به احترام جناب سرهنگ!

سرهنگ محمود یاوری با ۷۱ سال سن مسن‌ترین مربی حال حاضر لیگ برتر است که اولین بار در لیگ سال ۵۲ به عنوان مربی ذوب‌آهن فعالیت خود را آغاز کرد. یاوری رکورددار بیشترین مربیگری در تاریخ لیگ ایران است‌. با حضور در ۱۰ تیم مختلف نیز رکورد جالب دیگری ثبت کرده است. سایت گل به معرفی ۱۰ مربی در تاریخ لیگ ایران که موفق به عبور از مرز ۲۰۰ بازی شده‌‌اند‌، پرداخته است:

۱. محمود یاوری ۴۲۷ بازی

یاوری ۷۱ ساله از فصل ۵۲ لیگ تخت جمشید به عنوان مربی تیم ذوب‌آهن کار خود را شروع کرد و با هدایت ۱۰ تیم در لیگ رکورد جالبی دارد. وی در تیم‌های ذوب‌آهن، سپاهان، سپاسی، برق شیراز، ابومسلم‌، تراکتور‌سازی، پاس‌، استقلال اهواز‌، راه‌آهن و شاهین بوشهر در لیگ مربیگری کرده و طی ۴۲۷ بازی موفق به کسب ۱۲۳ برد، ۱۶۶ مساوی و۱۳۸ باخت شده است. مجموع امتیازات یاوری ۵۳۵ است که میانگین ۲۵/۱ امتیاز برای هر بازی را نشان می‌دهد. یاوری همچنین در ۲۹ درصد بازی‌های خود به پیروزی رسیده است.

۲. بهمن صالح نیا ۳۲۵ بازی

صالح نیا رکورددار مربیگری در یک تیم است و ۲۷۳ بار هدایت تیم ملوان را در لیگ برعهده داشته است. وی همچنین در تیم چوکا تالش نیز مربیگری کرده است. عملکرد صالح نیا کسب ۱۱۳ برد، ۱۰۵ مساوی و ۱۰۷ باخت بوده و در مجموع ۴۴۱ امتیاز کسب کرده است. میانگین امتیاز این مربی کهنه کار در لیگ ۳/۱ امتیاز در هر بازی است و در ۳۵ درصد بازی‌هایش نیز به پیروزی دست یافته است.

۳. فیروز کریمی۳۲۱ بازی

فیروز کریمی تنها رقیب یاوری در کسب رکورد مربیگری در لیگ است. وی تاکنون در ۹ تیم پاس، بهمن، استقلال، راه‌آهن، استقلال اهواز، ابومسلم، تراکتور‌سازی، پلی‌اکریل و صبا مربیگری کرده است و در ۳۲۱ بازی موفق به کسب ۱۱۳ برد، ۱۲۲ مساوی و ۸۶ شکست شده است. میانگین عملکرد کریمی ‌در هر بازی لیگ کسب ۴۳/۱ امتیاز است و ۳۵ درصد بازی‌هایش را با پیروزی به پایان برده است. کریمی‌ فعلا در لیگ دسته اول مربیگری می‌کند.

۴. غلامحسین پیروانی۳۰۷ بازی

غلامحسین پیروانی رکورددار مربیگری در لیگ برتر است که در ۲۳۶ بازی متوالی روی نیمکت تیم سپاسی شیراز نشست. وی قبل از این هدایت تیم برق را بر عهده داشت. پیروانی در این تعداد بازی ۸۶ پیروزی و ۱۱۴ تساوی کسب کرده و در ۱۰۷ بازی نیز شکست خورده است. در مجموع ۳۷۲ امتیاز کسب کرده که میانگین امتیازی این مربی در هر بازی عدد ۲/۱ است. پیروانی در لیگ برتر۲۸۹ امتیاز به دست آورده است‌.

۵. بیژن ذوالفقار نسب ۲۷۸ بازی

دکتر ذوالفقارنسب در تیم‌های شهرداری تبریز، استقلال، پاس، سایپا، پیکان، برق شیراز، ذوب‌آهن و پگاه گیلان مربیگری کرده است و در مجموع ۹۳ برد، ۱۰۶ مساوی و ۷۹ باخت در کارنامه وی ثبت شده است. مجموع امتیازات وی ۳۸۵ و میانگین ۴/۱ امتیاز در هر بازی است. دکتر ۳۳ درصد بازی‌های خود را با پیروزی به پایان برده است.

۶. فرهاد کاظمی۲۳۷ بازی

کاظمی ‌که در فصل ۸۱ موفق شد سپاهان را به عنوان قهرمانی برساند، تاکنون در تیم‌های بهمن، پیکان، پاس، صبا، سپاهان، ابومسلم و مس نیز مربیگری کرده و در مجموع تاکنون موفق به کسب ۸۹ برد،۷۲ تساوی و ۷۶ باخت شده است و ۳۳۹ امتیاز کسب کرده است. میانگین امتیازی وی ۴/۱ است و در ۳۸ درصد بازی‌ها نیز با پیروزی میدان را ترک کرده است.

۷. ناصر حجازی ۲۳۴ بازی

حجازی اولین بار در لیگ‌سال‌ ۷۳ هدایت سپاهان را بر عهده گرفت و پس از آن در تیم‌های ماشین‌سازی، استقلال تهران، ذوب‌آهن، استقلال اهواز و استقلال رشت مربیگری کرده است. حجازی در ۲۳۴ بازی موفق به کسب ۸۴ برد و ۶۷ مساوی شده و در ۸۳ بازی نیز شکست را تجربه کرده است. میانگین امتیازگیری این مربی در هر بازی لیگ ۳/۱ است و در ۳۶ درصد بازی‌ها نیز پیروزی از آن حجازی بوده است. وی در فصل ۷۶ استقلال را قهرمان کرد و در فصل ۸۰ نیز سنگین‌ترین شکست تاریخ لیگ برتر را با تیم استقلال رشت مقابل ابومسلم با نتیجه ۹-۲ متحمل شد.

۸. علی پروین۲۲۰ بازی

پرافتخارترین مربی تاریخ لیگ با کسب ۳ مقام قهرمانی در ۲۲۰ بازی هدایت پرسپولیس را در لیگ آزادگان و برتر برعهده داشته است و در این بازی‌ها ۱۱۵ برد، ۷۵ تساوی و ۳۰ باخت در کارنامه مربیگری وی ثبت شده است. وی در هر بازی موفق به کسب ۹/۱ امتیاز شده که یک رکورد در تاریخ لیگ به شمار می‌رود. وی همچنین ۵۲ درصد بازی‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته است که از این نظر نیز رکوردش منحصر به فرد است.

۹.‌منصور پورحیدری۲۱۹ بازی

رکورددار مربیگری در استقلال فقط یک بازی کمتر از پروین در لیگ مربیگری کرده است. وی در تیم‌های استقلال تهران، استقلال اهواز، سپاسی و نفت آبادان حضور داشته است و در مجموع ۹۳ برد، ۷۱ تساوی و ۵۵ باخت به دست آورده است. رکورد امتیازی وی نیز ۶/۱ است که پس از علی پروین و حسن حبیبی سومین میانگین امتیازی برتر تاریخ لیگ است. وی در ۴۲ درصد بازی‌ها نیز پیروز شده است که از این حیث نیز در رتبه سوم قرار می‌گیرد. پورحیدری در فصل ۶۸ و ۷۹ استقلال را دو بار به مقام قهرمانی لیگ رسانده است.

۱۰. حسن حبیبی ۲۰۴ بازی

سرمربی سابق پاس که دو مقام قهرمانی برای این تیم کسب کرده است، در تیم‌های آرارات، استقلال اهواز و برق شیراز نیز مربیگری کرده است. وی در ۲۰۴ بازی ۹۵ برد، ۶۷ مساوی و ۴۲ باخت کسب کرده است و در مجموع نیز ۳۵۲ امتیاز در کارنامه مربیگری وی ثبت شده است. حبیبی به طور میانگین در هر بازی ۷/۱ امتیاز کسب کرده است و در ۴۷ درصد بازی‌ها نیز پیروز شده است‌.