رقص‌ مرگ با نت سعودی

۲۸ صفحه اتحاد بین آمریکا و عربستان سعودی را نشانه گرفته است. هرچند سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفته است افشای این ۲۸ صفحه خللی در اتحاد بین دو کشور ایجاد نمی‌کند اما این ۲۸ صفحه موجب شده است تا فصل جدیدی در روابط بین دو کشور ایجاد شود. فصلی که ممکن است در آینده‌ای نه‌چندان دور به تیرگی علنی منجر شود. زیرا با افشای این ۲۸ صفحه، این صحبت مطرح شده است که از این پس مردم آمریکا می‌توانند برای ادعای خسارت از آل سعود به دادگاه‌های آمریکایی شکایت کنند. موردی که اگر به مرحله اجرا برسد، حکایت از این دارد که از این پس ممکن است پول‌ یا دارایی‌های آل سعود در آمریکا به سود شاکیان آمریکایی ضبط و مصادره شود. درحالی‌که چند ماهی می‌شد دولت آمریکا در برابر انتشار این ۲۸ صفحه مقاومت می‌کرد اما در نهایت این مقاومت در هم شکسته شد و این ۲۸ صفحه حیاتی منتشر شد. اهمیت افشای این ۲۸ صفحه در این است که پای شخصیت‌های تاثیرگذاری از خاندان سلطنتی آل سعود به میان کشیده شده است. از جمله بندر بن سلطان، سفیر سابق عربستان در ایالات متحده که متهم است به هواپیماربایان کمک مالی کرده است. در زیر بخشی از این اطلاعات را می‌خوانیم:

امکان دارد که بین دولت سعودی و گروه‌های تروریستی ارتباطاتی وجود داشته باشد. درحالی‌که برخی از هواپیمارباهای ۱۱ سپتامبر با افرادی در تماس بوده‌‌اند یا حمایت و کمکی به آنها رسیده است که این افراد در تماس با دولت سعودی بوده‌اند. در این بین اطلاعاتی از سوی برخی منابع اف‌بی‌آی وجود دارد که دست‌کم دو نفر از این افراد، از اعضای سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی بوده‌اند. برخی مصاحبه‌های مشترک نشان می‌دهد سازمان‌های اطلاعاتی دارای اطلاعاتی هستند که از ارائه آن خودداری می‌کنند اما به شکل مستقل خاطرنشان می‌شود مقامات سعودی در ایالات متحده ممکن است ارتباطات دیگری با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی داشته باشند. به‌ویژه کمیته‌ها در باب ماهیت اتهامات مندرج در برخی فایل‌های پیدا شده از سوی سیا در دفتر اف‌بی‌آی در سن دیگو نگران هستند که در آن اتهاماتی درباره روابط مالی برخی از هواپیماربایان و خاندان سلطنتی سعودی مطرح شده است. این اطلاعات به وسیله یکی از افسران سیا به نام.......................... به شکل پیش‌نویس تهیه شده و مبنای آن اطلاعاتی است که از فایل‌های اف‌بی‌‌ای پیدا شده است.

در جلسه استماع، پیش از تحقیقات مشترک، نه اف‌بی‌آی و نه سیا نتوانسته‌اند برای کمیته‌ها میزان حمایت سعودی‌‌ها را از تروریست‌ها مشخص کنند. اگر این ارتباط وجود داشته باشد، با برنامه بودن یا بی‌برنامه بودنش مشخص نیست. هر دوی اف‌بی‌آی و سیا به کمیته‌ها اظهار کرده اند که در حال حاضر به شدت مباحث تروریسم از سوی سعودی‌ها را دنبال می‌کنند. پیش از ۱۱ سپتامبر ظاهر در تحقیق خود متمرکز نشده است بر .................................................................................................. عربستان سعودی در نزد آمریکا یک متحد به حساب می‌آمده .................................................................................................................................................................................... یک نماینده اف‌بی‌آی .......................... در یک جلسه محرمانه شهادت داد که پیش از ۱۱ سپتامبر از هیچکدام از سازمان‌های اطلاعاتی گزارشی در خصوص اینکه ........................... در ایالات متحده نشده است. باید مشخص شود که تحقیقات مشترک، صرف‌نظر از اطلاعاتی که از طریق تحقیقات اف‌بی‌آی به دست آمده است، هیچ قطعیت یا کفایتی را برای اتخاذ تصمیم نهایی فراهم نمی‌کند. وظیفه این هیات تحقیقی مشترک نیست که گستره اهمیت هر ارتباطی را که عربستان سعودی در این موضوع داشته و آن هم برای تصمیم‌گیری نهایی لازم است، تعیین تکلیف کند. از یک سو، ممکن است این ارتباطات می‌توانست در تاریخ ۲ ژوییه ۲۰۰۲ بین ................. اتفاق افتاده باشد، همچنین مدارک مسلمی درون خاندان سعودی وجود دارد از که حمایت‌هایی از تروریست‌ها شده است. از سوی دیگر ممکن است تحقیقات بیشتر تعیین کننده واقعیت‌های دیگر یا اثبات بی‌گناهی و شرحی برای این ارتباطات باشد. اطلاعات به دست آمده از سوی امنیت ملی خاطرنشان می‌کند که اطلاعات به دست آمده از سوی اف‌بی‌آی و سیا در تحقیقات مشترک از اعتبار کافی برخوردار بوده و تحقیقات مناسبی به عمل آمده است.

احتمال ارتباط بین مقامات آل سعود و برخی هواپیماربایان در 11 سپتامبر 2001 در ایالات متحده

با مرور اسناد اف‌بی‌آی و دست‌نوشته‌های سیا در تحقیقات مشترک مشخص شده است:

- شخصی که به نواف الحزمی و خالد المظهر کمک می‌رسانده ممکن است با مقامات سعودی در ارتباط بوده باشد. نفر دومی هم وجود دارد که ممکن است با الحزمی و المظهر در تماس بوده باشد و آن شخص نیز با مقامات سعودی، از جمله سفیر این کشور در ایالات متحده در ارتباط بوده است. در اسناد اف‌بی‌ای گزارش‌هایی وجود دارد که این دو تن از عوامل اطلاعاتی عربستان سعودی بوده‌اند.

-هواپیماربایان ۱۱ سپتامبر، پیش از حملات ۱۱ سپتامبر با سایر مقامات سعودی در داخل آمریکا در تماس بوده‌اند.

- مقامات آل سعود ممکن است با شبکه تروریستی اسامه بن لادن در ارتباط بوده باشند.

عمر البیومی و اسامه باسنان

دو نفر شناسایی شده برای اف‌بی‌آی، پیش از ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۱، عمر البیومی و اسامه باسنان ممکن است کمک‌هایی کرده باشند تا دو هواپیماربا، الحزمی و المظهر در سن دیگو برای مدتی ساکن شوند. مفاد مستندات درحالی‌که نشان می‌دهد البیومی به الحزمی و المظهر کمک کرده است، اما در پرونده‌ها تنها به نام باسنان اشاره شده که با آن دو نفر در ارتباط بوده است. زمانی که الحزمی و المظهر به سن دیگو نقل مکان کردند، البیومی کمک‌های قابل توجهی به این دو کرده است. پیش از اینکه این دو متهم نقل مکان کنند، خبرچین اف‌بی‌آی که برای مدت طولانی به این کار مبادرت می‌کرده متذکر شده است این دو نفر برای چندین روز در آپارتمان البیومی ساکن شده بودند تا خانه‌ای برای آنها پیدا شود. او سپس در اجاره‌نامه امضای مکمل (شاهد) را زده و حتی اجاره ماه اول و مقداری پول هم پرداخت کرده است. بعد از اینکه الحزمی و المظهر به خانه خود نقل مکان کردند، البیومی برای این دو یک مهمانی خوشامدگویی برگزار کرده است.

او حتی عبدالله مظهر یکی از افراد عربستان در مرکز اسلامی سن دیگو را موظف کرد تا به این دو کمک کند تا با شرایط جدید در ایالات متحده خو بگیرند. عبدالله برای آنها نقش مترجم داشت و کمک کرد تا آنها گواهینامه‌های رانندگی خود را دریافت و آدرس مدارس موسوم به دوره‌های پروازی را پیدا کنند. در تحقیقات پس از ۱۱ سپتامبر، اف‌بی‌آی متوجه شده است که البیومی ارتباطات وسیعی با مقامات سعودی داشته است. در واقع بر اساس سند ۱۴ اکتبر سال ۲۰۰۲ اف‌بی‌آی، البیومی به میزان گسترده‌ای با مقامات سعودی در ارتباط بوده است:

- البیومی بین سال‌های ۱۹۷۶ تا ۱۹۹۳ در وزارت هواپیمایی عربستان سعودی حسابدار بوده است، اما از آن سال به ایالات متحده نقل مکان کرده است.

- بنا به گفته اف‌بی‌آی، البیومی به دفعات با امیر وزیر دفاع عربستان سعودی، که مسوول ترافیک هوایی این کشور است، در تماس بوده است.

- در تحقیقات اف‌بی‌آی مشخص شده است که البیومی در یک فقره ۲۰ هزار دلار از وزیر مالی عربستان سعودی دریافت کرده است.

- زمانی که البیومی برای ثبت نام در مدارس آمریکایی اقدام کرد سندی نشان می‌دهد که سفارت عربستان در آمریکا از سوی حکومت، هزینه تحصیلی کل دوره او را پرداخته است.

-در سن دیگو، البیومی از سوی یک کمپانی به نام «ارکان»، از شخصی به نام.............. که زیر نظر وزارت دفاع عربستان است پول دریافت کرده و این امر برای اف‌بی‌آی محرز شده است. البته البیومی تنها یک بار در آن کمپانی دیده شده است اما او از سوی این کمپانی حقوق و مزایا دریافت کرده است.

.................. خاطر نشان می‌کند که او در مرحله اول حاضر نشده است تا به البیومی حقوق ماهانه پرداخت کند، اما او تاکید کرده است که کمپانی ممکن است اگر به او حقوق ماهانه پرداخت نکند، به کل ارتباطات خود را از دست بدهد................ او به اف‌بی‌آی گفته است که وی این موضوع را در راستای فساد خاندان سعودی ارزیابی کرده است. البیومی به دفعات با موسسات عربستانی در ایالات متحده تماس داشته است. در بررسی‌هایی که از تلفن او شده، مشخص شده که او بارها با موسسات عربستانی در ایالات متحده در تماس بوده است که تقریبا ۱۰۰ بار آن بین ژانویه تا ماه مه سال ۲۰۰۰ بوده است. بر این اساس مشخص شده است که البیومی دست کم با سه تن از افراد سفارت عربستان در واشنگتن دی سی در تماس بوده است. همچنین وی با دو نفر دیگر از افراد عربستان سعودی که در یک مرکز فرهنگی بودند در تماس بوده است. او با سه تن دیگر در مرکزی مشابه در لس‌آنجلس نیز دیدار داشته است. در تحقیقاتی که......... و........... از البیومی داشتند، مشخص شده است که وی با فردی در کنسولگری عربستان سعودی در لندن تماس داشته است.

دو تن از ماموران سن دیگو این موضوع را در یک جلسه استماع محرمانه در تاریخ ۹ اکتبر سال ۲۰۰۲ گوشزد کردند که البیومی مامور اطلاعات عربستان سعودی بوده است. یکی از آنها در مورد البیومی چنین می‌گوید: البیومی مانند یک مامور اطلاعات در مورد عقاید من سوال می‌کرد و اگر او با هواپیماربایان در تماس بوده باشد، ؛ که به نظر می‌رسد در تماس بوده، اگر او زیر برگه اجاره‌نامه آنها را امضا کرده است، اگر او مایحتاج آنها را تامین می‌کرده یا پول به آنها داده است، پس باید بگویم که بین اعضای اطلاعاتی عربستان سعودی و «UBM» ارتباطاتی وجود داشته است. یک مامور ویژه سابق در سن دیگو می‌گفت که اف‌بی‌آی اطلاعات زیادی به دست آورده است که تقریبا می‌توان گفت نیمی از گزارش‌هایی که از افراد تهیه شده است بر این امر گواهی داده‌اند که البیومی یک مامور اطلاعات عربستان سعودی بوده است. در ۱۸ نوامبر گزارش ناسازگاری در مورد اینکه آیا البیومی مظنون به این است که یک مامور اطلاعاتی است وجود دارد. در پاسخ به این موضوع اف‌بی‌آی خاطر نشان می‌کند که البیومی........................................ تا پس از ۱۱ سپتامبر. اما این پاسخ به این مورد هم اشاره می‌کند که هیچ مدرکی دال بر اینکه البیومی یک مامور اطلاعاتی آل سعود باشد وجود ندارد.

اف‌بی‌آی اطلاعات خود را پیش از ۱۱ سپتامبر از منابع قابل اتکایی به دست آورده است و در آن به این اشاره شده که ممکن است البیومی یک مامور اطلاعات عربستان سعودی باشد. مشهور است که البیومی به مقادیر زیادی از پول‌های عربستان سعودی دسترسی داشته است، برعکس آن چیزی که گفته می‌شود او پیش از ۱۱ سپتامبر تنها در یک شغل حضور داشته است. اف‌بی‌آی در گزارش خود متذکر شده است که البیومی حدود ۴۰۰ هزار دلار از عربستان سعودی دریافت کرده تا در سن دیگو یک مسجد جدید بسازند. اف‌بی‌آی در بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۱۹۹۹ یک تحقیقات ضد تروریستی از البیومی داشته اما آن پرونده در همان زمان بسته شده است. از ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱، تحقیقات اف‌بی‌آی مشخص کرد که البیومی با برخی از تروریست‌ها در تماس بوده است. پاسکال جی.دی آمورو، مدیر اجرایی ضد تروریسم و ضد اطلاعات در یک جلسه در بسته استماع در ۹ اکتبر ۲۰۰۲ چنین گفته است: ما در یک جلسه دولتیِ................. در باره شخصی به نام............... و البیومی که با تروریست‌های القاعده در تماس بوده‌اند گفت‌وگو کردیم. در مجموع، اف‌بی‌آی گزارش می‌دهد که در برخی از دست‌نوشته‌های البیومی که به دست آورده برخی تفسیرها حکایت از افکار جهادی او داشته و این امر برای آنها محرز شده است که البیومی برای مسلمانان جوان پول جمع‌آوری می‌کرده است.

بر اساس اطلاعاتی که از سوی اف‌بی‌آی به دست آمده است پس از ۱۱ سپتامبر البیومی در یک کمپانی به نام «DAllah/ avco» مشغول به‌کار شده است. بر اساس این اطلاعات، کمپانی ارکان یکی از شرکت‌های زیر مجموعه «Dllah/ avco» است. بنا بر اسناد جداگانه....... DAllah و avco هر دو زیر چتر همان شرکت هستند. Avco و DAllah هر دو تابع موسسه سرمایه‌گذاری توسعه‌ای البرکات هستند. این دو شرکت اخیرا وظیفه پاکسازی و نگهداری سه فرودگاه مهم عربستان سعودی را عهده‌دار شده اند. سندِ...... خاطر نشان می‌کند که............................................، و آن کمپانی ارتباطاتی با اسامه بن لادن دارد. مراکز اف‌بی‌آی در فوریه سال ۲۰۰۱ وابستگی بین البرکات و دو کمپانی DAllah و Avco را مشخص کرده‌اند، اما مرکز فرماندهی سن دیگو زیر بار این موضوع نرفته است. بر اساس اسناد اف‌بی‌آی، پرداخت‌هایی که به البیومی می‌شده است، پس از ورود الحزمی و المظهر به ایالات متحده آمریکا بیشتر شده است. بر اساس یک تحلیل در خصوص ارتباط بین تروریست‌ها و عناصری از حکومت آل سعود، پیش از اینکه المظهر و الحزمی به آمریکا برسند، البیومی به‌طور ماهانه ۴۶۵ دلار مزایا دریافت می‌کرده است. اما بر اساس یک سند از ماه مارس سال ۲۰۰۰، پس از اینکه این دو وارد آمریکا شده‌اند مزایای البیومی به ماهانه ۳۷۰۰ دلار رسیده است و این رقم تا ماه دسامبر همان سال به همین مقدار بوده است، تا زمانی که الحزمی سن دیگو را ترک می‌کند. پس از ترک الحزمی، دریافتی او تا ۳۲۰۰ دلار در ماه کاهش پیدا می‌کند و این مقدار دریافتی تا ماه اوت سال ۲۰۰۱، تقریبا یک ماه پیش از حملات ۱۱ سپتامبر که البیومی آمریکا را ترک می‌کند، ثابت مانده بود.

در سندِ........... به مورخ ۲ ژوییه سال ۲۰۰۲، به اشتباه آمده است که همسر البیومی از شاهزاده خانم هیفا بن سلطان، همسر بندر بن سلطان ماهانه ۱۲۰۰ دلار مقرری دریافت می‌کرده است. اما در تحقیقات اف‌بی‌آی مشخص شده است که این همسر باسنان بوده است که این رقم را از شاهزاده خانم دریافت می‌کرده است. البته در این تحقیقات مشخص شده است که همسر البیومی سه چک متفاوت از همسر بندر بن سلطان، از حساب شخصی‌اش دریافت کرده است. تحقیقات مشترک همچنین نشان می‌دهد که در پرونده‌های اف‌بی‌آی مشخص شده است بین الباسنان و الحزمی و المظهر ارتباطاتی بوده است:

-باسنان با البیومی همکاری نزدیکی داشته و در یک روز، به‌رغم اینکه هر دو در سن‌ دیگو بوده‌اند، چندین بار با هم تماس تلفنی داشته‌اند. باسنان همچنین با سایر هواپیماربایان نیز ارتباطات نزدیکی، از جمله عمر بکر باشات، که گفته می‌شود داماد آنها بوده داشته است.

-بر اساس سند ۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۱ اف‌بی‌آی، باسنان از طریق البیومی با نواف الحزمی دیدار داشته است. او همچنین به همین شیوه با دو هواپیماربای ۱۹ ساله دیگر دیدار داشته است. بر اساس سند اف‌بی‌آی، البیومی گفته بود که الحزمی و المظهر را به خوبی می‌شناسد. این سند خاطرنشان می‌کند که البیومی و باسنان برای مدت بسیار طولانی با هم در ارتباط بوده‌اند.

-باسنان در یک مجتمع آپارتمانی در سن دیگو، که درست در سوی دیگر خیابانی که المظهر و الحزمی خانه اجاره کرده بودند، زندگی می‌کرد.

-بنا بر گفته یک منبع اف‌بی‌آی پس از ۱۱ سپتامبر باسنان گفته بود بیش از البیومی با هواپیمارباها کار کرده است.

-اف‌بی‌آی از تماس بین هواپیمارباها و دوست نزدیک باسنان، خالد الکایه که یک خلبان پروازهای تجاری بود آگاه بوده و می‌دانسته که وی در سن دیگو زندگی می‌کند. الکایه به اف‌بی‌آی گفته است که در ماه مه سال ۲۰۰۰، الحزمی و المظهر با او در تماس بوده‌ و از او خواسته‌اند که پرواز کردن هواپیمای بویینگ را به آنها آموزش دهد.

سند رو نشده از اف‌بی‌آی از اسامه باسنان....................................................................................................................................... در سند ۱۸ نوامبر سال ۲۰۰۲، اف‌بی‌آی نمی‌تواند محتوای آن را به‌طور کامل تایید کند. در هر حال اطلاعات مکملی وجود دارد که نشان می‌دهد باسنان در سال ۱۹۹۲ سعی داشته.......، درحالی‌که در واشنگتن دی‌‌سی زندگی می‌کرده است، باسنان در برگه اقامتش حضورش را به‌عنوان یک ماموریت آموزشی برای عربستان سعودی عنوان کرده است.سند اف‌بی‌آی حاکی از....................................................................................................................................

باسنان همچنین ارتباطات دیگری هم با حکومت سعودی داشته است. همسر باسنان ماهانه از هیفا سلطان مقرری دریافت می‌کرده است. در بررسی‌هایی که از منزل باسنان شده، چندین فقره چک نیز پیدا شده است که روی هم رفته ارزش چک‌ها ۷۴ هزار دلار از تاریخ ۲۲ فوریه سال ۱۹۹۹ تا ۳۰ ماه مه سال ۲۰۰۲ بوده است. این چک‌ها در وجه همسر باسنان صادر شده بود. اف‌بی‌‌آی مشخص کرده است که به هیفا سلطان از سوی حکومت دستوری صادر شده است که از ژانویه سال ۱۹۹۹ ماهانه ۲ هزار دلار مقرری به همسر باسنان پرداخت شود. بر اساس سندی ادعا شده بود که باسنان این وجه را بابت خدمات پرستاری دریافت می‌کرده است اما بر اساس سندِ..... مشخص شده است که او اصلا به خدمات پرستاری اشتغال نداشته است.................................................................................................................................................................................

دست‌کم در یک فقره باسنان خود به‌طور مستقیم از خود شاهزاده بندر بن سلطان چک دریافت کرده است. بنا به گفته اف‌بی‌آی در ۱۴ ماه مه سال ۱۹۹۸، باسنان یک چک به مبلغ ۱۵ هزار دلار را که از سوی سلطان برای او کشیده شده بود نقد کرده است. همسر باسنان نیز نیز به‌طور مستقیم یک فقره چک از سوی شاهزاده بندر دریافت کرده است. او همچنین در ۸ ژانویه سال ۱۹۹۸ یک چک دیگر به مبلغ ۱۰ هزار دلار از سوی همسر بندر دریافت کرده است.

رقص‌ مرگ با نت سعودی