روز سرنوشت برای پرسپولیس

گروه ورزش: به نظر می‌رسد پرسپولیس وارد یکی از حیاتی‌ترین هفته‌های تاریخش شده است؛ هفته‌ای که در آن احتمالا تکلیف مالکیت این باشگاه روشن خواهد شد. اگرچه در ابتدا موج عظیمی از ناباوری در مورد انتقال سرخابی‌ها به بخش خصوصی وجود داشت، اما رفته‌رفته افکار عمومی نیز متقاعد شد که دولت این‌بار حاضر شده دل از پرسپولیس و استقلال بکند و این دو باشگاه را به بخش خصوصی واگذار کند. ابتدا دو مزایده به دلیل عدم مراجعه سرمایه‌گذاران لغو شد، اما پافشاری سازمان خصوصی‌سازی روی قیمت پایه این دو باشگاه کار خودش را کرد و باعث شد در مزایده سوم حداقل برای یکی از این دو تیم پیشنهاد ارائه شود. در شرایطی که استقلال به دلیل «پوچ» از کار درآمدن پاکت تنها خریدارش دچار نوعی بلاتکلیفی شده، اوضاع در مورد پرسپولیس کاملا متفاوت است. سرخپوشان دو مشتری جدی دارند که هیچ‌یک از آنها قصد کوتاه آمدن ندارد. براساس اطلاعات موجود شرکت «بهنام پیشروی کیش» که در ابتدای فصل نیز اسپانسر قرمزها بود، برای خرید پرسپولیس پیشنهادی ۲۹۸ میلیارد تومانی ارائه داده که این عدد از رقم پیشنهادی حسین هدایتی، یعنی ۲۹۶ میلیارد و ۶۶۶ میلیون تومان بیشتر است. پس تا اینجای کار این‌طور به نظر می‌رسد که شرکت بهنام‌پیشرو برنده مزایده خواهد بود. همه چیز اما به همین سادگی نیست، چراکه غیر از فیلتر اهلیت، در مورد طی شدن روال قانونی ثبت‌نام این شرکت در مزایده هم تردیدهایی وجود دارد؛ آنچه این چند روز را برای قرمزها به‌شدت مهم و سرنوشت‌ساز می‌کند.

آخرین شانس‌های عابربانک

طی روزهای گذشته بسیاری از اطرافیان حسین هدایتی و از جمله برخی پیشکسوتان پرسپولیس مثل محرمی و رهبری‌فر در فضای مجازی از پیروزی این متقاضی خرید پرسپولیس خبر داده‌اند. مهم‌ترین استدلال آنها هم این بوده که شرکت بهنام‌پیشرو در واریز پول لازم برای ورود به مزایده تعلل کرده است؛ آنچه می‌تواند باعث ابطال درخواست این شرکت شود. در همین رابطه خبرگزاری تسنیم نیز بخشی از گفت‌وگوی پوری‌حسینی با شبکه خبر را منتشر کرده که می‌تواند به تردیدها دامن بزند: «شرکتی که مبلغ ۲۹۶ میلیارد تومان را پیشنهاده داده تنها شرکتی است که تمام مدارکش کامل بوده و فیش پرداختی را هم داشته است اما شرکت دیگر که مبلغ ۲۹۸ میلیارد تومان پیشنهاد داده فیش پرداختی را به‌همراه نداشت. نماینده این شرکت اعلام کرد که روز سه‌شنبه یعنی یک روز پیش از مزایده مبلغ اولیه را از کشور ترکیه واریز و حواله کرده اما به‌دلیل اینکه در خارج از کشور این کار صورت گرفته تا قبل از ساعت ۱۶:۳۰ روز سه‌شنبه این حواله پول منتقل نشده است. آنها گفتند برای احتیاط چک این مبلغ را داخل پاکت گذاشته‌اند.» اما نتیجه چه خواهد بود؟ رئیس سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید: «از نظر ما باید مبلغ اولیه تا روز سه‌شنبه واریز و فیش آن در جلسه مزایده ارائه می‌شد اما با این حال این شرکت تا روز یکشنبه (امروز) فرصت دارد مستندات و سند فیش واریزی تا روز قبل از مزایده را ارائه کند. نظر من روشن است و جواب قانونی این موضوع را می‌دانم. قانون و مقررات همه‌چیز را مشخص کرده و همه‌چیز روشن است اما از آنجا که نمی‌خواهم نظر شخصی‌ام را اعلام کنم همه موارد را به هیات واگذاری گزارش می‌دهم و این هیات عصر یکشنبه تصمیم‌گیری خواهند کرد.» به نظر می‌رسد تا غروب امروز تکلیف یکی از دو مشتری پرسپولیس روشن می‌شود و یک گام بلند در مسیر تعیین مالک بعدی باشگاه برداشته خواهد شد.

آتش‌بس روی پیراهن پرسپولیس!

مساله اسپانسر پیراهن پرسپولیس هم در لیگ چهاردهم یک معمای عجیب و غریب بوده است. در ابتدای فصل نام «بهنام پیشرو» روی لباس سرخ‌ها دیده می‌شد، اما در مسابقه با استقلال صنعتی خوزستان ناگهان اسم شرکت « استیل‌آذین» در این منطقه به‌چشم خورد تا هر دو خریدار قرمزها تجربه درج نام‌شان روی پیراهن پرسپولیس را داشته باشند. با این وجود در بازی عصر جمعه قرمزها برابر پیکان در ورزشگاه آزادی، روی لباس این تیم نام هیچ اسپانسری دیده نمی‌شد؛ آنچه نشان می‌دهد در روزهای برزخی بعد از مزایده فعلا نوعی آتش‌بس در این زمینه اعمال شده است! بی‌تردید اما لوگویی که در بازی آینده لیگ با گسترش فولاد روی پیراهن سرخ‌ها درج می‌شود، بسیاری از مسائل را در مورد مالک آتی این باشگاه روشن خواهد کرد.

خریدار جنجالی انصراف داد

یکی از حاشیه‌های جالب مزایده سرخابی‌ها اما این بود که یک سرمایه‌گذار مستقل با حضور در سازمان خصوصی‌سازی مدعی شد آمده پرسپولیس را بخرد و برای این کار ۳۰۰ میلیارد تومان پول نقد هم آماده کرده است! او که به دلیل تاخیر پروازش دیر به تهران رسیده بود، از مزایده کنار گذاشته شد. با این حال معظمی‌نیا دیروز با ارسال نامه‌ای به سازمان خصوصی‌سازی رسما از خرید پرسپولیس انصراف داد. این نامه را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر کرده است. معظمی‌نیا «حاشیه‌های پیش‌آمده» را دلیل انصرافش عنوان کرده است.