سوءمدیریت حد و مرز ندارد

هنوز هم هیچ دلیل موثق‌ و روشنی برای اخراج یولیان ناگلزمان از هدایت بایرن‌مونیخ اعلام نشده و تنها گمانه‌زنی‌هاست که مطرح می‌شود. از جمله اینکه نامزد ناگلزمان که خبرنگار بیلد است، از اخبار رختکن تیم مطلع می‌شده یا اینکه از نظر مدیران باشگاه پس از شکست برابر بایرلورکوزن این سرمربی جوان نباید به اسکی می‌رفت. دبل کردن اینتر، بارسلونا و پاری‌سن‌ژرمن بدون حتی یک گل خورده مسیر درست قهرمانی در لیگ قهرمانان را به هواداران بایرن نشان می‌داد و تیم آماده ناگلزمان آماده تکرار سه‌گانه به نظر می‌رسید که ناگهان خبر شوکه‌کننده قطع همکاری با او منتشر و توماس توخل جایگزین وی شد. اولیور کان، مدیر باشگاه و حسن صالح حمیدزیچ، مدیر ورزشی تیم که هر دو هم از بازیکنان با سابقه بایرن محسوب می‌شوند، تصمیم گرفتند تا توخل در دسترس است او را به کشورش بازگردانند تا هدایت بایرن را برعهده بگیرد. نمی‌توان رزومه و توانایی توخل را زیر سوال برد، اما آیا واقعا تجویز دارو برای یک فرد سالم منطقی است؟ سوءمدیریتی که در بایرن رخ داد دقیقا چنین تشبیهی را نقض می‌کند.

کمتر از یک ماه از برکناری ناگلزمان و آمدن توخل، درست است که مونیخی‌ها صدر جدول را از دورتموند پس گرفتند، اما با شکست خانگی برابر فرایبورگ، با جام حذفی وداع کردند و پس از تحقیر با نتیجه ۳برصفر در خانه منچسترسیتی، علنا امید زیادی هم برای صعود به نیمه نهایی لیگ قهرمانان ندارند. یعنی تیمی که تا یک ماه قبل کلا سه شکست در تمامی رقابت‌ها پذیرفته بود، با سرمربی جدیدش دو باخت مهم را تجربه کرده است! گویا اوضاع رختکن باواریایی‌ها هم جالب نیست و پس از جدال برابر سیتی، سادیو مانه پس از درگیری با لروی سانه با مشت به صورت وینگر آلمانی کوبیده و همین سبب شد تا فعلا از همراهی تیم محروم باشد. به همین راحتی دیسیپلین همیشگی بایرن که امضای کاری آنها بود لکه‌دار شده و اصلا اوضاع خوبی در مونیخ وجود ندارد.

به اینها اضافه کنید ضرر مالی هنگفتی را که باشگاه برای اخراج ناگلزمان و آوردن توخل متحمل شده که با حذف از دو تورنمنت می‌تواند بیشتر هم شود. فقط برای قطع همکاری، بایرن باید ۳۰ میلیون یورو غرامت به سرمربی‌ای بپردازد که یک و نیم فصل پیش با دادن ۲۵ میلیون یورو به لایپزیش او را به آلیانس آره‌نا آورده بود. تازه این مبلغ جدا‌ از ۹ میلیون دستمزد سالانه ناگلزمان است که تا پیدا شدن تیم جدید، پرداخت آن به عهده باشگاه آلمانی است. حقوق سالانه توخل هم حدود ۱۲ میلیون یورو است و برآیند تمام اتفاقات، این حق را به هرکسی می‌دهد که بایرن مونیخ را اف.‌سی. هالیوود بنامد. البته که بعید است در هالیوود این‌گونه عجیب و غریب شرایط مدیریت شود.