نگاه تیز چشم بادامی ها برای سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها

دنیای اقتصاد- کنفرانس بین المللی مجمع اقتصادی ایران و کره با «عنوان سکوی همکاری ایران و کره» در شرایط پسا تحریم در اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. این گردهمایی با هدف گسترش همکاری های ایران و کره در دوران بعد از تحریم‌ها و با مشارکت انستیتو دریانوردی کشور کره جنوبی و قطب علمی اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان، دانشگاه شهید بهشتی و اتاق بازرگانی اصفهان برگزار شد. با توجه به اینکه کشور کره به دنبال همکاری اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصادی و بازرگانی است؛ برپایی این رویداد در آینده نزدیک می تواند دستاوردهای قابل توجهی برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی اصفهان در این نشست با اشاره به ظرفیت‌های استان اصفهان برای همکاری دو کشور ایران و کره جنوبی، گفت: اصفهان در بخش‌های مختلف، رتبه‌های نخست کشور را داراست و می‌تواند در زمینه فولاد، سیمان، نساجی، کشاورزی به ویژه گردشگری با کشور کره جنوبی همکاری داشته باشد. عبدالوهاب سهل‌آبادی، افزود: همه دستگاه‌ها و سازمان‌های استان برای ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه‌گذار به خوبی با یکدیگر در حال تعامل اند و امیدواریم درصد همکاری و تعاملات دو کشور افزایش یابد. رئیس سابق انستیتو مطالعات اقتصادی کره نیز در این نشست با اشاره به اینکه کره چهاردهمین اقتصاد دنیا و هفتمین اقتصاد تجاری در صنایع سنگین و پتروشیمی است، اظهار داشت: بر اساس گزارش نشریه اقتصادی بلومبرگ، کره به عنوان نوآورترین کشور دنیا شناخته شده و در سال‌های آینده در اقتصاد بین‌الملل جایگاه ویژه ای برای این کشور پیش‌بینی شده است. بیانگ ایل چوی از آمادگی کره در سرمایه‌گذاری و اجرای زیرساخت‌های اقتصادی ایران خبر داد و گفت: اجرای پروژه‌های عظیم ساختمانی به ویژه در پل‌سازی بر روی دریا و صنایع هایتک، این کشور می‌تواند همکاری نزدیکی با ایران داشته باشد. وی با اشاره به اینکه سرعت اینترنت کره جنوبی، این کشور را در جایگاه نخست جهان قرار داده است، در خصوص پیشرفت علم پزشکی در این کشور، بیان کرد: سهم قابل توجهی از گردشگران کره را بیماران تشکیل می دهند که خواستار درمان هستند.

رئیس انستیتو دریانوردی کره جنوبی نیز در این گردهمایی با تاکید بر لزوم گسترش همکاری‌های ایران و کره جنوبی، اظهار کرد: پس از تحریم‌ها شرایط خوبی برای گسترش همکاری بین دو کشور ایران و کره جنوبی فراهم شده و قوانین حمایتی از سرمایه‌گذاری در ایران وجود دارد. سانگ گوی کیم به سفر دولت کره برای گسترش همکاری‌ها با ایران اشاره کرد و گفت: این جلسه مقدمه‌ای برای افزایش همکاری‌های دو کشور برای تسهیل روابط است. به گفته وی، برگزاری مجمع اقتصادی ایران و کره جنوبی سبب می‌شود تا روابط اقتصادی دو کشور تسهیل شده و از سوی دیگر، سودهای مشترک اقتصادی ارتقاء یابد. رئیس انستیتوی دریانوردی این کشور گفت: کره جنوبی در زمینه فولاد، تولید خودرو، تلفن همراه، کشاورزی و سلامت ازکشورهای پیشرفته دنیا است. رئیس سابق کمیسیون کره برای ایجاد مشارکت‌های اقتصادی در این کنفرانس، گفت: کره جنوبی در تجارت جهانی کشوری پیشرو بوده و با داشتن بازاری آزاد همواره نقش مهمی در سازمان تجارت جهانی و صندوق بین‌المللی پول ایفا کرده است. به گفته جانگ هی یو، عوامل موفقیت کره، بازار باز اقتصادی، سخت کوشی مردم آن و درصد بالای تحصیل کرده دانشگاه ها است؛ همچنین اقتصاد رقابتی این کشور باعث شده دانشجویان در دوران تحصیل ایده‌های نو را در شرکت‌های دانش‌بنیان مطرح کنند.

رئیس انجمن اساتید شرقی کره جنوبی در این کنفرانس، اظهار کرد: با وجود پتانسیل بالای دو کشور، حجم روابط اقتصادی ایران و کره پایین است. چانگ مو کو افزود: ایران با داشتن بناهای تاریخی ارزشمند می تواند حجم بالایی از گردشگران آسیای جنوب شرقی را جذب کند. وی خواستار امضای توافق‌نامه تجاری بین ایران و کره با هدف توسعه روابط تجاری و سرمایه‌گذاری شد و گفت: کاهش تعرفه گمرکی برای تسهیل روابط دو کشور ضرورت دارد. وی همچنین ایجاد ارتباط بین اصفهان با شهرهای سئول و بوسان را زمینه ساز توسعه روابط اقتصادی و سرمایه‌گذاری ایران و کره جنوبی دانست و افزود: تبادل نیروی انسانی متخصص به همراه به اشتراک‌گذاری ایده های خلاق می تواند تاثیر بسزایی در توسعه همکاری های دو کشور داشته باشد. چانگ مو‌کو ایجاد منطقه آزاد تجاری بین کره و ایران را یکی از راه‌های توسعه روابط تجاری دو کشور دانست و تاکید کرد: اصفهان و بوسان می‌توانند همکاری‌های اقتصادی نزدیکی در این منطقه آزاد داشته باشند. وی با اشاره به وجود ۱۴ مرکز نوآوری در کره، گفت: یکی از این مراکز به صورت مشترک می تواند در اصفهان مستقر شود. مدیر گروه دانشکده تحصیلات تکمیلی مطالعات بین المللی دانشگاه سوگنگ کره جنوبی در این کنفرانس، گفت: تعاملات تجاری ایران با کره در بخش انرژی قابل توجه است و می توان آن را به بخش‌های زیرساختی توسعه داد. یون هئو خواستار توسعه شبکه بانکی بین‌المللی در ایران شد و افزود: گردشگران کره جنوبی نمی توانند از کارت‌های بانکی بین‌المللی در اصفهان و سایر شهرهای ایران استفاده کنند و برای این مهم باید راهکاری از سوی مسئولان بانکی ایران اتخاذ شود.