قراخانلو: توقع مردم منطقی باشد

خبرگزاری مهر- رییس کمیته ملی المپیک با دشوار توصیف کردن صحنه المپیک و کسب مدال آوری در این رویداد بزرگ تاکید کرد: انتظار مردم از قهرمانان ملی منطقی و متناسب با موقعیت و جایگاه ورزش ایران در دنیا باشد.

رضا قراخانلو، رییس کمیته ملی المپیک که در آستانه بازی‌های المپیک ۲۰۰۸ پکن و پیش از سفر به کشور چین پیرامون حضور ورزشکاران ایران در رقابت‌های المپیک سخن می‌گفت، با بیان این مطلب افزود: المپیک آوردگاه نخبه‌های ورزش دنیا است و کشورها هر ۴ سال یکبار حاصل برنامه‌ریزی، سرمایه‌گذاری و توجه به استعدادها و نخبه‌های ورزشی را در این میدان بزرگ عرضه می‌کنند تا با زبان ورزش توانمندی، قدرت و اقتدار خود در عرصه ورزش را به دنیا ثابت کنند و طبیعی است مدال‌آوری در چنین میدانی برای هیچ کشوری آسان نخواهد بود.

قراخانلو با اشاره به اینکه کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی طی ۴ سال گذشته تلاش هدفمند و عملکرد موثری داشته‌اند و در حد توان و بضاعت خود در راه پیشرفت ورزش‌های المپیکی تلاش کرده‌اند، اظهار داشت: خوشبختانه با هماهنگی و ارتباط نزدیک بین سازمان تربیت بدنی، کمیته ملی المپیک و فدراسیون‌های ورزشی عملکرد ورزش کشور قابل توجه بوده به‌طوری که توانمندی‌های بسیاری در رشته‌های مختلف ورزشی به ظهور رسیده و دریکسال اخیر نیز فرآیند آماده‌سازی تیم‌ها به نحو مطلوبی به مرحله اجرا درآمده به‌طوری که می‌توانیم ادعا کنیم که هیچ سهمیه‌ای برای ورزش کشور در المپیک متصور نبود که از کسب آن باز بمانیم. در واقع ورزش کشور برای نخستین بار در بالاترین سقف ممکن در ۱۴ رشته، با ۵۵ ورزشکار و سه ورزشکار زن در المپیک پکن حضور دارد و این مجموعه ماحصل برنامه‌ریزی و نوع نگاه و میزان توجه به ورزش کشور در طول چهار سال گذشته است.

وی درخصوص شانس کسب مدال برای کاروان ورزشی ایران در مسابقات المپیک اظهار داشت: کسب مدال در بازی‌های المپیک به عوامل متعددی بستگی دارد و نمی‌توان هیچ نتیجه‌ای را در این میدان سخت از قبل پیش‌بینی کرد. حتی قهرمانان خوش سابقه هم نمی‌توانند در المپیک از کسب مدال اطمینان داشته باشند.

قراخانلو با اشاره به اینکه در برخی از رشته‌ها به طور سنتی مدعی کسب مدال هستیم و ورزشکاران ایران در سطح جهان مدعی قهرمانی هستند، اظهار داشت: کشتی، تکواندو و وزنه‌برداری، رشته‌هایی هستند که در تاریخ المپیک‌ها همواره برای ایران افتخارآفرین بوده‌اند و قطعا در این دوره نیز امید زیادی به مدال‌آوری این رشته‌ها وجود دارد. علاوه بر این رشته‌های دو و میدانی و جودو نیز نشان داده اند که ازپتانسیل مدال آوری برخوردارند و در این میان حتی نباید از مدال‌آوری بوکسورهای کشورمان نیز ناامید باشیم.

قراخانلو در بخش دیگری از گفت‌وگویش در پاسخ به این سوال که «آیا کاروان ۵۵ نفری تمام بضاعت ورزش ایران است»، تاکید کرد: قطعا کسب سهمیه‌های بیشتر برای ورزش ایران با توجه به استعداد و پتانسیل موجود امکان‌پذیر بود. ما اگر تنها در رشته فوتبال موفق به حضور در المپیک می‌شدیم کاروان اعزامی ‌ایران به ۸۰ نفر افزایش می‌یافت. رشته‌های تیمی‌ نظیر هندبال و والیبال نیز چنین شرایطی دارند و می‌توانند تعداد ورزشکاران المپیکی ایران را به دو تا سه برابر افزایش دهند. همچنین در بخش زنان نیز با قدری سرمایه‌گذاری و توجه بیشتر می‌توانیم به سهمیه‌های بیشتری دست پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه باید توقع مردم و ورزش‌دوستان از ورزشکاران المپیکی، منطقی و مطابق با سرمایه‌گذاری و میزان توجه به ورزش نسبت به دیگر پدیده‌های اجتماعی باشد، اظهار داشت: اگر بخواهیم صادقانه و واقع‌بینانه جایگاه ورزش کشور را ارزیابی کنیم باید بگوییم که کمبود منابع مالی به‌طور دائمی‌ در ورزش وجود داشته و همواره خانواده ورزش احساس می‌کند که توانایی جذب هدفمند منابع مالی بیشتر را دارد. در بخش مربیگری نیز باید به نقطه‌ای برسیم که مربیگری یک شغل دائمی‌ و تامین‌کننده زندگی افراد باشد. امروز دیگر نمی‌توان از عشق و علاقه و روحیه داوطلبی در ورزش سخن گفت و اطمینان از آینده نیز بخشی از عوامل گرایش به ورزش است که باید این اطمینان در ورزش کشور ریشه بگیرد.

رییس کمیته ملی المپیک درخصوص اعتبارات این کمیته جهت تدارک و پشتیبانی از تیم‌های ورزشی در سال المپیک یادآور شد: کل بودجه تخصیصی سال جاری کمیته ملی المپیک را ۲۰‌میلیارد تومان تشکیل می‌داد که از این مقدار بودجه، ۱۶میلیارد تومان به ورزش قهرمانی و فدراسیون‌های ورزشی اختصاص یافت و ۴‌میلیارد باقی مانده نیز در امور فرهنگی و آموزشی و به‌طور غیر مستقیم در ورزش قهرمانی هزینه شد. اما با توجه به سال المپیک ۲۰‌میلیارد تومان نیز به‌طور ویژه در اختیار کمیته المپیک قرار گرفت که از این میزان اعتبار، ۸‌میلیارد به‌طور مشخص برای المپیک و ۱۲‌میلیارد به رشته‌های قهرمانی و مدال‌آور تخصیص یافت.

قراخانلو با اشاره به اینکه پیش‌بینی کمیته ملی المپیک اختصاص ۵۴‌میلیارد تومان جهت تدارک و آماده‌سازی تیم‌های المپیکی بود، اظهار داشت: این میزان بودجه علاوه بر تیم‌های المپیکی، برای سرمایه‌گذاری برای آینده و رویدادهای مهمی‌ نظیر بازی‌های آسیایی را شامل می‌شد. در مجموع به لحاظ مالی پشتیبانی خوبی از تیم‌های المپیکی صورت گرفت و با مشکل اساسی در این زمینه روبه‌رو نبودیم.