بهنام ناصح

نمایش بزرگ انتخابات آمریکا سرانجام به پایان رسید؛ نمایشی که از نظر برخی جدال بر سر قدرت و از نظر بسیاری رقابتی بین «فساد» و «حماقت» بود. فارغ از نتیجه این نبرد، که چند صباحی اذهان عمومی را به خود مشغول کرده، هنر هفتم دهه‌هاست با موضوع ریاست جمهوری و حاشیه‌های آن مردم را سرگرم می‌کند. اغلب این فیلم‌ها به رسوایی‌ها، رقابت‌ها و ماجراهای پشت پرده در دوران انتخابات یا پس از آن بر می‌گردند و گاه در این میان پرده‌ای از اسرار بر می‌دارند و زمانی هم پرده‌ای بر سر صد عیب نهان می‌پوشانند. از میان انبوه این فیلم‌ها ۱۷ اثر مطرح را انتخاب و مروری بر آنها داشته‌ایم.

1- گابریل (جبرئیل) بر فراز کاخ سفید (1933)

در این فیلم که از ساخته‌های «گریگوری لاکاوا» است، والتر هیوستن در نقش رئیس‌جمهوری تازه انتخاب شده، بعد از تصادف اتومبیل، کشور را از رکود بیرون می‌آورد و مشکلات دنیا را هم حل می‌کند!

2- بهترین مرد (1964)

این فیلم ماجرای رقابت دو نامزد ریاست جمهوری را حکایت می‌کند؛ یکی فردی پیرو اصول اخلاقی و دیگری با شخصیتی متضاد وی. کارگردانی این فیلم را فرانکلین شافنر به عهده داشت و درآن هنرپیشگانی چون هنری فوندا، کلیف رابرتسون، ادی آدامز و مارگارت لیتون بازی می‌کردند.

 

3- جی. اف. کی (1991)

این فیلم که از ساخته‌های اولیور استون با بازی کوین کستنر، گری اولدمن، تامی لی جونز و والتر ماتئو است، به موضوع ترور جان اف کندی، رئیس‌جمهور آمریکا می‌پردازد. نقش اول این فیلم را کوین کاستنر بازی می‌کند که بازپرس بخش قضایی است. موسیقی متن این فیلم را جان ویلیامز ساخته است. فیلم نامزد دریافت هشت جایزه اسکار بود که موفق به دریافت دو جایزه در بخش تدوین و فیلمبرداری شد.

4- نیکسون (1995)

این فیلم نیز از ساخته‌های اولیور استون کارگردان بنام آمریکایی است. آنتونی هاپکینز در این فیلم با بازی درخشان خود زندگی رئیس‌جمهوری جنجالی آمریکا، ریچارد نیکسون را از دوران جوانی تا زمان ریاست جمهوری و پایان شرم‌آور آن روایت می‌کند.

5- رئیس‌جمهور آمریکا (1995)

«اندرو شپرد» به اواخر اولین دوره ریاست جمهوری‌اش نزدیک می‌شود. او همسرش را از دست داده و با دختر جوانش زندگی می‌کند. انتخاب شدن او در دوره بعدی نیز حتمی است، تا اینکه دلباخته زنی به‌نام «سیدنی الن وید» می‌شود و رقیبش فرصتی برای کنار زدن او پیدا می‌کند… در این فیلم که آن را «راب راینر» کارگردانی کرده بازیگرانی چون مایکل داگلاس، آنت بنینگ و مارتین شین حضور دارند.

6- نیروی هوایی یک (1997)

گروهی از تروریست‌ها هواپیمای رئیس‌جمهوری ایالات متحده، و خانواده‌اش را می‌ربایند و خانواده او را گروگان می‌گیرند. اما او که سابقا یک سرباز میدان جنگ بوده، تصمیم می‌گیرد با آنها مقابله کند… این فیلم با کارگردانی «ولفگانگ پترسن» و بازیگری «هریسون فورد» و «گری اولدمن» به نمایش درآمد.

7- قدرت مطلق (1997)

در این فیلم که آن را کلینت ایستوود کارگردانی کرده می‌بینیم که فردی برای دزدی به خانه شخصی سیاسی می‌رود و ریاست جمهوری آمریکا را با همسر سیاستمدار تنها می‌یابد. زن به قتل می‌رسد و ماموران رئیس جمهوری اتهام قتل را به گردن دزد می‌اندازند و.... در «قدرت مطلق» علاوه بر ایستوود، جین هکمن، اد هریس، لورا لینی و اسکات گلن بازی می‌کند.

8- رنگ‌های اصلی (1998)

ماجرای فیلم درباره‌ دو نامزد از حزب دموکرات است که برای انتخابات سال ۱۹۹۲ با هم رقابت می کنند، یکی از آنها (جک) توانسته است اعتماد رای‌دهندگان را به خود جلب کند و از رقیب خود پیشی بگیرد اما دیگری «جمونز» مسوول ستاد انتخاباتی کلینتون با مشکل افشای پرونده فساد اخلاقی که موقعیت انتخاباتی او را به خطر انداخته روبه‌روست. فیلم سینمایی «رنگ های اصلی» به کارگردانی «مایک نیکولز» است و در آن بازیگرانی چون جان تراولتا، اما تامسون و بیلی باب تورنتون به ایفای نقش پرداخته‌اند.

9- سیزده روز (2000)

این فیلم از ساخته‌های راجر دانلدسن است و ماجرای آن به اکتبر سال ۱۹۶۲ برمی‌گردد که یک هواپیمای جاسوسی آمریکا در آسمان کوبا به پرواز در می‌آید و عکس‌هایی از محل استقرار موشک‌های دوربرد اتمی اتحاد شوروی در آن کشور می‌گیرد. همزمان، رئیس‌جمهور (جان. اف. کندی) (گرین‌وود)، وزیر دادگستری، (رابرت کندی) (کالپ) و وزیر دفاع، «رابرت مک‌نامارا» (بیکر) در واشنگتن به دنبال پیدا کردن راه حلی برای این بحران هستند. به رئیس‌جمهوری پیشنهاد می‌شود که دست به حمله هوایی بزند اما عده‌ای معتقدند که آمریکا باید در پی راه حلی صلح‌طلبانه باشد. در این فیلم کوین‌ کستنر ایفای نقش می‌کند.

10- رقیب (2000)

نام فیلم درامی است که در سال ۲۰۰۰ به کارگردانی راد لوری ساخته شد. فیلم «رقیب» موفق شد در دو رشته بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی جوآن آلن و بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای بازی جف بریجز نامزد جایزه اسکار شود. این فیلم درباره شخصیتی به نام لین‌هانسون است که کاندیدای ریاست جمهوری است ولی با مشکلاتی درباره سوابقش مواجه است.

11- بازشماری (2008)

این فیلم وقایع هفته‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در سال ۲۰۰۰ و پس از آن شمارش مجدد آرا در فلوریدا را بازگو می‌کند. «جی روچ» کارگردانی آن را به عهده داشته و کوین اسپیسی، باب بالابان، دنیس لیری و اد بگلی جونیور در آن بازی کرده اند.

 

12- فراست/ نیکسون(2008)

بعد از رسوایی واترگیت، ریچارد نیکسون از سمت خود استعفا داد. نیکسون نزدیک سه سال با هیچ رسانه‌ای مصاحبه نکرد تا اینکه فراست، شومن مشهور برنامه‌های سطحی Talk to Show، پیشنهادی ۶۰۰ هزار دلاری برای مصاحبه به نیکسون داده و مورد موافقت نیکسون قرار می‌گیرد ولی هیچ شبکه‌ای از فراست حمایت نمی‌کند و فراست مجبور می‌شود کل زندگی‌اش را روی این مصاحبه بگذارد. همگی دچار این استرس هستند که فراست از عهده نیکسون بر نیامده و موجب تبرئه نیکسون در اذهان عمومی شود... این فیلم را «ران هاوارد» کارگردانی کرده و بازیگرانی چون فرانک لانگلا، مایکل شین، ربکا هال و کوین بیکن در آن بازی کرده‌اند.

13- نیمه ماه مارس (2011)

یک فیلم آمریکایی در ژانر درام دلهره‌آور است که توسط جورج کلونی نوشته و کارگردانی شده است. فیلم اقتباسی از نمایش‌نامه فاراگوت نورث است که در سال ۲۰۰۸ نوشته شده است. رایان گاسلینگ، جورج کلونی، فیلیپ سیمور هافمن، پل جیاماتی، ایوان ریچل وود و مریسا تومه از بازیگران این فیلم هستند. داستان فیلم درباره مبارزات انتخاباتی درون حزبی ریاست جمهوری ایالات متحده و حواشی آن است.

۱۴- لینکلن (۲۰۱۲)

این فیلم به زندگی آبراهام لینکلن یکی از معدود روسای جمهوری خوش‌نام آمریکا می‌پردازد. استیون اسپیلبرگ کارگردانی این فیلم را بر عهده داشته است و در آن دانیل دی‌لوئیس در نقش آبراهام لینکلن و سالی فیلد در نقش ماری تاد لینکلن ایفای نقش ‌کرده‌اند. فیلم بر چهارماه پایانی زندگی لینکلن متمرکز است و تلاش‌های او، برای به تصویب رساندن سیزدهمین اصلاحیه قانون اساسی ایالات متحده آمریکا توسط مجلس نمایندگان را به تصویر می‌کشد. به دنبال این اصلاحیه برده‌داری در آمریکا ممنوع شد.

15- تغییر بازی (2012)

فیلم بر اساس کتاب «تغییر بازی» نوشته جان هیلمن ساخته شده است. داستان فیلم بر رابطه و تلاش جان مک‌کین نامزد جمهوری‌خواهان و سارا پیلین معاون او تمرکز دارد. این فیلم با کارگردانی جی روچ و بازیگری اد هریس، جولین مور و وودی هارلسن نمایش داده شد.

 

16- پیشخدمت (2013)

این فیلم درباره پیشخدمت معروف کاخ سفید به نام سیسیل گینز است که بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۸۶، پیشخدمت ۸ رئیس‌جمهور آمریکا بود و وقایع زیادی را از روابط سیاسی، خانوادگی و اجتماعی داخل کاخ سفید به چشم دید.کارگردانی این فیلم را لی دانیلز به عهده داشته است و ستارگانی چون فارست ویتاکر، اپرا وینفری، جان کیوساک و جین فاندا در آن ایفای نقش کرده اند.

17- سقوط کاخ سفید (2013)

این فیلم ماجرا محور که به کارگردانی رولند امریش ساخته شده، داستان حمله به کاخ سفید است و در آن از یک سو مهاجمان در پی به گروگان گرفتن رئیس‌جمهوری جیمز ساویر (با بازی جیمی فاکس) هستند و در طرف دیگر پلیسی به نام جان کیل (با بازی چنینگ تیتوم) می‌خواهد رئیس‌جمهوری را نجات دهد.