7 نکته مالی برای جوانان

نویسنده: امی فونتینیله

متاسفانه هنوز آموزش مسائل مالی در دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها یک موضوع مهم تلقی نمی‌شود. بنابراین طبیعی است هنگامی که یک جوان برای اولین بار می‌خواهد در دنیای واقعی پول‌های خود را مدیریت کند، اطلاعات کافی درباره این موضوع نداشته باشد. در این مقاله برای کمک به جوانان و نوجوانان، ۸ نکته از مهمترین مطالبی که باید در مورد پول بدانند تا یک زندگی راحت و مرفه داشته باشند، توضیح داده شده است.

1. کنترل کردن خود را یادبگیرید

اگر خوش شانس بوده باشید پدر و مادرتان این مهارت را در دوران کودکی به شما یاد داده‌اند. در غیر این صورت، به یاد داشته باشید هرچه زودتر باید هنر به تاخیر انداختن لذت جویی را یاد بگیرید. هرچه زودتر این مهارت را یاد بگیرید، راحت‌تر می‌توانید منابع مالی خود را حفظ و مدیریت کنید. اگر چه شما می‌توانید در یک دقیقه چیزی را که می‌خواهید با کارت اعتباری خود خرید کنید، اما بهتر این است کمی صبوری کنید و کمی از پول خود را پس‌انداز کنید. به‌نظر شما بهتر این نیست که پول خود را برای خرید شلوار مورد علاقه خود بدهید تا خرید یک جعبه برشتوک؟

2. آینده مالی‌تان را خودتان در دست بگیرید.

اکر یادنگیرید چطور پول‌هایتان را مدیریت کنید، دیگران راهی برای مدیریت آن پیدا خواهند کرد. بعضی از این افراد ممکن است نیت خوبی نداشته باشند، مانند مدیران مالی که مبتنی بر کمیسیونی که دریافت می‌کنند به شما مشاوره مالی می‌دهند. سایرین نیز ممکن است نیت بدی نداشته اما دانش درست این کار را نیز نداشته باشند. مثلا مادر بزرگ شما اصرار می‌کند شما خانه بخرید درحالی‌که شما استطاعت پرداخت وام با نرخ شناور را ندارید و در آینده تصمیم او برای شرایط شما، نادرست خواهد بود. به جای تکیه به مشاوره دیگران، کمی به خود سختی دهید و چند جلد کتاب ساده مدیریت مالی شخصی را مطالعه کنید. هنگامی که بر دانش مالی خود تکیه کنید، به کسی اجازه دخالت در امور مالی خود را نمی‌دهید. درک اینکه پول چطور کار می‌کند اولین گام به سوی ساختن پول است.

3. از اینکه پولتان کجا هزینه می‌شود با خبر باشید.

هنگامی که چند کتاب مدیریت مالی شخصی را مطالعه کنید، خواهید دید اینکه بین هزینه‌ها و درآمدتان توازنی برقرار باشد، چقدر در مدیریت پولتان اهمیت دارد. بهترین راه مدیریت هزینه‌ها، بودجه‌بندی پول است. اگر هزینه‌های خود را برای یک ماه یادداشت کنید، متوجه می‌شوید تغییرات کوچک در هزینه‌های روزمره می‌تواند بر وضعیت مالی شما اثرات بسیار بزرگی داشته باشد. علاوه‌بر این، پایین نگه داشتن هزینه‌های ثابت ماهانه سبب می‌شود پس‌انداز بیشتری در طولانی مدت داشته باشید. اگر حالا پول خود را برای اجاره یک آپارتمان شیک هدر ندهید، خیلی زودتر از آنچه تصور کنید قادر به پرداخت هزینه یک آپارتمان خوب یا یک خانه خواهید بود.

4. ذخیره در صندوق برای امور اضطراری

یکی از مانتراها (در هندویسم و بودیسم، کلمه یا صدایی که برای کمک به تمرکز در مدیتیشن تکرار می‌کنند) در امور مالی شخصی این است:«برای اولین بار خودت پرداخت کن.» مهم نیست چقدر برای وام دانشجویی یا کارت اعتباری خود بدهکار هستید، مهم نیست چقد حقوق و دستمزدتان کم به‌نظر می‌رسد، به هر حال عاقلانه‌ترین کار این است که هرماه مقداری از پول خود را، هرچقدر هم که ناچیز باشد در صندوقی پس‌انداز کنید تا در مواقع اضطراری از آن استفاده کنید. پس‌انداز کردن پول برای موارد اضطراری واقعا می‌تواند شما را از دردسر‌های مالی محافظت کند و به شما کمک کند تا شب‌ها آسوده‌تر بخوابید. همچنین، اگر عادت کنید پول و هزینه‌های درمان را به عنوان هزینه‌های غیر قابل پیش‌بینی پس‌انداز کنید، خیلی زود، بیش از آنچه برای موارد ضروری در نظر گرفته‌اید پس‌انداز خواهید داشت: پول برای بازنشستگی، مسافرت و تعطیلات و حتی پول برای پرداخت وام خرید خانه. علاوه‌بر این، پول‌های خود را زیر تشک مخفی نکنید. به جای اینکه پول‌های خود را در خانه نگه دارید آنها را در یک حساب پس‌انداز با سود بالا یا در بازار سرمایه پس‌انداز کنید. در غیر این‌صورت، تورم ارزش پس‌انداز شما را تضعیف خواهد کرد.

5. از حالا برای پس‌انداز بازنشستگی خود اقدام کنید.

همانطور که پدر و مادرتان شما را به مهدکودک فرستادند تا آموزش‌های لازم برای ساختن آینده‌ای بهتر را فرا بگیرید، لازم است از حالا خود را برای دوران بازنشستگی آماده کنید. هرچه زودتر برای این امر اقدام کنید شرایط مناسب‌تری در آینده خواهید داشت. صندوق‌های بازنشستگی بخصوص آنهایی که معافیت مالیاتی دارند گزینه‌های بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری هستند. این صندوق‌ها خیلی بهتر از اینکه خودتان بخواهید برای بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنید مفید خواهند بود.

6. فهمیدن قوانین مالیاتی

در مورد قوانین مالیات بر درآمد حتی قبل از اینکه اولین چک حقوق خود را دریافت کنید، اطلاعاتی به‌دست آورید. هنگامی که یک شرکت به شما دستمزدی را پیشنهاد می‌دهد، شما باید از چگونگی محاسبه حقوق خود و خالص دریافتی که پس از کسر مالیات به شما تعلق پیدا می‌کند مطلع باشید تا بتوانید برای رسیدن به اهداف و تعهدات مالی برنامه‌ریزی کنید. خوشبختانه امروزه ماشین حساب‌های آنلاین در بسیاری از سایت‌ها موجود هستند که محاسبه مالیات از درآمد را انجام می‌دهند. این ماشین حساب‌ها به شما خالص دریافتی‌تان را نشان می‌دهند و مشخص می‌کنند که چه مقدار مالیات باید بپردازید. با کمی وب گردی و سرچ کردن در اینترنت می‌توانید از این ماشین حساب‌های آنلاین بهره ببرید.

7. از سلامت خود محافظت کنید.

یکی دیگر از راه‌های مدیریت مالی شخصی، داشتن بیمه درمانی مناسب است. حادثه خبر نمی‌کند! گاهی یک مصدومیت جزئی مانند شکستن استخوان دست یا پا می‌تواند بسیار پرهزینه باشد. اگر بیمه درمانی نیستید، حتی لحظه‌ای برای بیمه کردن خود تعلل نکنید. یک تصادف جزئی یا افتادن از پله‌ها خیلی آسان‌تر از آنچه شما فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. با مراجعه به بیمه‌های مختلف می‌توانید کمترین نرخ پرداخت حق بیمه را که متناسب با درآمد و نیاز شما است پیدا کنید. علاوه‌بر این، با در نظر گرفتن هزینه‌های گزاف درمانی بهتر است به سلامت خود بیشتر توجه کنید، ورزش کنید، میوه و سبزیجات تازه مصرف کنید، از مصرف سیگار و الکل دوری کنید و وزن خود را متناسب نگه دارید.