5 توصیه برای بهبود مذاکرات مالی- خانوادگی
ارتباط یک خیابان دوطرفه است. باید پیام هایی را ارسال و دریافت کنید. باید سخن بگویید ولی باید به همان اندازه و بلکه بیشتر گوش بدهید. گوش دادن هنری است که با زحمت و تمرین به دست می‌آید. منظور ما از گوش دادن این نیست که وقتی شخصی حرف می‌زند سکوت کنید و تمام کلمات او را بشنوید. گوش دادن باید فعالیتی هم چون سخن گفتن باشد. باید هر لحظه راجع به چیزهایی که می‌شنوید فکر کنید، باید تخیل و همدلی کنید و سعی کنید به کنه احساسات و افکار مصاحب‌تان پی ببرید. فرقی نمی‌کند مساله‌ای عاطفی یا مالی در میان باشد. مهم آن است که سعی کنید با گوش کردن برای چند لحظه هم که شده به شخصی بدل شوید که حرف می‌زند.
احساسات در یک گفت‌و‌گو اغلب مهم تر از اطلاعات هستند. مطالعات نشان داده زنان و مردان به عنوان یک کل اجتماعی، به نحو متفاوتی ارتباط برقرار می‌کنند. زنان بیشتر یک گفت‌و‌گو را در مرتبه عاطفی آن ارزیابی و ادراک می‌کنند و مردها بیشتر از منظر اطلاعات. این مساله‌ای ذاتی نیست. بلکه دست پرورده تفاوت‌های تربیتی است. این نکات را در گفت‌و‌گوهای خود در نظر بگیرید. تصور کنید همسر شما شغلش را از دست داده است و قرار است برای مدتی درآمد کمی داشته باشد. سعی کنید منشا مشکل اصلی او را بیابید. احساس تحقیر شدن؟ احساس خستگی و ناتوانی از جست‌و‌جو برای شغلی تازه؟ ناراحتی به دلیل کم شدن درآمد؟ یا شاید او حتی ناراحت نیست و تنها به دنبال همفکری و کمک برای حل مشکل است؟ تشخیص درست به شما کمک خواهد کرد تا اقدام درستی صورت دهید.
پیامی که شما ارسال می‌کنید، لزوما همانی نیست که توسط همسرتان دریافت می‌شود. همه ما فیلترهایی داریم که ارتباطات ما را تحلیل می‌کنند. زمانی که شما می‌گویید من عصبانی یا خسته هستم، ممکن است منظورتان این باشد که از دست خودتان عصبانی یا خسته هستید یا از عاملی بیرونی. همسرتان ممکن است پیام را این گونه تفسیر کند: از دست او یا از زندگی مشترک تان خسته هستید. شاید شما گمان می‌کنید جملات قبلی شما و لحن سخن گفتن شما برای آنکه پیام را به درستی مخابره کند، کافی باشد. ولی شرایط دریافت‌کننده پیام همواره ایده‌آل نیست. بنابراین احتمال سوءتفاهم بسیار زیاد است. با توضیح بیشتر می‌توانید از مانع عبور کنید.
فهم و برداشت خود را از گفته‌های همسرتان و از موضوع مورد بحث با آرامش و با کلمات روشنی بیان کنید. جملات همسرتان را دوباره و با برداشتی که خودتان از آنها داشته‌اید، مطرح کنید. این کار را به این منظور انجام دهید که مطمئن شوید برداشت صحیحی از یک جمله داشته‌اید، این کار را به منظور مچ‌گیری انجام ندهید. اگر همسرتان جملاتش را پس از نقل شدن توسط شما تصحیح یا تعدیل کرد، این کار او را بپذیرید. این میل او به مصالحه است و سعی نکنید با اصرار و پافشاری بر شکل اولیه جمله گفت‌و‌گو را عقیم کنید. دوباره بازگو کردن جملات تان در یک گفت‌و‌گوی تنش زا، ممکن است جسارت یا تلاش زیادی بطلبد، اما در صورتی که شما رویکردی انتقام جویانه نداشته باشید و حقیقتا در پی یک نتیجه باشید، نتیجه بسیار ارزشمندی نصیب‌تان خواهد شد. وقتی همسر شما می‌گوید ما هیچ پولی نداریم، احتمالا هر دوی شما می‌دانید که این جمله صادق نیست و به هرحال شما قدری پول دارید. فهم اینکه پول شما برای خرید چه چیزی کافی نیست که باعث آزردگی همسرتان شده است، به عهده شماست. برای خانه بزرگتر؟ برای پوشاک؟ برای تفریح؟
همدردی کنید و احساس تاسف خود را نشان دهید. باید قادر باشید با احساسات منفی همسرتان همدلی کنید. همچنین شما باید قادر باشید برای خطاهای خود و وضعیت بد مالی_ اگر مقصر آن هستید- ابراز تاسف کنید. در مقابل خودتان نیز احساسات منفی تان را به اشتراک بگذارید. همدلی، به اشتراک گذاشتن و تلاش برای داشتن احساسات مشابه، می‌تواند به شما کمک کند از مشکلات مالی عبور کنید.