این بلبشو برنده و بازنده نداشت

هیات عمومی دیوان عدالت اداری با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به هر کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی را مصداق تبعیض ناروا دانست. به این ترتیب کل مصوبه ابطال و حتی بازیکنانی که اقدام به واردات کرده بودند، مشمول این رای خواهند شد. بسیاری اعتقاد دارند که مصاحبه مدتی قبل محمدحسین کنعانی زادگان که در آن با تبختر اعلام کرده بود خودروی صدمیلیاردی سوار می‌شود و خیلی هم سر و صدا کرد، عامل اصلی بروز حساسیت اخیر شد. پس آن بود که مقامات رده بالا برای کاهش اعتراضات و انتقادات تصمیم گرفتند مجوز واردات خودروی فوتبالیست‌ها را که در ازای صعودشان به جام جهانی۲۰۲۲ اعطا شد، لغو کنند.

از همان ابتدا هم مشخص بود که چنین پاداشی برای رسیدن به تورنمنتی که دیگر مثل دهه‌های قبل حضور در آن امری دشوار نیست و ثبت سنگین‌ترین شکست تاریخ فوتبال ایران در آن، مصداق حاتم بخشی است. هرچند که برخی از اتومبیل‌ها در نهایت وارد شد و تخمین قیمت آن‌هم نشان می‌داد بسیار پایین‌تر ازعددی بوده که کنعانی با آن فخرفروشی می‌کرد؛ ولی در شرایط فعلی جامعه، چنین تحرکاتی علنا منجر به التهاب فضا می‌شود. با این کار مدافع پرسپولیس و به تبع آن اقدام واکنشی مسوولان، حالا این احتمال وجود دارد که سایر بازیکنان تیم ملی دلیل از دست رفتن رانتی را که در اختیارشان بود، هم‌تیمی پرحاشیه‌شان بدانند که در این صورت قطعا جو تیم در آستانه جام ملت‌های آسیا متشنج خواهد شد.

از طرفی همین که هفته‌ای دو، سه خبر از کنسل شدن یا نشدن این ماجرا منتشر می‌شد و مردم به کرات در فضای مجازی این امتیاز را حق بازیکنان نمی‌دانستند، نشان می‌دهد دمیدن به شیپور اختلافات سبب شده است مردم از تیم ملی ایران فاصله بگیرند؛ اما دیگر آفت ماجراهای اخیر هم تامل برانگیز است؛ درست یا غلط (که ما شخصا با گزاره غلط آن بیشتر موافقیم) قول اعطای این پاداش به بازیکنان داده شد و حالا که این اختیار از آنها سلب شده، قطعا ملی پوشان نمی‌توانند به وعده‌های مسوولان برای موفقیت در جام ملت‌ها هم اعتماد کنند. چه تضمینی وجود دارد که حتی در صورت قهرمانی در دوحه، ماجرای پس گرفتن پاداش‌ها تکرار نشود؟ همه قبول دارند که قرارداد همه بازیکنان تیم ملی صفرهای بی‌شمار دارد؛ اما آیا کشتن انگیزه آنها هم کار درستی است؟ نمی‌دانیم در این بلبشو چه کسی برنده شد و چه کسی بازنده.