فراری در برابر هواپیما

رقابت بین هواپیما و خودرو یک رقابت غیرمنصفانه به نظر می‌رسد. نه کاربری یکسانی دارند و نه حجم دانش و فناوری انباشته در آنها با هم قابل مقایسه است. اما انگار به دنبال غیر ممکن‌ها رفتن در نهاد آدمی نهفته است. به همین دلیل هر زمان که فرصتش پیش بیاید، خودروسازان یا تیم‌های اتومبیلرانی، از دست و پنجه نرم کردن با هواپیماها شانه خالی نمی‌کنند. البته این اتفاقی نیست که به راحتی هم دست بدهد. چرا که برای آن باید با نیروی هوایی یک کشور هماهنگی لازم صورت بگیرد که آن هم خودش پروسه طولانی و پیچیده‌ای دارد. از طرف دیگر کار بسیار پرهزینه‌ای هم به حساب می‌آید. چرا که هر تیک آف و بر زمین نشستن یک هواپیمای جنگنده هزینه زیادی دارد که باید از سوی تیم تست‌کننده پرداخت شود.

به هر حال یک تیم تست روانه این کارزار شده و یک فراری F۱۲tdf را روبه‌روی یک هواپیمای جنگنده یوروفایتر تایفون قرار داده است. یک ماشین حدودا نیم میلیون دلاری در برابر یک هواپیمای ۸۵ میلیون دلاری! موضوع رقابت هم شتاب اولیه یعنی رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت و پس از آن طی کردن سریع‌تر مسیر مسابقه درگ یعنی یک‌چهارم مایل یا همان ۴۰۲ متر است. چرا که ورود به هر رقابت دیگری با یوروفایتر تایفون مانند مسابقه سرعت گذاشتن با آن محتوم به شکست است. چرا که این جنگنده به راحتی می‌تواند از سرعت صوت عبور کند.

اینجا یک نبرد نا‌برابر داریم. موتور ۱۲ سیلندر فراری F۱۲ در برابر دو موتور یوروجت تایفون. جایی که ۲۲ هزار و ۳۷۰ نیوتن متر گشتاور در برابر تنها ۷۰۵ نیوتن متر قرار می‌گیرد. ما هم انتظار داریم که یوروفایتر به راحتی فراری F۱۲ را ببرد که نه، له کند! اما همه چیز این اعداد و ارقام نیستند، پسران انزو فراری هم کار خودشان را خوب بلدند و اگر یوروفایتر در آسمان حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، در کف پیست هم فراری برای خودش یک پا جنگنده است. برای مسافت کوتاه ۱۰۰ متر اینکه چه کسی قدرت بیشتری در موتورش دارد مهم نیست. بلکه مهم این است که چه زمانی می‌تواند بیشترین میزان قدرت را در اختیار چرخ‌ها قرار دهد.

این همان چیزی است که در کمال شگفتی موجب پیروزی فراری در نبرد صدم‌های ثانیه شد. فراری F۱۲tdf برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر تنها ۸/ ۲ ثانیه نیاز داشت، در حالی که یوروفایتر پس از گذشت ۴ ثانیه به این سرعت رسید. این آزمایش دوبار تکرار شد و هر دو بار فراری توانست پیروز میدان باشد. هر چند در مرتبه دوم به دلیل گرم شدن موتورها و تایرهای یوروفایتر فاصله بین دو وسیله کمتر بود. در بخش رسیدن به سرعت ۱۲۴ مایل یا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت هم برگ برنده در دست مردان مارانلو است. فراری F۱۲ در مدت زمان ۹/ ۷ ثانیه به سرعت ۲۰۰ کیلومتر در ثانیه رسید، این در حالی است که برای یوروفایتر زمان ۸ ثانیه ثبت شد. این سرعت سرعتی است که با آن یوروفایتر می‌تواند از زمین بلند شود. در بخش درگ یا همان ۴۰۲ متر اما پیروز میدان جنگنده یوروفایتر است که با فاصله قابل ملاحظه‌ای فراری را مغلوب کرد.