بازی متفاوت آقای خواننده
محمد غلامی‌پور محسن چاوشی یکی از خوانندگان مهم سال‌های اخیر است که آثارش همواره حرف و حدیث‌های زیادی را به وجود آورده است. از روزهایی که صدای این خواننده در فیلم «سنتوری» ساخته داریوش مهرجویی توانست مخاطبان زیای را جذب کند و مورد توجه قرار بگیرد تا حالا که چند سال از اکران آن فیلم گذشته نام این خواننده مطرح بوده است. آلبوم‌هایش یکی پس از دیگری مورد توجه قرار می‌گیرند و فروش قابل توجهی را به دست می‌آورند. او آدم خاصی است. درست مثل صدایش که هم می‌تواند طرفداران پروپا قرصی را جذب کند وهم می‌تواند به همان اندازه مورد انتقاد قرار بگیرد. او هرگز تمایلی به انتشار عکس‌هایش ندارد و در همه این سال‌ها تعداد کمی عکس از او منتشر شده است. مصاحبه نمی‌کند یا خیلی کم تن به این اتفاق می‌دهد و تا حالا هم هیچ کنسرتی برگزار نکرده است. خیلی‌ها دلیل عدم برگزاری کنسرت را به نقش تکنولوژی در صداسازی‌اش نسبت می‌دهند ولی خودش همواره این قضیه را تکذیب کرده است. در روزهای گذشته خبری منتشر شد که یک بار دیگر باعث شد تا این خواننده مورد توجه قرار بگیرد. بازگشت او به سینما بعد از چند سال. چاوشی این بار در فیلم «لامپ صد» به کارگردانی سعید آقاخانی حضور پیدا کرده و تیتراژ این اثر سینمایی را خوانده است. فیلمی که در جشنواره فجر هم به نمایش درآمد و با انتقاد‌های زیادی روبه‌رو شد. همین خبر باعث شد تا سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی از واکنش کاربران موافق و مخالف او پر شود.
او که پس از همکاری در «سنتوری» داریوش مهرجویی هرگز حاضر به حضور در هیچ پروژه سینمایی نشده بود، بار دیگر در یک اثر اجتماعی به‌عنوان خواننده حضور خواهد داشت تا به قول خودش بتواند برای نجات جان آدم‌ها و همنوعانش بخواند. «لامپ صد» با نام قبلی «هیولا» نوشته‌ خود آقاخانی است و داستان زندگی فرزین با بازی محسن تنابنده را روایت می‌کند که دچار اعتیاد به مواد مخدر است و خانواده‌اش را در طول داستان درگیر ماجراهایی می‌کند و تصمیم به مبارزه با مواد مخدر می‌گیرد. داستان این فیلم هم مثل «سنتوری» درباره اعتیاد است وشاید همین نکته باعث شده تا آقای خواننده بپذیرد در یک اثر سینمایی دیگر ترانه بخواند. در روزهای گذشته حرف و حدیث‌های فراوانی در مورد این تصمیم چاوشی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مطرح شد و برخی از تعدد اظهار نظرهای این خواننده درباره کم و کیف فعالیت‌هایش سخن به میان آوردند. آنها اعتقاد داشتند که محسن چاوشی پس از عدم حضور در پروژه «چ» ابراهیم حاتمی‌کیا عنوان کرد که دیگر هرگز در پروژه‌های سینمایی حضور نخواهد داشت و نام آلبوم جدیدش «پاروی بی‌قایق» نیز بارها در صفحه شخصی‌اش دچار تغییر و تحول شده است. همه حرف و حدیث‌ها باعث شد تا چاوشی بعد از مدت‌ها سکوت با سایت «موسیقی ما» به گفت‌وگو بنشیند. گفت‌وگوی کوتاهی که نشان می‌دهد تمام اخبار مربوط به خودش را در رسانه‌های مجازی و غیرمجازی دنبال می‌کند و برعکس تصور خیلی‌ها بی‌تفاوت نیست. او درباره حرف‌هایی که در روزهای اخیر شنیده، می‌گوید: «راستش را بخواهید من کاری به حرف‌هایی که برخی از دوستان کارشناس می‌زنند، ندارم. فقط و فقط هم درباره ماجرای حضورم در این فیلم حرف می‌زنم و بقیه موضوعات مطرح شده در این زمینه، بحث‌های حاشیه‌ای هستند که من همیشه از مواجهه با آنها گریزانم.»
او ادامه می‌دهد: «من برای تماشای خصوصی این فیلم دعوت شدم و فهمیدم که با موضوعی اجتماعی طرفم. فیلمی که قهرمان آن با یک چالش بزرگ دست و پنجه نرم می‌کند و برای ترک اعتیاد در تکاپو است و به این در و آن در می‌زند. بازی محسن تنابنده در این فیلم شگفت‌زده‌ام کرد و به شدت تحت‌تاثیرش قرار گرفتم. همانجا احساس کردم که برای کمک به همنوعانم باید وارد عمل شوم. اگر بتوانم با این ترانه حتی یک نفر از هموطنانم را از کابوس اعتیاد رها و تشویق‌شان کنم به از سر گیری یک زندگی سرشار از عشق و انرژی و امید به آینده، وظیفه‌ام را انجام داده‌ام و آن احساس رضایتمندی از رسالت هنری و انسانی‌ام را خواهم داشت. چاوشی ادامه داد: «من برای کمک به همنوعانم می‌خوانم نه نقد روشنفکرها. نظر همه برای من قابل احترام است، ولی من هم دنیای خودم را دارم. احساس می‌کنم وقتی با یک اثر هنری می‌توانم روی طرز فکر آدم‌هایی هرچند اندک تاثیر بگذارم، چرا این کار را نکنم؟ هیچ لذتی بالاتر از تلاش برای ساختن جهانی سالم‌تر و بهتر برای من نیست. می‌خواهم برای آدم‌ها آرامش و امید به ارمغان بیاورم. »
مدت‌هاست حرف از انتشار آخرین آلبوم این خواننده با عنوان «پاروی بی‌قایق» منتشر شده اما خبر هنوز به واقعیت بدل نشده است. چاوشی برای آلبوم جدیدش آرزو‌های زیادی دارد ولی هنوز نمی‌داند چه زمانی آن را روانه بازار خواهد کرد. با این حال تیتراژ فیلم «لامپ صد» که آخرین حضور این خواننده در عرصه موسیقی است در عید فطر اکران می‌شود. فیلمی که اکرانش می‌تواند یکبار دیگر نام این خواننده را سرزبان‌ها بیندازد. فیلمی که بازیگرانی همچون محسن تنابنده، ساره بیات، مسعود کرامتی، پوریا پورسرخ، نیما شاهرخ‌شاهی و حمید لولایی در آن ایفای نقش می‌کنند اما مهمترین نکته‌اش حضور خواننده‌ای است که در سال‌های اخیر در عرصه موسیقی نقش متفاوتی بازی کرده است.