قطار پروژه های عمرانی متوقف نمی شود

دنیای اقتصاد- این روزها اصفهان حال و هوای اردیبهشتی دارد و برنامه های فرهنگی شهر در راستای نشاط آوری اجتماعی به بالاترین حد خود رسیده است؛ اما این امر منافاتی با برنامه های عمرانی نداشته و پروژه های عمرانی نیز در حال اجرا است.

دو روز پیش از تحویل سال ۹۵ که سوت فعالیت های ویژه و کماکان فرهنگی ستاد تسهیلات سفر در اصفهان نواخته شد تا همین امروز که به بهانه هفته گرامی داشت مقام کارگر برنامه های متنوع فرهنگی در شهر برقرار است، شور و شعف خاصی در شهر گنبد های فیروزه ای ایجاد شده و می توان بازخورد آن را در ادبیات، رفتار، نوع برخورد و ارتباطات شهروندان به خوبی لمس کرد. برنامه های متنوع ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی، برنامه های هفته نکوداشت اصفهان، برنامه های هفته گرامی داشت مقام کارگر و ... بخشی از طرح هایی بود که در حوزه فرهنگ در شهر اصفهان اجرا شد؛ اما آنچه که در کنار این برنامه ها به طور همزمان مورد توجه مسئولان شهری قرار گرفت، برنامه های عمرانی در کلانشهری بین المللی است که شهردار این کلانشهر از آن به عنوان "موزه ای روباز" یاد کرده و شاهد این مدعا تعدد جهانگردانی است که این روزها در کوچه و خیابان های شهر متحیر از این همه زیبایی، در حال گشت و گذار هستند. حالا با این اوصاف هرچند اصفهان اردیبهشتی ، مانند "بهشتی کوچک اما زمینی" است که به شایستگی لقب نصف جهان به خودگرفته، اما در این کلانشهر جهانی آنچه بیش از هر چیزی نیاز است، این که توسعه عمرانی و برنامه های فرهنگی دوشادوش هم اجرایی شود تا علاوه بر توسعه اسمی، توسعه کمی نیز صورت پذیرد؛ از این رو شهردار اصفهان همراه با تیم عمرانی این نهاد شهری ضمن وقوف کامل بر لزوم راه اندازی هرچه سریع تر ابرپروژه های نیمه تمام شهری، بر نهایی شدن آن تاکید دارد. بازدید از پروژه میدان استقلال به عنوان یکی از اصلی ترین پروژه های شمال شهر، تقاطع غیر همسطح ۲۵ آبان، مترو، سالن اجلاس ، تقاطع غیر همسطح اشکاوند و ... به صورت هفتگی در دستور کار شهردار قرار داشته و با ارائه راهبرد اجرایی برای تحویل هرچه سریع تر این پروژه ها به شهروندان، اهتمام می ورزد.

به طوری که مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان، در حاشیه بازدید از پروژه قطار شهری اصفهان و احداث ایستگاه های میدان امام حسین(ع) و میدان انقلاب به خبرنگار ما گفت: شهروندان خوب و صبور شهر اصفهان سال ها است که انتظار اتمام پروژه های نیمه تمام عمرانی را می کشند و مدیریت جدید شهری نیز این مهم را در برنامه کاری خود قرار داده است. وی با تاکید بر لزوم اتمام فعالیت عمرانی پروژه مترو و تحویل آن به شهروندان در اسرع وقت اظهار کرد: با همت و تلاش همکاران تاکنون قطار شهری پیشرفت چشمگیری داشته است. وی با اشاره به اینکه اولویت برنامه های شهرداری براساس بهبود کیفیت زندگی شهروندان است، افزود: سال گذشته فاز اول طرح برای آسایش و کمک به سلامت شهروندان راه اندازی شده است. قریب به هشت ماه قبل در روزهایی که شهردار اصفهان به تازگی مسئولیت مدیریت شهری را بر عهده گرفت، در مراسمی با تاکید بر اینکه آبادانی شهر نسبت مستقیمی با نحوه خرج درآمدها در حوزه شهرداری دارد، گفت: اگر روزی اصفهان آباد شد مردم اصفهان باید بدانند که جمالی نژاد و مجموعه تحت امر او در بخش هزینه و درآمد خوب عمل کرده است، با این همه اما یقین بدانید که در آینده نزدیک پروژه های شهری با قوت و قدرت آغاز خواهند شد و اصفهان به یک شهر کارگاهی مثبت با تابلوهای روزشمار برای تعیین زمان دقیق بهره برداری پروژه های مختلف شهری تبدیل خواهد شد.

شهردار اصفهان در پاسخ به سوالی در خصوص میزان اهمیت میراث فرهنگی در پیشبرد ابرپروژه های شهری از جمله خط دو قطار شهری اصفهان با تاکید بر اینکه "چهره ای صددرصد میراثی هستم" اظهار کرد: میراث ملموس و ناملموس و همه مفاخر اصفهان تمام موجودیت و هویت شهروندان اصفهانی را شامل می‌شود؛ من یک شهردار میراثی هستم و اگر چه ممکن است در آینده شهردار یکی از مناطق یا دیگران به طور ناخواسته اقدامی خلاف مصلحت شهر انجام دهند، اما مردم شهر بدانند که این اقدام یقیناً با برخورد جدی شهردار همراه خواهد بود. خاطر نشان می گردد، فاز اول خط یک قطار شهری از ایستگاه پاسداران در خیابان امام خمینی(ره) تا میدان شهدا راه اندازی شده و در نیمه اول امسال به ایستگاه تختی می رسد. بنابراین گزارش، دو ایستگاه مرکزی میدان امام حسین(ع) و انقلاب به دلیل قرارگیری در بافت تاریخی از حساسیت بالایی برخوردار است و روند اجرای آن با نظارت میراث فرهنگی انجام می شود.