The Economist

بهترین شانس آمریکا

مجله اکونومیست، در آخرین شماره خود به حساس‌ترین موضوع این هفته جهان پرداخته است: انتخابات آمریکا. در واقع تب رقابت بین دو نامزد با دو گستره فکری متفاوت موجب شده است انتخابات ایالات متحده حساس‌تر از دوره‌های گذشته پیگیری شود. این نشریه با حمایت از ریاست‏جمهوری هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، می‏نویسد: انتخاب بین هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ دشوار نیست. دونالد ترامپ رئیس‏جمهوری هولناکی خواهد بود. تجربیات، خلق و خو و ویژگی‏های شخصیتی ترامپ او را برای ریاست بر کشوری که دیگر کشورهای دموکراتیک جهان برای رهبری چشم به آن دوخته‏اند، فرمانده کل قدرتمندترین نیروهای مسلح جهان و شخصی که نیروی هسته‏ای آمریکا را کنترل می‏کند، فردی نامناسب و ناشایست کرده است. این مساله به خودی خود برای رای ندادن به ترامپ کافی است. بنابراین، نشریه اکونومیست به خانم کلینتون رای می‏دهد.

کلینتون نسبت به آنچه که به نظر می‏رسد کاندیدای بهتری است و برای رسیدگی به سیاست‌های نابسامان واشنگتن شایسته‏تر از آن چیزی است که منتقدان او تصور می‏کنند. نشریه اکونومیست به این امید از کلینتون حمایت می‏کند که او می‏تواند نشان دهد سیاست‌های معمولی برای مردم عادی موثر هستند و این چیزی است که دموکراسی آمریکایی به آن نیاز دارد. از نظر این مجله کسانی که قصد ندارند به هیلاری رای بدهند نمی‌دانند که چه گزینه خطرناکی را به جای وی انتخاب می‌کنند. این مجله با چاشنی انتقاد هیلاری کلینتون را مورد حمایت قرار می‌دهد. به اعتقاد نویسنده اکونومیست، هیلاری کلینتون نیز دارای برنامه‌هایی است که با آن می‌شود مخالفت کرد. درست مانند برنامه‌های ترامپ که مخالفان زیادی در بین نخبگان آمریکایی دارد. طرح برنامه مالیاتی هیلاری کلینتون یک رنج به تمام عیار است. طرح تجارتی هیلاری کلینتون با آسیا بسیار مایوس کننده است. با این حال چنین طرحهایی در قیاس با طرح‌های وحشتناک دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان تاثیر اندکی خواهند داشت.

Time

رقابت زنانه-مردانه

مجله تایم در شماره آخر خود به موضوع انتخابات آمریکا پرداخته و تیتر «پایان نزدیک است» را برای روی جلد خود انتخاب کرده است. این مجله در یک گزارش مفصل به یک سال رقابت انتخاباتی در آمریکا پرداخته و در نهایت گزارش خود را به رقابت دو نفره هیلاری کلینتون و دونالد ترامپ اختصاص داده است. این گزارش با نقل‌قول طرفداران این دو نامزد گزارش را به سمت مباحث جنسیتی کشانده است. زمانی که هیلاری کلینتون در روز معارفه خود به عنوان نامزد دموکرات‌ها مطرح شد او جمله‌ای به این مضمون داشت که سقف شیشه‌ای شکست. هر چند که هنوز این سقف پابرجاست و در نهایت یک قدم دیگر لازم است تا وی رئیس‌جمهوری آمریکا شود. انتخابات این دوره آمریکا سوای اینکه انتخاب بین دو طیف فکری متفاوت است اما در این دوره، انتخابات به سمت نگاه‌های مردانه و زنانه کشیده شده است. هیلاری کلینتون می‌گوید: او دوست دارد در مسابقات «دختر سال» یا مسابقه «زنان زیبا» شرکت کند و از آنها حمایت کند و یا دور و بر آنها بچرخد اما در نهایت با کمی چاق شدن آنها را «خانم خوکه» خطاب می‌کنند.

ترامپ نیز بارها به موضوع سوء استفاده جنسیتی اشاره داشته است. او گفته است: فکر می‌کنم هیلاری کلینتون تنها یک کارت دارد و آنها کارت زن بودن اوست، اگر او یک مرد بود تنها ۵ درصد شانس پیروز شدن داشت. البته چند ماه بعد باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا از هیلاری کلینتون دفاع تمام قدی به عمل می‌آورد و می‌گوید: وقتی یک مرد با اهداف جاه‌طلبانه در انظار عمومی ظاهر می‌شود همه می‌گویند اشکالی ندارد اما زمانی که یک زن ناگهان دست به کاری مشابه می‌زند مردم با خود می‌گویند چرا این زن چنین کاری کرد؟ این گزارش نشان می‌دهد که تابوی حضور یک زن در انتخابات شکسته شده و تنها یک قدم دیگر مانده تا یک زن برای نخستین‌بار رئیس‌جمهوری این کشور شود. مادلین آلبرایت، وزیر سابق امور خارجه ایالات متحده در دفاع از هیلاری می‌گوید: در جهنم جایی برای زنانی هست که به دیگر زنان کمک نمی‌کنند.

Newsweek

ترامپ مخفی‌کار

مجله نیوزویک برای این شماره، وارد هزارتوی امپراتوری دونالد ترامپ شده است. این مجله با موضوع «ای‌میل‌های گمشده ترامپ» به سراغ مخفی‌کاری میلیاردر نیویورکی رفته است. ترامپ زمانی که در مناظره سوم هیلاری کلینتون را تهدید کرد اگر وی رئیس‌جمهور شود او را به زندان می اندازد، به‌طور مستقیم هیلاری کلینتون را متهم کرد که عامدا ای‌میل‌های خود را پاک کرده است. حالا مشخص شده است خود دونالد ترامپ ید طولایی در پاک کردن و مخفی کردن ای‌میل‌های کمپانی‌هایش دارد. این در حالی است که ترامپ در مناظره سوم از هیلاری کلینتون پرسیده بود: چگونه می‌شود ۳۳ هزار ای‌میل را نابود کرد؟ کارشناسان می‌گویند که ترامپ به‌طور سیستماتیک ای‌میل‌های مربوط به کمپانی‌هایش را نابود یا مخفی می‌کند. با این حال اعتقاد دارد آنچه هیلاری کلینتون انجام داده، جرم است!

مجله نیویورک تایمز می‌نویسد: افزون بر چندین دهه است که کمپانی‌های دونالد ترامپ به‌طور سیستماتیک هزاران ای‌میل و اسناد الکترونیکی‌ را پیش از برگزاری دادگاه‌ها پاک می‌کنند. گفته می‌شود کمپانی‌های ترامپ پس از دریافت درخواست‌های رسمی برای بازرسی، اقدام به نابودی ای‌میل‌ها و اسناد دیگر می‌کنند. در این شرایط دادگاه‌ها سعی می‌کنند به تمامی مدارک دسترسی داشته باشند اما به نتیجه خاصی نمی‌رسند. این در حالی است که رفتار ترامپ در مناظرات به‌گونه‌ای بوده است که گویی خود دست به پاکسازی ای‌میل‌هایش نمی‌زند اما هیلاری کلینتون شخصی است که به‌دلیل استفاده از تاکتیک مشابه باید محاکمه و احتمالا به زندان انداخته شود. ترامپ بر این باور است، هیلاری کلینتون، در زمانی که وزیر امور خارجه این کشور بوده است افزون بر ۳۰ هزار ای‌میل خود را پاک کرده است. این در حالی است که هیلاری کلینتون و وکلای وی بارها اعلام کرده‌اند، ای‌میل‌هایش که پاک شده‌اند همگی شخصی بوده و هیچکدام ربطی به وزارت امور خارجه نداشته است. طرفداران ترامپ، هیلاری کلینتون را به مخفی‌کاری متهم می‌کنند و در شعارهایشان می‌گویند: او را به زندان بیندازید

The Week

سورپرایز بزرگ کومی!

آخرین شماره «ویک»، سه روز پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری منتشر شد. این مجله در این شماره به موضوع جیمز کومی، مدیر اف‌بی‌آی پرداخته که با ارسال نامه‌ای در ۲۸ اکتبر به کنگره، هیلاری کلینتون را متهم کرد که احتمالا از طریق سرور خصوصی اسناد طبقه‌بندی شده را ارسال کرده است. این مجله می‌نویسد: آیا هشدار جیمز کومی می‌تواند تاثیری بر نتیجه انتخابات داشته باشد؟ این مجله که نامه‌نگاری مدیر اف‌بی‌آی را سورپرایز بزرگِ ماه اکتبر کومی می‌نامد، هشدار وی را در آستانه انتخابات حساس هشتم نوامبر یک شوک بزرگ می‌داند. کومی که پیشتر پرونده هیلاری را مختومه اعلام کرده بود، در یک تحقیق غیر مرتبط احتمال داد که پرونده سناتور وینر، همسر هما عابدین که مشاور ارشد هیلاری کلینتون است با موضوع ای‌میل‌های هیلاری کلینتون در ارتباط باشد.

البته این موضوع یک روز مانده به انتخابات برای دموکرات‌ها ختم به خیر شد و کومی اعلام کرد که مورد مجرمانه‌‌ای در خصوص هیلاری کلینتون پیدا نشد، اما این اظهارنظر پیشتر تاثیر خود را گذاشته بود و ترامپ توانست در ۲۴ ساعت مانده به انتخابات خود را در نظرسنجی‌ها بالا بکشد. برخی کومی را که اساسا یک جمهوری‌خواه است متهم کردند که وارد بازی‌ سیاسی شده است و عامدانه این گزارش را در آستانه انتخابات منتشر کرده است. حتی رئیس او در دادگستری اعلام کرد که به کومی و اداره وی اجازه انتشار این مطلب را نداده بود اما مدیر اف‌بی‌آی با یک تصمیم شخصی نامه‌‌ای به کنگره می‌فرستد که در آن هیلاری کلینتون را متهم می‌کند در استفاده از یک سرور شخصی برای ارسال اسناد طبقه‌بندی شده بی‌مبالاتی کرده و احتمالا امنیت ملی آمریکا را به مخاطره انداخته است. جمهوری‌خواهان با استفاده از این موضوع به‌شدت دنبال کاهش آرای هیلاری کلینتون در نظرسنجی‌ها بودند و تا حدودی هم موفق شدند در آرای نظرسنجی‌ها تاثیر بگذارند. حقوقدانان معتقدند کومی قانون را زیر پا گذاشته است و در انتخابات ریاست‌جمهوری مداخله کرده است.

FT Weekend

ترامپ عامل بیداری مردم

هفته‌نامه فایننشیال تایمز در حالی که دو روز به انتخابات آمریکا باقی مانده بود توزیع می‌شود. این مجله گزارش اصلی خود را با قلم ادوارد لوس به رشته تحریر در آورده. وی در خصوص یک آمریکای عصبانی نوشته است. به اعتقاد لوس، آمریکا وارد عصر تند و سوزان سیاسی شده است و نتیجه این عصر چیزی جز عصبانیت بخشی از مردم آمریکا نیست. لوس در این گزارش به گروه‌های دست راستی افراطی اشاره می‌کند که هیزم‌ بیار این آتش تند سیاسی هستند. جَرد تیلور، موسس رنسانس آمریکایی، یک گروه سفیدپوست ملی‌گرا بر این باور است که دونالد ترامپ عامل بیداری است. اما قصه ترسناک ماجرا اینجاست که تیلور موکدا می‌گوید نتیجه هر چه باشد جنگ ادامه دارد. حالا ترامپ نه تنها موجب انگیختگی برخی گروه‌ها شده، بلکه خود مستقیما جامعه آمریکا را به دو قسمت تقسیم کرده است.

برخی هشدار می‌دهند اگر ایالات متحده همین الان مهاجرت‌ها را قطع کند، تا سال ۲۰۵۵ سفیدپوستان در ایالات متحده در اقلیت قرار خواهند گرفت. در این‌‌باره هدف دست راستی‌ها این است که بتوانند اکثریت خود را حفظ کنند و برای این دوره از انتخابات احساسات ملی مردم را تحریک کنند. اسپنسر یکی از رهبران این گروه‌های تندرو است. زمانی که از وی پرسیده شد چگونه می‌خواهند به این هدف برسند پاسخ داد که باید با مهاجرت مبارزه کرد. اسپنسر برخلاف انتظار، فردی کتاب بخوان و بسیار به تاریخ مسلط است. او از دانشگاه ویرجینیا فارغ‌التحصیل شده است و برای دوره دکترا نیز دردانشگاه دوک پذیرفته شده بود. اما وی این دوره را نیمه تمام رها می‌کند، هرچند از مطالعه دست بر نمی‌دارد. او عاشق نیچه است و به تاریخ قرن ۱۹ تسلط فراوانی دارد. برعکس آنچه همواره گفته می‌شود که اشخاص غیردانشگاهی طرفدار ترامپ هستند در دار و دسته وی افراد تحصیل‌کرده‌ای همچون اسپنسر هم یافت می‌شوند.

The NewYork Times

آمریکای دوپاره

مجله نیویورک تایمز در شماره آخر خود مانند باقی مجلات به سراغ انتخابات ایالات متحده رفته است. عکس جلد این شماره پرچم این کشور را نشان می‌دهد که دو تکه شده است. اشاره این عکس به دو پاره شدن جامعه آمریکایی در این دوره از انتخابات است. این مجله این گزارش خود را از زبان یک غیرآمریکایی انگلیسی زبان و بریتانیایی نوشته که برای آمریکایی‌ها کار هم کرده است. او می‌گوید مردم در بیرون از آمریکا مدام از من می‌پرسند در ایالات متحده چه خبر است. این نویسنده می‌گوید: از زمانی که آمریکا را ترک کردم، فکر می‌کنم چیزی گم شده است فکر می‌کنم که آمریکا دیگر مثل سابق نیست. در سالی که این نویسنده بریتانیایی آمریکا را ترک کرده بود جورج بوش در یک سخنرانی تلویزیونی به مردم این کشور گفت: «عملیات انجام شد». کشور آمریکا دو جنگ در دنیا به راه انداخته بود که بزرگترین آن اشغال عراق بود. در آن زمان هنوز آیفون وجود خارجی نداشت. من درست چند روز پیش از اینکه (توفان) کاترینا، نیواورلئان را نابود کند از آمریکا کوچ کردم.

این در حالی است که در آن زمان هنوز دیترویت ورشکسته نشده بود. در چند وقت اخیر به نظر می‌رسید این باقی دنیاست که از ریل خارج شده است اما ایالات متحده اینگونه نشده بود. حالا اما ایالات متحده پیرو باقی دنیا شده است. ایالات متحده نیز از ریل خارج شده است. اما این از ریل خارج شدن آمریکا به سود باقی دنیا هم بوده است. ایالات متحده در این دوران آیفون را تولید کرده است اما کارگران چینی آن را سرهم می‌کنند. بنگلادش محصولات آمریکا را تولید می‌کند و مردم آمریکا نیز اجناس ارزانتری می‌خرند اما تولیدکنندگان داخل آمریکا ضرر آن را می‌بینند. در آن سوی دنیا هم می‌بینید همه چیز به هم ریخته است. مجارستان در اروپا در حال از دست دادن دموکراسی است. فیلیپین پیشتر دموکراسی خود را از دست داده است. آمریکا نیز مانند سایر نقاط دنیا دو پاره شده است. مردمی خشمگین که نظاره‌گر این هستند که کارخانه‌های آمریکایی به خارج منتقل شده‌اند، آمار بیکاری بالاتر رفته است و چیزی در آمریکا گم شده است.

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات

دکه مطبوعات