اسپانیا در صدر میلیاردرها

همه ساله باشگاه‌های برتر فوتبال جهان با شرکت در رقابت‌های گوناگون و همچنین با درآمد حاصل از قراردادهای گوناگون و اسپانسرهای مالیاتی به سود زیادی دست می‌یابند. بر اساس آخرین رده‌بندی دلوئیت که هر سال ثروتمندترین باشگاه‌های جهان را معرفی می‌کند در این مقاله به بررسی ۱۰ باشگاه ثروتمند و پردرآمد فوتبال جهان پرداخته ایم. رئال مادرید

کشور: اسپانیا/ورزشگاه: سانتیاگو برنابئو

در این رده بندی باشگاه رئال مادرید اسپانیا، برای نهمین سال متوالی به عنوان ثروتمندترین باشگاه جهان شناخته شد. با وجود اینکه در فصل ۱۳-۲۰۱۲ این باشگاه موفق به کسب هیچ عنوان قهرمانی نشد، اما سود ۹/۵۱۸ میلیون یورویی نصیب این باشگاه پر ستاره شد. حدود ۴۴ درصد از این سود مربوط به معاملات تجاری گوناگون این باشگاه است.

بارسلونا

کشور: اسپانیا/ ورزشگاه: نیوکمپ

در این رده‌بندی باشگاه بارسلونا موفق شد تا با اختلاف نسبتا زیادی نسبت به باشگاه منچستر یونایتد در جایگاه دوم قرار گیرد.

سود این باشگاه اسپانیایی معادل ۶/۴۸۲ میلیون یورو برآورد شده است. بخش عظیمی از سود این باشگاه نیز مانند باشگاه رئال مادرید مربوط به قراردادهای متعدد این باشگاه بزرگ و پرستاره است که بخشی از آن مربوط به سود حاصل از قرارداد این باشگاه با هواپیمایی قطر است. این قرارداد نسبتا عظیم، نقش پررنگی در رشد اقتصادی آبی و اناری‌ها و قرارگیری آنها در جایگاه دوم ثروتمندترین باشگاه‌های جهان داشته است.

بایرن مونیخ

کشور: آلمان/ ورزشگاه: آلیانتس آره‌نا

منچستر یونایتد که در رده‌بندی سال گذشته دلوئیت در جایگاه سوم قرار گرفته بود، در رده‌بندی سال جدید مغلوب سود چشمگیر باشگاه بایرن مونیخ، قهرمان جهان شد.

باواریایی‌ها در این رده‌بندی با کسب سود ۲/۴۳۱ میلیون یورو در جایگاه سوم قرار گرفتند. این سود بالا، حاصل از کسب سه گانه توسط این باشگاه بزرگ در فصل ۱۳-۲۰۱۲ است.

این سود، بالاترین سود اقتصادی باشگاه بایرن مونیخ در ۱۱ سال اخیر بوده است.

منچستر یونایتد

کشور: انگلیس/ ورزشگاه: اولدترافورد

باشگاه منچستر یونایتد با وجود کسب سود ۸/۴۲۳ میلیون یورو به علت برتری باشگاه بایرن مونیخ از لحاظ اقتصادی بر این باشگاه، در جایگاه چهارم این رده‌بندی قرار گرفت. از سال ۱۹۹۷ این برای اولین بار بود که باشگاه منچستر یونایتد جزو سه تیم اول ثروتمند جهان شناخته نشد.

پاری سن ژرمن

کشور: فرانسه/ ورزشگاه: پارک دو پرنس

باشگاه پاری‌سن‌ژرمن موفق شد فصل گذشته پس از گذشت ۱۹ سال به عنوان قهرمانی در لیگ فرانسه دست یابد و به این ترتیب این باشگاه رشد اقتصادی چشمگیری پیدا کرد و موفق به کسب سود ۸/۳۹۸ میلیون یورویی شد. بخش عظیمی از این سود، حاصل از قرارداد بحث برانگیز این باشگاه با سازمان گردشگری قطر است.

منچسترسیتی

کشور: انگلیس/ ورزشگاه: اتحاد

باشگاه منچسترسیتی انگلیس موفق شد تا با رشد اقتصادی بیشتر از سال گذشته، با کسب سود ۲/۳۱۶ میلیون یورو در جایگاهی بالاتر از دو باشگاه انگلیسی دیگر یعنی باشگاه چلسی و باشگاه آرسنال در مرتبه ششم قرار گیرد و نام خود را در میان باشگاه‌های ثروتمند جهان ثبت کند.

چلسی

کشور: انگلیس/ ورزشگاه: استمفوردبریج

باشگاه چلسی برخلاف باشگاه منچستر سیتی با افت اقتصادی روبه‌رو شد. این باشگاه با کاهش سود سالانه نسبت به سال گذشته با کسب ۴/۳۰۳ میلیون یورو در جایگاه هفتم این رده‌بندی قرار گرفت.

مسوولان این باشگاه امیدوار هستند تا بتوانند بار دیگر روند روبه‌رشد اقتصادی را در پیش گیرند.

آرسنال

کشور: انگلیس/ ورزشگاه: امارات

باشگاه آرسنال نیز مانند باشگاه چلسی از لحاظ اقتصادی با افت مواجه شده است و در این رده بندی از جایگاه ششم به دو پله پایین‌تر یعنی جایگاه هشتم سقوط کرده است.

سود سالانه این باشگاه معادل ۳/۲۸۴ میلیون یورو برآورد شده است. بخش عظیم و مهمی از این سود مربوط به بلیت‌های بسیار گران‌قیمت دیدار‌های این باشگاه است که به لطف هواداران و خریداری این بلیت‌ها، توپچی‌ها توانستند به این سود دست یابند.

یوونتوس

کشور: ایتالیا/ ورزشگاه: یوونتوس

بزرگ‌ترین و ثروتمندترین باشگاه ایتالیا، یوونتوس نیز در این رده بندی به جایگاهی برتر از جایگاه نهم دست نیافت. این باشگاه با کسب سود ۴/۲۷۲ میلیون یورو موفق شد تا یک پله بالاتر از دیگر باشگاه ایتالیایی یعنی آث میلان قرار گیرد.

آث میلان

کشور: ایتالیا / ورزشگاه: سن سیرو

باشگاه آث میلان ایتالیا موفق شد تا با کسب سود ۵/۲۶۳ میلیون یورو، ۵ پله بالاتر از رقیب ایتالیایی خود یعنی اینتر قرار گیرد.

روسونری‌ها به علت انعقاد قرارداد‌های تجاری بیشتر نسبت به اینتر موفق به کسب رتبه دهم در این رده‌بندی شدند.