مردان در سایه

وقتی شرکت «بهنام پیشروی کیش» به عنوان اسپانسر ۳۰ میلیاردی پرسپولیس معرفی شد، تلاش‌ها برای یافتن اعضای هیات‌مدیره این شرکت در وب‌سایت روزنامه رسمی کشور بی‌نتیجه بود. حالا اما با گذشت چند روز از معرفی این اسپانسر، مشخص شده که این شرکت سه روز پس از عقد قرار‌داد با باشگاه پرسپولیس به ثبت رسیده است. به گزارش «تابناک» در هیاهوی حسابرسی از باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس و انتشار ریز رقم قراردادهای این دو تیم، کسی متوجه نشد، چگونه یک شرکت، اسپانسری پرسپولیس را برای یکسال و به ‌مبلغ ۳۰ میلیارد تومان بر عهده گرفت.

از آنجا‌ که مبلغ این قرارداد بیش از ۱۵ میلیون ریال است، بنا بر فصل اول آیین‌نامه معاملات دولتی، معامله عمده شناخته می‌شود و باید مناقصه یا مزایده‌ برگزار شود اما در خصوص انتخاب اسپانسر باشگاه پرسپولیس هیچ مزایده یا مناقصه‌ای برگزار نشده است. همین ابهام در شیوه انتخاب اسپانسر موجب شد تا همه شاخک‌‌ها‌ تیز شود که این اسپانسر میلیاردری که برای برند ثبت نشده پرسپولیس حاضر است، ۳۰ میلیارد برای یکسال پرداخت کند، کیست. تلاش‌ها برای یافتن ردی از اسپانسر جدید در روزهای اولیه معرفی این شرکت در دنیای اینترنت بی‌نتیجه بود و وب‌سایت روزنامه رسمی کشور هم هیچ نتیجه قابل قبولی‌ارائه نمی کرد، اما کمی بعد برخی از رسانه‌ها از ثبت این شرکت سه روز پس از عقد قرارداد اسپانسری خبر دادند.

دهم اردیبهشت ۹۲ وزارت ورزش اعلام کرد، قرارداد ۳۰ میلیارد تومانی با حامی مالی پرسپولیس‌ امضا شده، حال آنکه شرکت «بهنام پیشروی کیش»، اسپانسر پرسپولیس در سیزدهم اردیبهشت، یعنی سه روز پس از امضا شدن قرارداد طی شماره ثبت ۱۱۳۱۱ و در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری منطقه آزادکیش به ثبت رسیده است. آدرس این شرکت دقیقا آدرس شرکت حامی امید کیش است! برخی اعضای این شرکت عبارتند از‌: اکبر غمخوار، تقی گل رخسار و خیرالله خادم! اکبر غمخوار مدیر عامل سابق پرسپولیس است که نامش درمیان اعضای این شرکت به چشم می‌خورد.

عملکرد وزارت ورزش مبهم است

از سوی دیگر مخبرفراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه طبق استعلامی که هفته گذشته داشتم، هیچ‌گونه مکاتبه‌ای با سازمان خصوصی‌سازی برای آغاز پروسه واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت نگرفته است، به انتقاد از شرایط موجود پرداخت و گفت: عملکرد وزارت ورزش تا به امروز گنگ و مبهم بوده و من به آینده آن خوش‌بین نیستم.

هادی حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر در خصوص عملکرد وزارت ورزش تا به امروز به‌ویژه در مورد واگذاری باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس به بخش خصوصی گفت: به اعتقاد من به عنوان عضوی از فراکسیون ورزش مجلس، عملکرد وزارت ورزش تا به امروز گنگ و مبهم بوده است، چون از آنجا که فراکسیون ورزش بزرگ‌ترین حامی این وزارتخانه است، اما تا این لحظه هیچ‌گونه گزارش کاری به فراکسیون ارائه نکرده است.

وی در همین خصوص افزود: آنها حتی تا به امروز هیچ نوع مشورتی نیز با فراکسیون ورزش مجلس انجام نداده‌اند، بنابراین وجود چنین مسائلی و برخی از موضوعات دیگر باعث شده تا من به آینده عملکرد وزارت ورزش خوش‌بین نباشم. برداشت من از برآیند چنین موضوعاتی این است که احساس می‌کنم، وزیر ورزش آشنایی کمی با امورات ورزش کشور دارد و امیدوارم یک جایی باعث نشود تا وی پا روی پوست خربزه بگذارد! مخبرفراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در فراکسیون ورزش حمایت کرده‌ایم تا ورزش کشور آسیب نبیند. با توجه به اینکه رقابت‌های جام‌جهانی و پس از آن بازی‌های آسیایی را پیش رو داریم، دوستان در وزارت ورزش باید با دقت و مراقبت بیشتری عمل کنند و نمایندگان نیز از آنها انتظار دارند که روی نوار قانون حرکت کنند به‌ویژه در زمینه موضوعاتی همچون خصوصی‌سازی باشگاه‌ها یا رفتار با فدراسیون‌های زیر مجموعه.

وی در همین زمینه خاطر نشان کرد: بر اساس استعلامی که خود من هفته گذشته از سازمان خصوصی‌سازی گرفتم، هیچ‌گونه مکاتبه‌ای از سوی وزارت ورزش با سازمان خصوصی‌سازی در راستای عملیاتی شدن واگذاری سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس صورت نگرفته است. در واقع ما مشاهده می‌کنیم که وزارت ورزش در این خصوص عزمی جدی ندارد. من می‌خواهم از قول وزیر نقل‌ قولی داشته باشم، مبنی بر اینکه «هریک از اعضای هیات‌مدیره این دوباشگاه می‌توانند تا سقف ۱۰ میلیارد تومان به باشگاه خود کمک بکنند!» بهتر است آقایان به جای پست فروشی در هیات‌مدیره این دو باشگاه، کار دیگری انجام دهند. حسینی تاکید کرد: البته مواردی که مطرح کردم فقط برداشت شخصی من است و شاید وزیر ورزش و جوانان در خصوص چنین موضوعاتی توضیحاتی داشته باشد، اما از آنجا که تا به امروز فراکسیون ورزش مجلس از سوی وزارت ورزش مورد مشورت قرار نگرفته، بنابراین چنین ابهاماتی برای ما ایجاد شده است.