدی رحمتی و... مسائلی بود که در این هفته مطرح شد. کارتا آنجا پیش‌رفت که احتمال حضورمربی خارجی برای تقویت منصوریان مطرح شد. نسخه‌ای که باب دل سرمربی نبود و به‌شدت با آن مخالفت کرد.

رضا افتخاری، مدیرعامل باشگاه حمایت نیم‌بندی را از سرمربی تیم انجام داد و حتی سرتمرین تیم هم حاضرشد تا این حمایت را به گوش بازیکنان تیم برساند. منصوریان به خوبی می‌داند در چه موقعیتی قرار گرفته است. اگر او نتواند دراین بازی هم به برتری برسد، شاید در روزهای آینده دیگر شعار «داش علی منصوریان» را نشنود. سرمربی جوان استقلال که جمله «فرشینگ» او مدتی سوژه برخی‌ رسانه‌ها شد، حالا باید طرحی نو برای تیمش دراندازد. او عدم کامیابی درهفته‌های ابتدایی لیگ را ناشی از خستگی بدنی بازیکنانش دانست و برای توضیح این موضوع گفت «همه تیم‌هایی که من داشته‌ام در هفته‌های ابتدایی، بدنسازی سنگینی داشته‌اند. به‌خاطر نوع بدنسازی بدن بازیکنان سنگین بود» اما بعد از باخت به تراکتور مدعی ورسیدن به پایان نیم فصل اول دیگر بهانه‌هایی از این دست از او پذیرفتنی نیست. مقابل آنها هم تیمی قرار می‌گیرد که هفته گذشته در دقایق پایانی مقابل پرسپولیس شکست خورد. پدیده برای اینکه از شوک شکست مقابل پرسپولیس خارج شود، باید مقابل دیگر تیم پرطرفدار پایتخت نتیجه بگیرد، تیمی که در آن بازی هم سرسختانه وتا لحظه آخرجنگید وثابت کرد به این راحتی‌ها اهل امتیازدادن نیست.

ملاقات آسیایی

بدون شک عنوان مهم‌ترین بازی هفته به مصاف تیم‌های اول و سوم تعلق می‌گیرد؛ پرسپولیس-ذوب‌آهن در اصفهان. درهوایی بسیارسرد که گویی قرمزها را دراقصی نقاط ایران تعقیب می‌کند. این بازی یک نبرد آسیایی هم هست. پرسپولیس و ذوب‌آهن هر دو در مرحله لیگ قهرمانان آسیا در گروه‌های دشواری قرار گرفته‌اند. پرسپولیس برای تداوم صدرنشینی باید از ذوب‌آهن سختکوش سه امتیاز بگیرد. ذوب‌آهنی که بدون یحیی گل‌محمدی بهتر نتیجه گرفته وحتی آمار مجتبی حسینی، سرمربی جوان ذوب‌آهن در امتیازگیری بهتر از برانکو بوده است. از سوی دیگر این مسابقه مصاف گلزنان قهارلیگ است. مهدی طارمی با ۶‌گل‌زده در بین گلزنان برتر است اما در ذوب‌آهن هم مرتضی تبریزی ۹ گله و مهدی رجب‌زاده ۶‌گله حضور دارند. ذوب‌آهن با ۲۱ گل زده به همراه تراکتورسازی قدرتمند‌ترین خط حمله لیگ را در اختیار دارد، از سویی دیگر پرسپولیس با ۴ گل خورده دارای مستحکم‌ترین خط دفاع است.

از سویی دیگر احتمال دارد بیرانوند بعد از مدت‌ها دوری به ترکیب اصلی تیم پرسپولیس بازگردد. رقابت او با رشید مظاهری، دروازه‌بان ملی‌پوش ذوب‌آهن هم دیدنی خواهد بود. مهم‌ترین ابهام در ترکیب قرمزها رسیدن کاپیتان سیدجلال به بازی است چراکه او به دلیل سرماخوردگی دو تمرین مهم طول هفته را از دست داد. با این شرایط امکان حضور ماهینی در دفاع وسط و قرارگرفتن رضاییان دردفاع راست هم بالا می‌رود. ذوبی‌ها در صورت پیروزی در این بازی خانگی در رده سوم باقی می‌مانند و ممکن است پرسپولیس را از صدر به زیر بکشند. تساوی این مسابقه به سود سایر تیم‌های بالانشین جدول خصوصا تراکتورخواهد بود. پرسپولیس به‌شدت درگیرشایعات نقل و انتقالاتی است. احمد نوراللهی قطعا برای سربازی به تراکتور می‌رود و شایعه جدایی عالیشاه هم به گوش می‌رسد، این فضا به شدت هواداران این تیم را نگران کوچ ستاره‌ها کرده است و این درحالیست که هنوز مشخص نیست آیا تیمی که باید درآسیا هم بجنگد، گزینه‌هایی برای جانشینی آنها هم دارد یا نه. برنامه هفته چهاردهم به شرح زیر است:

پنج‌شنبه 25 آذر

گسترش فولاد - استقلال خوزستان، ۱۴:۳۰

سایپا - پیکان، ۱۵:۰۰

صبای قم - نفت تهران، ۱۵:۱۵

استقلال - پدیده خراسان، ۱۶:۲۰

جمعه 26 آذر

تراکتورسازی - سپاهان، ۱۴:۰۰

سیاه‌جامگان - ماشین‌سازی تبریز، ۱۴:۳۰

فولادخوزستان - صنعت نفت آبادان، ۱۵:۳۰

ذوب‌آهن - پرسپولیس، ۱۶:۲۰

جنگ آسیایی‌ها در لیگ