سوء مدیریت بلای جان تأمین اجتماعی است

گروه خبر- دبیراجرایی خانه کارگراصفهان در سخنرانی خود در مراسم سالروز تصویب قانون کار بیان داشت: مواردی همچون جامعیت، حداقل دستمزد، ایمنی و بهداشت کارگران در این قانون آمده که متاسفانه به محض تصویب، عده‌ای ناآگاهانه و عده‌ای به صورت عامدانه مخالفت با این قانون را زمزمه کردند و همین باعث شد تا این قانون از سال ۱۳۶۹ تاکنون با فراز و نشیب‌هایی رو به رو باشد.

اصغر برشان در جمع خبرنگاران تصریح‌کرد: وزارت بهداشت می‌خواهد از ته‌مانده بودجه سازمان تأمین اجتماعی که ۴۵ میلیون نفر را تحت پوشش خود دارد؛ کسری بودجه طرح تحول نظام سلامت راجبران کند. اینکارباعث می‌شود همان بلایی که سرصندوق فولاد آمد، سر تأمین اجتماعی هم بیاید. اما تفاوتش این است که بیش از نیمی از جمعیت ایران با تأمین اجتماعی درگیر هستند. وی به ماده ۱۹۱ قانون کار درخصوص کارگاه‌های زیر۱۰ نفر و کارگران فعال در مناطق آزاد تجاری اشاره کرد و گفت: عده ای این ماده را مضر دانسته‌اند و از این رو، به قانون کار هجمه وارد کرده‌اند. در حالی که یافته های ما نشان می دهد این مساله در نرخ اشتغال تغییر نداده است، دبیر اجرایی خانه کارگر اصفهان با اشاره به اصلاحیه این قانون بیان داشت: آنچه به مجلس ارائه شد خوشبختانه در کمیسیون اجتماعی رد شد و به سه‌جانبه گرایی که در آن حق کارگر، کارفرما و دولت به اندازه مناسب توجه شود، تأکید شد؛بنابراین از وزارت کار مصرانه می‌خواهیم که اگر قرار است اصلاحیه‌ای بر این قانون زده شود، امنیت شغلی را در خصوص مشاغل مستمر و امنیت خانواده‌ها در مورد تأمین اجتماعی در نظر بگیرد.

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان با اشاره به مواردی همچون بیمه تأمین اجتماعی، اخراج بدون دلیل و تفکیک بین مشاغل مستمر و غیرمستمر در قانون کار، گفت: ما به عنوان تشکل کارگری با هیچ اصلاحیه‌ای مخالف نبوده و نیستیم، اما آنچه ارائه می‌شود باید کارشناسی شده باشد. متأسفانه در اصلاحیه‌ به هیچ‌کدام از این موارد توجه نشده یا تأثیرگذاری آنها را کم‌رنگ‌تر کرده بود؛ بنابراین امیدواریم دولت تدبیر و امید با ارتقای فرهنگ کار بتواند اصلاحیه بهتری به مجلس ارائه کند. برشان با تأکید بر اینکه آب و صندوق‌های تأمین اجتماعی دو بحران بزرگ کشور هستند، اظهارداشت: صندوق‌های تأمین اجتماعی برای کارگران مشکل‌ساز شده است. به سرنوشت صندوق فولاد و فرهنگیان نگاه کنید که با چه مشکلاتی رو به رو هستند و اگر دولت برای آنها بودجه‌ای تصویب نمی‌کرد اکنون نمی‌توانستند تعهدات خود را محقق کنند و اگر در آینده نیز دوباره بودجه‌ای پیش بینی نشود، به بن‌بست می‌خورند. حال به جای اینکه بیایند و تدبیری برای تأمین اجتماعی بیندیشند، جاده صاف کن وزارت بهداشت شده‌اند.

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان خاطرنشان کرد: در زمانی نظام" نه بیست و هفتم" در تأمین اجتماعی حکمفرما بود که بر اساس آن تأمین اجتماعی حقش را می‌داد و در ازای آن از وزارت بهداشت مواردی را برای درمان و بهداشت اعضای خود می‌گرفت. پس از مدتی به این نتیجه رسیدند که تأمین اجتماعی خود راسا وارد شود و به جای پرداخت این میزان، به توسعه مراکز تحت نظارت خود اقدام کند؛اما همان زمان به ما شبیخون زدند و یک بیمارستان در کاشان و یکی در مبارکه را که تعهدکرده بودند به مرحله اجرا نرساندند. برشان اضافه کرد: منابع سازمان تأمین اجتماعی برای درمان است و مطابق شرع کسی حق ندارد آن را برداشت کند. در هیچ کجای دنیا این ادغام‌ها و روالی که می‌خواهند اجرا کنند؛ مطرح نیست. ما خود مجری هستیم و در این زمینه کارکردیم و تخصص داریم و می‌دانیم چه کنیم، نیازی نیست که بخواهیم سهم‌مان را به وزارت بهداشت بدهیم و از آنها صدقه طلب کنیم.

وی با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت بیشترین هزینه را به بیمه وارد کرده است، اظهار کرد: خوشبختانه جامعه کارگری هوشیار بوده و به نمایندگان مردم ثابت کرده که این کار درست نیست. این لایحه ابتدا در کمیسیون بهداشت مجلس رأی آورد ولی بعد در کمیسیون اجتماعی رد شد و پس از آن کمیسیون تلفیق آن را رد کرد؛اما هنوز در صحن علنی مجلس بررسی نشده است، بنابراین از نمایندگان مردم می‌خواهیم که اجازه ندهند دو ستون اصلی یعنی جامعه کارگری و منابع سازمان تأمین اجتماعی از دست برود. برشان با تقدیر از یکپارچگی جامعه کارگری در اثبات حق خود به رایزنی‌هایی که با نمایندگان مجلس شورای اسلامی کرده‌اند، افزود: حق نیروی کار در عدم اختصاص بودجه کافی خدشه‌دارمی‌شود، در حالی که هزینه به سازمان تأمین اجتماعی واردشده است اما جامعه تأمین اجتماعی از آن بهره‌ای نبرده است.

وی افزود: آنچه باعث شده تا تأمین اجتماعی به این روز بیفتد، سوء مدیریت در دولت قبل بود. وقتی کسی همچون سعید مرتضوی با آن همه مشکل رئیس سازمان شد و افرادی آمدند که بیشتر از یک سال در آن سازمان نماندند، مشخص است که تأمین اجتماعی لطمات بسیاری می‌بیند. در هشت‌ساله دولت آقای احمدی‌نژاد، هشت مدیر برای تأمین اجتماعی آمدند. برشان اضافه کرد: خوشبختانه دولت کنونی افرادی در تأمین اجتماعی جای داده که از جنس آن هستند و قدم‌های خوبی برداشته شده است. البته انتقاداتی هم نسبت به عملکردها داریم. دبیراجرایی خانه کارگراصفهان با بیان اینکه بزرگترین بدهکار به سازمان تأمین اجتماعی دولت است، خاطرنشان کرد: اگر دولت برای این بدهی تدبیری نیندیشد کار به بحران می‌رسد. خوشبختانه در کمیسیون تلفیق مصوب شد که دولت در برنامه ششم توسعه بدهی‌های خودش به سازمان تأمین اجتماعی را بدهد. اگر این بدهی به تمام صندوق‌ها پرداخت شود دیگر بازنشستگان برای گرفتن حقوق خود طلبکار نمی‌شوند.

برشان با تأکید بر اجرای طرح همسان‌سازی گفت: حداقل‌های نیاز جامعه کارگری نیز در بسیاری از مواقع رعایت نمی‌شود و در رسته‌های گوناگون با مشکلات مختلفی رو به رو هستند. به عنوان نمونه یکی از مطالباتی که به جد دنبال آن بودیم، بحث بیمه کارگران ساختمانی است. برای کارگرانی که بیشترین میزان فوتی و نقص عضو را دارند، این بیمه تنظیم شد اما در برابر بار مالی آن انبوه سازان مقاومت کردند و برخی نمایندگان نیز با آن مخالفت کردند؛ اما در هر صورت بیمه کارگران ساختمانی را باید دولت حمایت کند چراکه از هزینه‌های درمانی خودش در آینده می‌کاهد. وی با بیان اینکه بدترین نوع تورم آن است که همراه با رکود باشد، افزود: کارگرانی در سطح استان هستندکه پنج ماه است حقوق نگرفته‌اند. از سوی دیگر تورم استان دو درصد بالاتر از سطح کشور است. بسیاری از واحدهای صنعتی استان تعطیل، نیمه تعطیل و در حال کار کردن با کمتر ظرفیت خود هستند. این مسائل در سطح کشور مطرح شد؛ بسته‌های حمایتی آمد و ستاد تسهیل شروع به کار کرد.

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان با بیان اینکه در بحث واردات و صادرات قدم‌های مثبتی برداشته شده است، اضافه کرد: ستاد تسهیل به کندی عمل می‌کند. ۱۹۰۰ نفر در سال جاری معرفی شدند اما عده کمی از آنها قادر به گرفتن وام شدند. برشان افزود: یکی دیگر از مشکلات کشور خصوصی‌سازی است که کار به دست اهلش نیفتاده است. اول اینکه در بسیاری مواقع خصوصی‌سازی انجام نشده است بلکه واحد صنعتی از نهادی به نهاد دیگر واگذار شده است و دوم اینکه در بسیاری از مواقع فردی که به آن کارخانه را واگذار کرده‌انداصلاًآورده‌ای نداشته است . وی ادامه داد: مستنداتی دارم که کاشی نیلو را با عدد ناچیزی از تأمین اجتماعی خریداری کردند. این فرد تعهد اولیه خودش را که ۱۳ میلیارد تومان بوده با فروش دفاتر کاشی نیلو داده است. تعهد دوم را با ندادن پول آب و برق و حقوق کارگران داده است. ماه‌هاست که چندین کارگر را معطل گذاشته و کارخانه‌ای که صاحب‌نام بوده را از بین برده است.

دبیراجرایی خانه کارگراصفهان گفت: نمونه دیگر شرکت پلی اکریل است که فرصت شغلی دو هزار کارگر را گرفت و با تغییر مدیریت‌های پی‌درپی، پنج ماه است که تعطیل شده است. بالاخره دولت برای این کارخانه هیات اجرایی اولیه گذاشت و ۴۰ میلیارد تومان هم مقرر شده تا اقدامات لازم برای آن انجام شود. برشان با تأکید بر اینکه خروج از رکود به جز با سرمایه‌گذاری خارجی و رفع مانع برای سرمایه‌گذاری داخلی فراهم نخواهد شد، گفت: باید با حفظ قوانین جمهوری اسلامی راه را برای سرمایه‌گذاری باز کنیم تا شاهد اشتغال بیشتر در جامعه باشیم.