چوب حراج به پورشه خاص!

پورشه ۹۵۹ از جمله خودروهایی بوده است که پس از تجربه مدل‌های موفق ۹۱۱ با ویژگی‌هایی منحصربه‌فرد وارد خیابان‌ها شده است. مدل مفهومی پورشه ۹۵۹ در سال ۱۹۸۳ رونمایی شد و ۲ سال پس از این معرفی، ژرمن‌ها تصمیم می‌گیرند که این مدل را به خط تولید برسانند و البته در تعداد محدودی ساخته می‌شود. از خصوصیت بارز پورشه ۹۵۹ طرحی آینده‌نگر در بخش فنی بوده است و در ۳۰ سال گذشته حضور چنین خودرویی با این شکل و شمایل بسیار پر هیجان بوده است. آلمان‌ها توانستند با درج مشخصات خاص فنی در این سوپر اسپرت خیابانی محصولی را معرفی کنند که با قدرت و شتابی که دارد همچنان هم می‌تواند در کنار مدعیان قرار بگیرد. از این خودرو تنها ۳۳۷ دستگاه ساخته شده است که یکی از آنها متعلق به میلیاردر معروف بیل گیتس است. در میان این تعداد محدود تنها یک مدل رو باز از این خودرو وجود دارد که با قیمت پایه ۱/ ۱ میلیون دلار در معرض فروش قرار گرفته است.

پورشه در سال ۱۹۸۶ با طراحی و معرفی این مدل خارق‌العاده توانست رکورد سرعت خودروهای تولیدی و خیابانی را تا ۳۱۷ کیلومتر در ساعت افزایش دهد و همچنین توانست جزو اولین خودروهای اسپرتی شود که به سیستم چهار چرخ محرک مجهز شده بود و در کنار سایر فناوری‌های پیشرفته‌ای که داشت توانست نگاه‌ها را به سمت خود جلب کند. یکی از پورشه‌های ۹۵۹ که توسط Jürgen Lässig به‌عنوان راننده رالی خریداری شده بود پس از حادثه‌ای که برایش پیش می‌آید توسط شرکت Auto Becker این خودرو خریداری می‌شود و مورد تعمیر قرار می‌گیرد، البته این تعمیر باعث تغییر در شکل ظاهری خودرو هم می‌شود و خودرو بدون سقف باز‌سازی می‌شود و در میان ۳۳۷ خودرویی که تولید شد تنها یک نمونه به‌صورت روباز و کانورتیبل وجود دارد که اخیرا به حراج گذاشته شده است. خودرویی که از آن تنها ۳۳۷ دستگاه تولید شده باشد، به خودی خود یک خودرو خاص به حساب می‌آید، اما روباز بودن این خودرو آن را در میان تمام پورشه‌های ۹۵۹ منحصر به فرد کرده است.

شرکتی که این خودرو را تغییر داد اگر چه در سال ۲۰۰۲ تعطیل شد، اما محصولی که توسط مهندسانش دستخوش تغییرات شده بود همچنان به حیات خود ادامه می‌دهد. این پورشه سفید رنگ و خاص در سال ۱۹۸۷ جزو اولین خودروهایی بوده است که ساخته شده و درست یک سال پس از اولین نمونه تولیدی از خط تولید بیرون آمده است که ۱۱ پس از تولید در حادثه‌ای که ذکر شد خسارت سنگین می‌بیند. شرکت Auto Becker کارش را به خوبی انجام می‌دهد و این خودرو با زیبایی هر چه تمام‌تر همچنان روح پورشه را با خود حمل می‌کند و با وجود تغییرات ایجاد شده در شکل خودرو همچنان زیبا و دلنشین است. خریدار این پورشه ۹۵۹ خوش شانس است؛ چرا‌که خودرویی بی همتا از نظر ظاهر را خریداری می‌کند که تنها ۸ هزار کیلومتر با آن رانندگی شده است و دو آیینه بغل یدکی و لوازم فابریک دیگر هم همراهش وجود دارد. از نظر موتوری این پورشه هم مانند ۳۳۶ پورشه دیگر از پیشرانه ۹/ ۲ لیتری و ۶ سیلندر تخت با دو توربو شارژر استفاده می‌کند که ۴۴۴ اسب بخار نیروی مفید را با گشتاور ۵۰۰ نیوتن بر متر تولید می‌کند و از طریق جعبه دنده‌ای ۶ سرعته و دستی به هر چهار چرخش قدرت را انتقال می‌دهد. انتقال قدرت توسط چهار چرخ باعث افزایش پایداری خودرو در سرعت‌های بسیار بالا و شرایط خاص می‌شود و ایمنی خودرو را افزایش می‌دهد.

با تغییرات ایجاد شده و در حالت رو باز انتظار نمی‌رود که این خودرو بتواند همچنان به سرعت ۳۱۷ کیلومتر تاریخی‌اش برسد، چرا‌که عموما خودروهای رو باز به دلیل مقاومت هوای بیشتر سرعت کمتری دارند، البته سقف کارخانه‌ای در جعبه‌ای مخصوص و چوبی همچنان در دسترس است و می‌توان روی خودرو آن را نصب کرد. از نکات قابل توجه در این خودرو زبان طراحی نرمی است که در شکل‌گیری بدنه کاملا احساس می‌شود و همه چیز با زاویه ملایم و منحنی شکل هستند و از آن ظاهر تهاجمی و رادیکال در این مدل اثری نمی‌توان یافت. پورشه برای این خودرو از موتوری با طراحی کاملا جدید استفاده نکرده است و موتور ۹۱۱ با اندکی تغییرات در آن استفاده شده است. خودروهایی که به حراج گذاشته می‌شوند هرچه خاص تر باشند قیمت بالاتری هم خواهند داشت و برای خریدار این موضوع اهمیت زیادی دارد که از خودرویی که خریداری می‌کند چه تعداد در دنیا وجود دارند و از نظر فیزیکی در چه شرایطی قرار دارند، البته این موضوع که این مدل توسط کارخانه اصلی روباز نشده است ممکن است برای برخی خریداران نکته مثبتی نباشد.

چوب حراج به پورشه خاص!

چوب حراج به پورشه خاص!