ضمیمه خراسان رضوی پس از یک سال
دنیای اقتصاد، سپهراستیری-بیش از یک سال از انتشار اولین شماره ضمیمه هفتگی خراسان رضوی روزنامه دنیای اقتصاد می‌گذرد و در این مدت ضمیمه حاضر تلاش کرده است تا با بررسی و پایش تخصصی حوزه‌های اقتصاد و صنعت استان به تحرک چرخ اقتصاد منطقه کمک کند. تولید گزارش‌های میدانی و انجام گفتگوهای تحلیلی با دانشگاهیان، صاحبان صنایع، کارآفرینان و تصمیم‌گیران عرصه اقتصاد و صنعت استان در راستای رساندن صدای بخش خصوصی به سیاست‌گذاران اقتصادی از جمله اهدافی بوده که در این پنجاه شماره دنبال شده است. استفاده از نظر نخبگان استان در حوزه‌های مختلف و پرداختن به موضوعات و مخاطبانی که در هیاهوی اخبار سیاسی اجتماعی کمتر مورد توجه واقع می‌شوند و بعضا حتی همچون تولیدکنندگان -که موتور اقتصاد و پیشرفت کشور به تلاش آنها وابسته است- مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند، از جمله دیگر اهداف ما بوده است.به هر حال احتمالا در آغاز این راه کار ما با کاستی‌هایی همراه بوده است و امیدواریم در ادامه این مسیر با همراهی خوانندگان گرامی بتوانیم بر کیفیت و عمق مطالب بیفزاییم. به بهانه تقارن انتشار پنجاهمین شماره ضمیمه خراسان رضوی با 17 مرداد «روز خبرنگار»، نظر برخی از کارشناسان و دست‌اندرکاران اقتصادی درباره عملکرد یکساله این ضمیمه را جویا شدیم که در ادامه از نظرتان خواهد گذشت.
pic۱
به نظر شما وجود یک نشریه اقتصادی که به بررسی
مسائل اقتصادی استان بپردازد، چه اهمیتی دارد؟
خیرخواهان:یک نشریه اقتصادی می‌تواند با تمرکز بر مشکلات محلی و منطقه‌ای و نیز پتانسیل‌های استانی، به ویژه در استان مهم و استراتژیکی مثل خراسان رضوی، نقش مهمی در روند توسعه و آبادانی استان ایفا کند. به این ترتیب که صدای واقعی کارآفرینان و سرمایه‌گذاران سراسر استان بوده و مشکلات، دردل‌ها و پیشنهادات آنها را به گوش مسئولان دولتی و تصمیم‌گیران استانی رسانیده و به مسئولان در تخصیص کاراتر و عادلانه‌تر منابع و امکانات یاری رساند.


چشمی: واقعا نیاز است که یک نشریه اقتصادی بتواند مسائل اقتصادی استان را با توجه به خواسته‌ها و مشکلات شهروندان مکتوب و منتشر کند. این اقدام اگر به صورت حرفه‌ای انجام شود می‌تواند حلقه مفقوده بین نیازهای واقعی مردم و تصمیمات مسئولان را تکمیل کند.


عباسی: بیشتر از آنچه در وصف بیاید مهم است، آن هم برای استان بزرگی مثل خراسان.
pic۲
کریمی: روز خبرنگار را به همه دست‌اندرکاران ضمیمه خراسان رضوی دنیای اقتصاد تبریک می‌گویم و امیدوارم که در راه دشوار خبرنگاری سرفراز و پایدار باشید.
مردم با مسائل و مشکلات اقتصادی هر روز و به شکل مستقیم سروکار دارند، به همین دلیل در مورد این مسائل بحث و اظهار نظر می‌کنند. وجود یک نشریه اقتصادی می‌تواند تحلیل‌های عمیق‌تر و علمی‌تری را در دسترس مردم قرار دهد. اگر نشریه اقتصادی علاقه و اعتماد مردم را به خود جلب کند می‌تواند منبع موثقی برای کسب آمار و اطلاعات و انعکاس نظرات علمی در مورد مسائل مورد توجه مردم باشد.


خواجه نائینی:با توجه به ویژگی منحصربه‌فرد استان خراسان رضوی، به برکت حضور بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج در شهر مشهد مقدس و همجواری با کشور‌های همسایه، این استان همواره از قطب‌های مهم فعالیت‌های اقتصادی در کشور و منطقه به شمار می‌آمده است. از این رو اهمیت وجود یک روزنامه اقتصادی در استان به منظور بررسی عمیق و جامع مسائل استان و نیز نیاز مخاطبان به درک کامل و عمیق مطالب و تحلیل استانی مباحث اقتصادی امری انکار ناپذیر است. حضور یک روزنامه تخصصی در این سطح در استان به ارتقای سطح کارشناسی مباحث کمک می‌کند. همچنین می‌تواند موجب بالا رفتن سطح معلومات و شناخت مخاطبان آن نسبت به مسائل روز اقتصادی و شناخت هرچه بهتر توانمندی های و نیازهای استان گردد. از طرفی حضور کارشناسان مطرح استان برای ارائه مباحث در این روزنامه موجب تشکیل بانک اطلاعات کارشناسان برای روزنامه و خوانندگان آن می‌گردد، چراکه در بسیاری از مواقع محققان و پژوهشگران برای دسترسی به آمار و ارقام و مباحث تخصصی در استان نیازمند مراجعه به بانک های اطلاعاتی موضوعی هستند که انتشار مستمر این روزنامه موجب فراهم آوردن این بانک می‌گردد.

سیادت:چند روزنامه یا رسانه داخلی در سطح بین‌المللی هستند؟pic3 چند خبرنگار در سطح بین‌المللی داریم؟ همه چیز را می‌خواهیم مانند خودرو با دنیا مقایسه کنیم، خوب چرا روزنامه‌های خودمان را مقایسه نکنیم؟ چرا رادیو و تلویزیون را مقایسه نکنیم؟ رادیو و تلویزیونی که با وجود بودجه‌های کلان دولتی، توان رقابتی محدودی با رسانه‌های خارجی دارند و خودش دائم می‌نیشیند، جلسه می‌گذارد که خودروی داخلی ما نمی‌تواند رقابت کند، اما مگر شما می‌توانید رقابت کنید؟
در این میان، از جمله مواردی که امید است در آینده توانایی و رقابت‌پذیری‌اش افزایش یابد، بخش روزنامه و خبرنگاران جوان این مملکت هستند که معتقدم آگاهی و توانایی زیادی از آنها متبلور خواهد شد.
من فکر می‌کنم دنیای اقتصاد جرقه‌ای در خراسان رضوی بود که فضای یکنواخت پیشین و صحنه آرام و کم‌تحرک اقتصاد و به‌خصوص اقتصاد استان و توجه به مسائل اجتماعی را روشن کرد. شاید هنوز عامه مردم در جریان فعالیت و تلاشی که در این ویژه نامه استان صورت می‌پذیرد، قرار نداشته باشند. بالاخره اطلاع‌رسانی و آگاهی برای توده‌های مردم اندکی با تاخیر صورت می‌پذیرد، اما ما امروز شاهدیم که نخبگان اقتصادی و سیاسی به روزنامه دنیای اقتصاد ویژه‌نامه خراسان عادت کرده‌اند، آن هم به واسطه مطالب نو و متنوع و نگاه بی‌طرفانه و فراجناحی که در مسائل از خودش نشان داده است. این نکته بسیار مهمی است که یک نشریه، این قابلیت را داشته باشد و خودش را بالاتر از همه این جناح‌بندی‌ها بداند و در خدمت مردم و کشور باشد. فکر می‌کنم ویژه‌نامه خراسان رضوی دنیای اقتصاد خراسان تا حدودی زیادی توانسته است این پیام را برساند.
نقاط قوت و ضعف ضمیمه خراسان رضوی روزنامه دنیای اقتصاد را چه مواردی می‌دانید؟
خیرخواهان:نگاه موضوعی و تخصصی به مسائل رویکردی مفید است که در ضمیمه خراسان رضوی دیده می‌شود. مصاحبه درباره موضوعات مهم روز یا حتی موضوعاتی اساسی اما مغفول‌مانده با کارشناسان و صاحب‌نظران آن حوزه از کارهای ارزنده این ضمیمه بوده است. اقتصاد به نظر علم و موضوعی خشک و کسالت‌بار می‌رسد که علاقه همگان را به سمت خود جلب نمی‌کند. پس اختصاص صفحات و ستون‌هایی به مطالب آموزشی، سرگرم‌کننده و مرتبط با اقتصاد از خشک‌بودن ضمیمه می‌کاهد که در این مورد هم تا حدی موفق بوده‌اید.
اما با توجه به سرعت بالای رویدادها و کهنه شدن سریع اخبار به دلیل رقابت رسانه‌های خبری زمان واقعی (Real time)، اگر قرار است ضمیمه به شکل هفتگی منتشر شود باید به عمق و غنای مطالب و تحلیل‌های جدی آن افزوده شده و از بازنویسی اخبار هفته گذشته خودداری شود تا بازار و خواننده‌ای تضمین‌شده داشته باشد. همچنین حجم صفحات ضمیمه بیشتر شده و حداقل به هشت صفحه افزایش یابد و با نویسندگانی ثابت و حرفه‌ای بنای همکاری گذاشته شود که ستون‌هایی مشخص و تعریف شده داشته باشند.pic۴
چشمی:من بسیار خوشحالم که روزنامه حرفه‌ای دنیای اقتصاد، ضمیمه خراسان رضوی را انتشار می‌دهد. به نظرم روند کلی این ضمیمه در این دوره کوتاه رو به تکامل بوده و نقاط قوت آن در مجموع بیشتر بوده است. یکی از نقاط قوت، این است که توجه مناسبی به مسائل روز استان دارد و سعی می‌کند در مطالب خود از دیدگاه‌های طیف‌های مختلفی استفاده کند.
همچنین از لحاظ ترتیب مطالب و ظاهر همان کیفیت مطلوب روزنامه اصلی را دارد. اما نقطه ضعف مهمی که تقریبا همه روزنامه‌های ایران، از جمله این ضمیمه، دارند این است که گرفتار مسائل روزمره‌ای هستند که در مواردی دغدغه مردم نیست. برای مثال، ضمیمه خراسان روزنامه دنیای اقتصاد بیشتر باید به مسائل مردم منطقه بپردازد، اما گاهی اوقات به مسائل مطرح در سطح ملی اهمیت بیشتری می‌دهد. نکته دیگر این است که دیدگاه نظری روزنامه اصلی، در برخی موارد در این ضمیمه کم‌رنگ می‌شود. به نظر من، تمایز بین روزنامه‌ها در همین تفاوت دیدگاه‌هاست که همواره باید حفظ شود.
pic5
عباسی: نقطه قوت آن پرداختن به مسائل استانی و بومی است، اما نقطه ضعف خاصی نمی‌بینم.


کریمی: سرمقاله‌ها و اکثر مطالب ضمیمه خراسان رضوی دنیای اقتصاد مطالب بسیار خوبی هستند. موضوعات مهم اقتصادی کشور و استان هر هفته در این ضمیمه مورد بررسی قرار می‌گیرد. مقالات صاحب‌نظران اقتصادی در این نشریه منتشر می‌شود، به همین دلیل ضمیمه خراسان رضوی وزن علمی بسیار خوبی یافته است.
ضعف ضمیمه، حجم بالای رپرتاژ آگهی در برخی شماره‌هاست که گاه از جذابیت این ضمیمه می‌کاهد. البته مشکلات مالی مطبوعات، قطعا در اختصاص این فضا به تبلیغات نقش دارد.

pic۶
خواجه نائینی:تمرکز بر موضوعات اقتصادی خاص در جهت افزایش اطلاعات و عمیق‌تر کردن شناخت مخاطبان نسبت به مسائل استانی همچنین برقراری ارتباط با مخاطبان خاص استان خراسان رضوی، موضع‌گیری منطقی و تحلیل درست سیاست ها، انتشار مقالات و دیدگاه صاحب نظران و رعایت اعتدال و انتشار بی‌طرفانه اخبار از جمله نقاط قوت ضمیمه استان خراسان رضوی روزنامه دنیای اقتصاد به‌شمار می‌آید.
اما با توجه به این واقعیت که مدیران استانی و فعالان اقتصادی به لحاظ تجربه بیشتر و لمس مسائل استان از نزدیک، نظرات دقیق‌تر و جامع‌تری نسبت به کارشناسان کشوری دارند، به‌جاست توجه بیشتری به نظرات مدیران و فعالان اقتصادی استانی به عمل آید. همچنین در زمینه شناساندن حوزه‌های موفقیت و عدم موفقیت، وضعیت عملکرد بخش ها و فرابخش‌ها، مقایسه تطبیقی وضعیت استان نسبت به سال های قبل یا سایر استان‌ها می‌تواند تحلیل‌های عمیق تری ارائه دهد. ضمن اینکه استناد به آمار و ارقام و گزارش های رسمی منتشر شده بایستی سهم بیشتری از مطالب روزنامه را به خود اختصاص دهد که در حال حاضر کم می‌باشد و غلبه نظرات کارشناسان بر استفاده از گزارش‌های رسمی به چشم می‌خورد. نقطه ضعف دیگر این هفته‌نامه، استفاده کمتر از گزارش‌های نهاد‌های رسمی بین المللی درخصوص توسعه منطقه‌ای و موضوعات اقتصادی منطقه‌ای است که باید جبران گردد.
تجربه همکاری شما با این ضمیمه تا چه میزان توانسته رضایت شما را جلب نماید؟
خیرخواهان: با وجود تازه تاسیس بودن این ضمیمه و جوان و به نسبت کم تجربه بودن تهیه‌کنندگان آن، اما موفق به تولید مطالبی باکیفیت مورد قبول شدند که در اینجا لازم می‌دانم به آنها تبریک گفته و از خداوند مهربان موفقیت‌های بیشتر برایشان آرزو می کنم.


چشمی: در این نوع همکاری‌ها، بحثی که برای من بسیار اهمیت دارد امانت در انتقال و انتشار مطالب است که دوستان مشغول در این ضمیمه تاکنون به خوبی رعایت کرده‌اند. دیگر اینکه در موضوعات اقتصادی روز، پیگیری خوبی برای گرفتن اظهار نظر دارند که این مزیت را حداقل برای من دارد که در این موضوعات مطالعه بیشتری داشته باشم.


عباسی: این همکاری مایه سرافرازی است.


کریمی: موضوعات بسیار خوبی از سوی نشریه به من پیشنهاد شده است که من هم با توجه به فرصتی که داشته‌ام مطالبی را ارائه کرده‌ام. ضمیمه خراسان رضوی روزنامه دنیای اقتصاد همواره نوشته‌های مرا در کمال امانت‌داری منتشر کرده است. امیدوارم نشریه‌های استانی در آینده در انعکاس مسائل ملی و محلی و ارائه راهکارهای مقابله با این مشکلات جایگاه رفیع‌تری کسب کنند.

pic7
طباطبایی:در زمان برگزاری یازدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد تعدادی از خبرنگاران از رسانه‌های مختلف برای پوشش اخبار حضور داشتند، الحق دنیای اقتصاد خیلی خوب در استان درخشید و من خودم شاهد بودم خبرنگار این رسانه تمام ۱۰ روز جشنواره را در سینما حضور داشت و با مردم، مسئولان و دست‌اندرکاران صحبت و تمام جوانب جشنواره را بررسی می‌کرد. دنیای اقتصاد یکی از نشریاتی بود که خیلی خوب، منصفانه و بدون جانب‌داری مسائل را پوشش داد.
همچنین در آستانه روز خبرنگار و همزمان با یکسالگی ویژه‌نامه خراسان رضوی روزنامه دنیای اقتصاد نظر جمعی دیگر از کارشناسان اقتصادی استان را درباره وجود یک نشریه که به بررسی تحلیلی مسائل اقتصادی استان بپردازد و ضمیمه خراسان روزنامه دنیای اقتصاد جویا شدیم که در ادامه می‌آید:
pic۸
حسین زاده بحرینی:روزنامه دنیای اقتصاد در حوزه تخصصی خودش (اقتصاد، بازار و فضای کسب و کار) جزء نشریات تراز بالا و مورد اعتماد مردم، متخصصان و اهالی کسب و کار است. با توجه به نقش موثر استان خراسان رضوی در اقتصاد کشور چه در بعد داخلی و چه در عرصه بین الملل، جا دارد از اقدام مسئولانه روزنامه دنیای اقتصاد در انتشار ضمیمه ویژه این استان تشکر کنیم. اگر ضمیمه خراسان دنیای اقتصاد بتواند گستره مخاطبان و عمق مطالب اقتصادی خود را افزایش دهد، می تواند به عنوان یکی از ارکان رسانه ای اقتصاد استان مطرح باشد.
pic۹
روشنک:من تقریبا تمامی ویژه‌نامه‌های شما را مطالعه کرده‌ام، به تشخیص من و بی هیچ اغراقی حوزه فعالیت شما به‌خصوص در حوزه اقتصاد استان اقدام موفقی بوده است و برای رفع مشکلات اقتصادی بسیار مفید عمل کرده اید. اگرچه در سایر حوزه‌ها هم موفق عمل کرده‌اید و ما همیشه روی این نشریه حساب باز کردیم و شما هم به خوبی مطالب اقتصادی را پوشش دادید که جای تشکر و تقدیر دارد و باید از ارسال نسخه پی دی اف مطالب هم تشکر کنم که منجر به پیگیری مستمر مطالب می‌شود.

pic10
علیرضایی:ضمیمه این روزنامه چکیده‌ای از متن اقتصاد ایران است.
pic11
متین راد:تجربه یک ساله و تداوم رسالت و رعایت اخلاق حرفه اى، جاى بسى شگفتى داشت، چراکه در فضاى مه آلود تعامل قانون، مجرى و جامعه آنکه مظلوم است قانون و جامعه است و مدعى العموم فقط براى خود و گروه خود مدعى است.
pic12
حسینی:روز خبر نگار را تبریک عرض می‌کنم و از اینکه با تلاش‌هاى خوبتان مارا یاری می‌کنند نهایت تشکر را دارم.
خداوندا به خبر نگاران ما دانش، شجاعت، صداقت و به کارگزاران ما درک حق دانستن مردم و صداقت در صراحت با جامعه را عطا بفرما.
ماندن در این شرایط تلاشى سخت مى طلبد که شما مرد آن هستید.
pic13
اثنی عشری: خبرنگار چشم و گوش جامعه است که باید همچون آیینه واقعیت هارا عیان اطلاع رسانی کند.