منطقه آزاد ایران و کره؛ راهی به سوی توسعه تجاری

دنیای اقتصاد- سابقه برگزاری کنفرانس بین المللی همکاری ایران و کره در شرایط پساتحریم به همکاری های فی مابین قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان و انجمن مطالعات اقتصادی کره برمی گردد به گونه ای که هر یک از این دو بخش، هماهنگ کننده کشورهای خود برای جذب سازمان های مختلف، مراکز علمی، اجرایی و اقتصادی و نزدیک کردن آنها به یکدیگر هستند؛ به گونه ای که توسعه روابط دو جانبه طرفین، براساس مطالعات و تحقیقات شکل گرفته است.

به گفته مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان، همکاری های اقتصادی بین اصفهان و کره جنوبی به چندین دهه قبل باز می گردد. سید کمیل طیبی تاکید کرد: روابط تجاری ایران و کره مربوط به صادرات نفت خام و واردات محصولات کارخانه ای بوده به گونه ای که ایران یکی از مهمترین عرضه کنندگان نفت خام به کشور کره است. وی با تاکید بر اینکه ایران از نظر صادرات به کره در رتبه ۲۸ و از نظر واردات کالاهای کشور کره در جایگاه سوم قرار دارد، تصریح کرد: روابط اقتصادی بین کره و ایران همواره دچار نوسان بوده و در سال های اخیر به دلیل تحریم های اقتصادی حجم تجارت روندی نزولی داشته است. به گفته دبیر کنفرانس بین المللی مجمع اقتصادی ایران و کره با عنوان سکوی همکاری ایران و کره در شرایط پسا تحریم، به عنوان مثال در زمینه تولید و تجارت، سابقه هر گونه همکاری به مطالعات این دو مرکز برمی‌گردد؛ به گونه ای که انجمن اقتصاددانان کره، پتانسیل و شرایط اقتصادی ایران را به دانشگاه ها و اقتصاددانان کره ای که اغلب مشاوران دولت و بخش خصوصی این کشورند، معرفی می کند. وی در خصوص اینکه روابط تجاری ایران و کره بیشتر حول کدام محورها قرار دارد، گفت: در حال حاضر روابط جدیدی بین دو کشور ایران و کره در حال شکل گیری است و در واقع توسعه روابط تجاری دو کشور در قالب مناطق آزاد اقتصادی شکل خواهد گرفت.

وی با تشریح این موضوع، گفت: در سازوکار و مکانیزم مناطق آزاد می توان شاهد حذف تعرفه های بین دو کشور بود و یا تعرفه های ترجیحی برای توسعه روابط دو کشور شکل می گیرد که در این شرایط ایران می تواند برای فروش کالاهای خود در کره، بازار هدفی پیدا کند. مدیر قطب اقتصاد بین الملل دانشگاه اصفهان افزود: مناطق آزاد می توانند زمینه را برای سرمایه گذاری محصولات کره ای به صورت مشترک ایجاد کنند و واردات بیشتر در قالب کالاهای سرمایه ای و تکنولوژی خواهد بود. وی همچنین به دستاورد مهم دیگر این کنفرانس اشاره کرد و گفت: با توجه به پتانسیل کشور به ویژه در صنایع کشتی رانی، دریانوردی و بنادر، ایران و کره می توانند به همکاری های گسترده اقتصادی دست یابند؛ همچنین پیشنهاد داده شد که بندر بوسان به عنوان یکی از بنادر مهم دنیا که بیش از ۱۴ مرکز نوآوری و فناوری دارد پروژه ای مشترک با بندر عباس ایجاد کند. به گفته طیبی، این موضوع در دستور کار مجمع ایران و کره قرار گرفته و قرار است بر روی این پیشنهاد، مطالعاتی انجام شود. وی همچنین تاکید کرد: در مجمع ایران و کره قرار شد اتاق بازرگانی اصفهان به طور مستقیم با اتاق بازرگانی کره مرتبط شود به گونه ای که شاهد ارتباط گسترده ای بین بخش خصوصی اصفهان و کره جنوبی باشیم.

وی ادامه داد: با توجه به تنوع صنایع در اصفهان، این استان می تواند از تجربیات کره در انتقال تکنولوژی به صنایع کوچک و متوسط سود ببرد؛ همچنین برای سرمایه گذاری مشترک با کره مشخص شد که اصفهان کانون توسعه گردشگری است بنابراین سرمایه گذاری در بخش زیرساخت های صنعت توریسم و توسعه آن برای کره ای ها جذاب خواهد بود. دبیر کنفرانس بین المللی مجمع اقتصادی ایران و کره با عنوان سکوی همکاری ایران و کره در شرایط پسا تحریم، به "پسکو" به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی کره جنوبی و مادر همه صنایع این کشور و همچنین تامین کننده مواد اولیه شرکت های مختلف اشاره کرد و گفت: شرکت پسکو در آینده می تواند شریک و سرمایه گذار خوبی برای صنعت فولاد اصفهان باشد. وی در خصوص دستاورد های این همایش، گفت: مقرر شد نمایندگان هیات کره ای در اصفهان و ایران فرصت های سرمایه گذاری را پیگیری کنند و بعد از مطرح کردن با دولت کره جنوبی و بخش خصوصی این کشور، زمینه های شناخت آنها را فراهم کنند. طیبی همچنین ادامه داد: این کنفرانس زمینه همکاری را با موسسات و مراکز همکاری ایجاد کرده به گونه ای که دانشگاه اصفهان، تهران، شهید بهشتی، دریانوردی چابهار، وزارت اقتصاد، اتاق بازرگانی اصفهان و انستیتوی دریایی کره و ... در قالب این مجمع در آینده با یکدیگر همکاری نزدیک خواهند داشت.