اساس کار خود را  بر نیاز مشتری قرار دهید

مترجم: آناهیتا جمشیدنژاد

جف بزوس یک بار در مصاحبه‌ای گفته بود: «آنچه خطرناک است این است که تکامل پیدا نکنید». او با تاسیس آمازون.کام در زمینه رشد و ارتقای تجارت الکترونیک تحول بزرگی ایجاد کرد. جمله ذکر شده از او دقیقا بیانگر این نکته است که چرا مدیرعامل و موسس آمازون، قوه محرکه یک رهبر سازمانی و نوآور است. او در سال ۱۹۶۴ به دنیا آمد. ابتدا فیزیک خواند ولی بعد به رشته مورد علاقه‌اش که علوم کامپیوتر و مهندسی برق بود وارد شد. او در سال ۱۹۹۵ شرکت آمازون را با فعالیت جدی در عرضه آنلاین کتاب شروع کرد. کسب و کاری که علی‌رغم پیچ و خم‌های فراوان به سرعت رونق گرفت. اکنون سرمایه بزوس حدود ۶۵ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و او را به سومین فرد ثروتمند جهان تبدیل کرده است. بزوس مالک یک موشک خصوصی به نام Blue Origin و روزنامه واشنگتن‌پست نیز هست. روزنامه نیویورک تایمز در مقاله‌ای اظهار کرده بود که کمپانی آمازون به‌طور مداوم به کارمندانش فراتر از حد و مرزشان فشار وارد می‌کند و مدعی شده بود که این برخورد سنگین از رده‌های بالای این شرکت نشات می‌گیرد. بزوس واکنش خود را چنین نشان داد: «این مقاله، آمازونی که من می‌شناسم یا آمازونی‌هایی که هر روزه با آنها کار می‌کنم را توصیف نمی‌کند.

من به شدت معتقدم هر فردی که در شرکتی که نیویورک تایمز توصیف کرده است کار می‌کند قطعا دیوانه است که به‌کار در چنین محیطی ادامه می‌دهد. من خود شخصا چنین شرکتی را ترک خواهم کرد». به علاوه معاون ارشد بخش امور شرکت‌های جهانی آمازون، «جی کارنی» واکنش تندی در Medium منتشر کرد. او از خطای روزنامه‌نگاری سخن گفت و از اعتبار برخی منابع شایعات منتشر شده سوال کرد؛ مانند موردی که فردی به‌دلیل تلاش جهت فریب بازرگانان اخراج شده بود، ولی در جراید از آن به عنوان برخورد بد با کارکنان یاد شده بود. گرچه ممکن است بزوس ۵۲ ساله خصوصیات سختگیرانه‌ای برای عده‌ای از کارمندانش اعمال کند اما او به‌طور واضح شجاعت، نوآوری و تفکرات بزرگ را تشویق می‌کند که همه اینها آمازون را به یک فروشگاه بزرگ آنلاین در جهان تبدیل کرده است که در سال ۲۰۱۵ ارزش آن ۲۵۰ میلیارد دلار تخمین زده شد. تنها کسب‌وکارهای او تکامل نیافتند. خود بزوس نیز در حال تغییر کردن است. بزوس با خرید واشنگتن‌پست در سال ۲۰۱۳ که آن را به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خرید توانست جنبه متفاوتی از خود نشان دهد. بزوس به تغییر و گذشتن از مرزها ادامه می‌دهد. در اینجا چند نکته را که موجب موفقیت بزوس شده و او را به فردی ثروتمند تبدیل کرده بیان می‌کنیم.

چرخش سخت به سوی ایده‌های برنده: بزوس یک فرد ریسک‌پذیر و در عین حال فردی داده‌گرا محسوب می‌شود که ترکیبی قدرتمند برای تصمیم‌گیری است. خود او می‌گوید: «ما بر پایه رقابت، کار نمی‌کنیم بلکه وسواس ما روی نیاز مشتری است». زمانی که او شغل راحت و بدون استرس خود را که در آن نایب رئیس ارشد شرکت SHAW بود، در سال ۱۹۹۴ ترک کرد، چرخشی سخت انجام داد؛ چرا که این شغل با رویاهای کودکی جف فاصله زیادی داشت. در نتیجه او خود را وارد فضای تجارت الکترونیک و کتاب‌ها کرد. چرا که توجه او به رشد بی‌نظیر شبکه جهانی وب معطوف شده بود. او کسی نبود که از فرصت‌ها دوری کند. او احتمالات فروش آنلاین را تشخیص داد و لیستی از ۲۰ محصول ممکن که می‌توانستند در اینترنت فروش خوبی داشته باشند جمع‌آوری کرد؛ اما متوجه شد که هیچ‌یک از این شرکت‌ها اقدام به فروش کتاب نمی‌کنند. او کتاب‌ها را در کنار سی‌دی‌ها و نرم‌افزار در لیست خود قرار داد.

در بلندمدت سرمایه‌گذاری کنید: چشم‌انداز بزوس بلندمدت است. وقتی بزوس در سال ۱۹۹۴ آمازون را شروع کرد وضعیت اینترنت و کامپیوتر به شکل امروز نبود. در زمانی که مردم درک درستی از اینترنت نداشتند و از بزوس می‌پرسیدند که اصلا این اینترنت چیست؟ او می‌دانست که مردم روزی برای خریدهایشان از آن استفاده خواهند کرد. او همواره به چشم‌انداز بلندمدت می‌اندیشید.

قوانین خودتان را بسازید: بزوس از ابزارهای خاص در تصمیم‌گیری استفاده می‌کند مثلا اینکه با پاورپوینت کار نمی‌کند. در عوض او نگرشی آزاد از قیدها را برای بیان ایده‌ها و ارائه آنها در جلسات اتخاذ کرده است. طبق گزارش Business Insider او از کارمندانش می‌خواهد تا قبل از جلسه یک یادداشت ۴ تا ۶ صفحه‌ای با توجه به موضوع ملاقات بنویسند و آن را بین همه افرادی که با یکدیگر همکاری می‌کنند توزیع کنند تا ۲۰ دقیقه اول جلسه آن را بخوانند. سپس هر کس به سوالات سایرین پاسخ می‌دهد. این یک روش منحصربه‌فرد از ارائه ایده‌های جدید است. شروع جلسات با سکوتی ۲۰ دقیقه‌ای که همه بتوانند یک یادداشت شش‌صفحه‌ای را مطالعه کنند، روشی نیست که شرکت‌ها معمولا استفاده کنند و هماهنگی با آن هم دشوار است اما آمازون در این امر موفق شده است. او می‌گوید: «ارائه‌هایی به روش پاورپوینت به نوعی اجازه ظهور ایده‌ها را نمی‌دهد؛ هر نوع احساس اهمیت نسبی را سرعت می‌بخشد و به ارتباطات متقابل ایده‌ها بی‌اعتنایی می‌کند». بزوس منطق عمومی در روش انجام کارها را نمی‌پذیرد. او به تغییر همه چیز حتی چیزهای کوچک فکر می‌کند. شرکت آمازون تا حد زیادی متمرکز است و برخی از مدیران آن تجارت‌های خاص خود را داشته و تصمیم‌های مختص خود را می‌گیرند.

به تکامل ادامه دهید: بزوس قرائت خود را از شیوه و عملش این چنین بیان می‌کند: «آنچه خطرناک است این است که تکامل پیدا نکنید». استراتژی بزوس که الهام‌بخش سرمایه‌گذاران دیگر است، سرمایه‌گذاری مجدد در راه رشد و توسعه مستمر آمازون است. آمازون با به‌کارگیری این استراتژی از یک کتابفروشی کوچک آنلاین، به یک فروشگاه بزرگ جهانی تبدیل شده است که کتاب، سی‌دی، بسته‌های نرم‌افزاری، وسایل الکترونیکی، غذا، پوشاک و خیلی چیزهای دیگر را به فروش می‌رساند.