فرار «فرهنگی» سرخابی‌ها از واگذاری؟

گروه ورزش: با اینکه تنفس دوماهه اعلام شده از سوی سازمان خصوصی‌سازی برای واگذاری دو باشگاه پرسپولیس و استقلال به پایان رسیده، اما هنوز نه وزارت ورزش و نه سازمان خصوصی‌سازی و نه حتی مجلس شورای اسلامی به الگوی درستی در این خصوص نرسیده‌اند. در شرایطی که خصوصی‌سازی مصوبه مجلس و قانون رسمی کشور است، هنوز خبری از تحقق این مساله نیست.

جالب اینکه در یک موضع‌گیری جدید پیرامون واگذاری سرخابی‌ها، دیروز امیررضا خادم، معاون پارلمانی وزارت ورزش که پیش‌تر تاکید کرده بود از پروسه واگذاری این دو باشگاه کناره‌گیری کرده درخصوص وضعیت پرسپولیس و استقلال به خبرگزاری فارس گفت: «در صورتی که از سوی دولت تایید شود سرخابی‌ها بنگاه‌های فرهنگی هستند، از لیست واگذاری به بخش خصوصی خارج می‌شوند. با توجه به اینکه براساس اصل ۴۴ برای بنگاه‌های فرهنگی تعریفی درخصوص اینکه به بخش خصوصی واگذار شوند یا خیر وجود ندارد، در صورتی که این طرح در دولت بررسی شود و این موضوع مورد تایید قرار بگیرد که سرخابی‌ها باشگاه فرهنگی محسوب می‌شوند آنها از لیست واگذاری خارج خواهند شد.» این صحبت‌های خادم به روشنی نشان می‌دهد که مساله واگذاری این دوباشگاه به بخش خصوصی هر روز پیچیده‌تر می‌شود.

مجلس تعیین‌کننده است

اسماعیل غلامی، معاون سابق سازمان خصوصی‌سازی پیرامون ادعای جدید خادم در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» تاکید می‌کند که این دوباشگاه جزو شرکت‌های قابل واگذاری به بخش خصوصی تعریف شده‌اند و فقط مجلس می‌تواند مانع این واگذاری شود. وی گفت: «طبق اصل ۴۴ قانون اساسی دولت باید شرایط واگذاری شرکت‌ها و بنگاه‌هایی که قابل واگذاری به بخش خصوصی هستند را مهیا و آنها را برای واگذاری معرفی کند. شرایط دو باشگاه پرسپولیس و استقلال هم همینطور است و آنها جزو همین شرکت‌های قابل واگذاری تشخیص داده شده‌اند، بنابراین دو باشگاه باید درشرایط واگذاری قرار بگیرند. درخصوص صحبت‌های آقای خادم باید بگویم فقط مجلس است که به‌عنوان قانونگذار می‌تواند مانع از این واگذاری شود و دولت نمی‌تواند قانون را لغو کند.»

دولت باید پاسخگو باشد

غلامی درخصوص اینکه دولت چه کاری در زمینه منتفی شدن واگذاری سرخابی‌ها می‌تواند انجام دهد، این‌طور توضیح می‌دهد: «درست است که این دو باشگاه فرهنگی- ورزشی هستند و بنگاه‌های فرهنگی را می‌شود تحت شرایطی از این قاعده مستثنی دانست، اما دولت فقط می‌تواند در این خصوص به مجلس لایحه بدهد و در این لایحه قید کند که واگذاری این دوباشگاه به دلایلی که مطرح می‌کنند حذف شود ولی در ‌‌نهایت این مجلس است که در این خصوص تصمیم نهایی را خواهد گرفت. اما این موضوع که چرا دولت حالا نمی‌خواهد این دو باشگاه را واگذار کند در صورتی که قبلا این موضوع را کار‌شناسی کرده بودند و چند دوره هم مزایده برگزار شده است، موضوعی است که خود دولت باید پاسخگو باشد.»

استقبال مجلس از صحبت‌های خادم

از مدت‌ها پیش در مجلس شورای اسلامی برای واگذاری سرخابی‌ها کارگروهی تشکیل شده است. حالا حسن زمانی، مسوول این کارگروه در گفت‌وگو با روزنامه «دنیای اقتصاد» به صحبت‌های خادم واکنش مثبت نشان می‌دهد: «اگر صحبت‌های آقای خادم عملی شود ما از آن استقبال خواهیم کرد، چون حداقل اینکه این دوباشگاه از این نابسامانی نجات پیدا خواهند کرد. به شرط اینکه وزارت ورزش پیگیری کند و این لایحه را از طریق دولت به مجلس ارائه بدهد.» وی درخصوص عقب‌نشینی دولت از خصوصی‌سازی این دوباشگاه می‌گوید: «ممکن است دولت به این نتیجه رسیده باشد که در این مقطع صلاح نیست این دو باشگاه واگذار شوند و برای این موضوع دلایل قانع‌کننده‌ای هم داشته باشد. مهم این است که این دو باشگاه که ۵۰ میلیون هوادار دارند از این وضعیت نامناسب بیرون بیایند. با این حال موضع مجلس هنوز هم روی واگذاری این دو باشگاه است مگر اینکه دولت دلایل قانع‌کننده‌ای برای مجلس داشته باشد. اما اگر دولت لایحه بیاورد که مخالف واگذاری است و این دوباشگاه موسسه فرهنگی هستند آن وقت دولت باید درمورد پیش‌بینی اعتبارات لازم برای این دو باشگاه به مجلس تضمین بدهد.»

پیش‌بینی زمان اجرای این لایحه

رئیس کارگروه واگذاری سرخابی‌ها درمجلس با تاکید بر اینکه اگر دولت به دنبال منتفی کردن این واگذاری است باید هر چه زودتر مقدمات این ماجرا را عملی کند، درخصوص مدت زمان ارائه این لایحه در مجلس و تصویب آن نیز گفت: «اگر دولت این لایحه را به‌صورت دو فوریتی به مجلس تقدیم کند ظرف یک یا دوهفته درصحن علنی یا کمیسیون‌های مربوطه پیگیری و اعلام رای می‌شود اما اگر این لایحه به‌صورت یک‌فوریتی باشد زمان بیشتری خواهد برد و در کل شتاب این ماجرا بستگی به این دارد که دولت با توضیحاتش چقدر بتواند مجلس را مجاب به این کار کند و در انتها اگر مجلس این لایحه را تصویب کند از مصوبه قبلی خود بازگشته است ولی اگر تصویب نکند مشخص خواهد شد که به شرایط سابق خود درخصوص این واگذاری اصرار دارد.»