سرمایه گذاران داخلی مقدم بر جذب سرمایه گذارخارجی
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران گفت: فرش قرمز را در ابتدا باید جلو سرمایه گذاران داخلی پهن کرد زیرا موفقیت سرمایه گذاران داخلی، جذب سرمایه گذاران خارجی را به همراه دارد. وی تصریح کرد: 95 درصد سرمایه گذاران خارجی ما، شریک داخلی دارند لذا چنانچه سرمایه گذار داخلی ما موفق نباشد، سرمایه گذار خارجی نیز برای سرمایه گذاری در ایران رغبت ندارد..


دنیای اقتصاد:
معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران گفت: فرش قرمز را در ابتدا باید جلو سرمایه گذاران داخلی پهن کرد زیرا موفقیت سرمایه گذاران داخلی، جذب سرمایه گذاران خارجی را به همراه دارد.
محمدعلی خزاعی در مراسم گشایش مرکز خدمات سرمایه گذاری استان اصفهان تصریح کرد: ۹۵ درصد سرمایه گذاران خارجی ما، شریک داخلی دارند لذا چنانچه سرمایه گذار داخلی ما موفق نباشد، سرمایه گذار خارجی نیز برای سرمایه گذاری در ایران رغبت ندارد. وی یکی از مهمترین وظایف مراکز خدمات سرمایه گذاری در استان ها را جذب سرمایه گذاران دانست و افزود: این مراکز باید کانون جذب سرمایه گذاران باشند و در این خصوص نباید تفاوتی بین سرمایه گذار خارجی و داخلی قائل باشند.

معاون وزیر اقتصاد ایجاد شبکه سرمایه گذاری را اتفاق بزرگی در اقتصاد کشور دانست و گفت: حمایت از سرمایه گذاران داخلی یا خارجی از دیگر وظایف مراکز خدمات سرمایه گذاری است که باید مورد توجه قرار گیرد.
خزاعی با بیان اینکه سرمایه گذاران نیازمند کمک های ویژه هستند تاکید کرد: این کمک ها باید از سوی مراکز خدمات سرمایه گذاری پیگیری شود زیرا حس امنیت در سرمایه گذار اعم از امنیت ملی و امنیت اقتصادی، بزرگترین انگیزه برای پیشرفت است همچنین مراکز خدمات سرمایه گذاری باید از ارائه کوچکترین و پیش پا افتاده ترین خدمات به سرمایه گذاران دریغ نکنند زیرا این مهم موجب جلب بیشتر سرمایه گذاران می شود. وی همچنین از تفویض برخی اختیارات این سازمان به مراکز خدمات سرمایه گذاری استان ها خبر داد و افزود: رویکرد ما این است که برای تسهیل و پیشبرد امور مربوط به سرمایه گذاری، این امور را به استان هایی که قابلیت و توانایی انجام آن را دارند واگذار کنیم.
رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران با اشاره به اینکه امور مربوط به سرمایه گذاری بویژه سرمایه گذاری خارجی برای جمهوری اسلامی ایران تبعات حقوقی بدنبال دارد ، تصریح کرد: این امور باید با دقت و براساس ضوابط و مقررات بین المللی تنظیم شود لذا تفویض اختیارات امور سرمایه گذاری به استان ها با دقت انجام خواهد شد.

خزاعی با اشاره به اینکه در راستای تفویض امور مربوط به سرمایه گذاری، چهار استان مورد نظر سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران است، تصریح کرد: قطعا' یکی از این استان ها، اصفهان می باشد که از توانایی و قابلیت های بالایی در این امور برخوردار است. وی همچنین از استان ها خواست برای ارائه طرح های سرمایه گذاری خود به این سازمان دقت لازم را داشته باشند و طرح های خود را براساس مطالعات کارشناسی ارائه دهند.
رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران با بیان اینکه اصفهان سه ویژگی شناخته شده در دنیا دارد، تصریح کرد: اصفهان پایلوت سیاسی، اقتصادی و گردشگری است و این استان حتی در اوج دوران تحریم رتبه دوم سرمایه گذاری را داشته است. وی ادامه داد: باید نقشه تامین منابع مالی اصفهان تهیه و تدوین شود و هزینه کرد منابع مالی مورد نیاز استان در طرح و پروژه های مختلف آماده شود.
معاون وزیر اقتصاد به وضع تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران اشاره کرد و گفت: این تحریم ها که از آن به عنوان کاغذ پاره یاد می شد، مشکلاتی را برای کشور بوجود آورده است.

وی خطاب به فعالان اقتصادی استان اصفهان با بیان اینکه مسئولان نسبت به رفع دغدغه ها و مشکلات فعالان اقتصادی بی تفاوت نیستند، تصریح کرد: کشور طی هفت، هشت سال گذشته با مشکلات مهم اقتصادی مواجه شد اما اکنون پرچم بلندی را برافراشته و این پرچم مقابل حوادث و طوفان های بزرگ بین المللی ایستاده است.
خزاعی با بیان اینکه هم اکنون جمهوری اسلامی ایران بازیگر اول دنیا شده است، اظهارکرد: برهمین اساس است که ایران را به اجلاس سوریه دعوت می کنند. وی تصریح کرد: زمانی حاضر نبودند که ایران در مباحثی که به سوریه مربوط می شود، حضور داشته باشد اما اکنون حضور جمهوری اسلامی ایران در عرصه سیاست بین المللی را ضروری می دانند.

رئیس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران اظهارکرد: این موفقیت ها و تغییر رویکردها در پی تحمل آحاد ملت از جمله فعالان اقتصادی کشور حاصل شده است.
وی به ضرورت حمایت از سرمایه گذاری اشاره کرد و افزود: مقوله ی ppp و ساماندهی مشارکت بخش خصوصی و دولتی باید مورد توجه قرار گیرد.

رئیس سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران یادآورشد: برنامه پسا تحریم در حوزه بین المللی از جمله اصلاح نرخ ارز، فعال سازی سیستم بانکی و ... از ماه ها پیش تهیه و تدوین شده است. وی تصریح کرد: علاوه بر این فعال سازی سفارتخانه ها برای رشد اقتصادی نیز در دستور کار قرارگرفته است و ارزیابی علمکرد سفراء نیز در حوزه تامین منابع مالی در جذب سرمایه گذاری انجام خواهد گرفت.
معاون وزیر اقتصاد ادامه داد: بخش خصوصی و فعالان اقتصادی به رغم مشکلات بسیار، با چنگ و دندان اقتصاد کشور را به پیش می برند که جای تقدیر دارد. وی همچنین به وضعیت اقتصادی اصفهان اشاره کرد و افزود: استان اصفهان در پی سیاست های دولت تدبیر و امید و تلاش های مسئولان این استان بویژه استاندار، از لحاظ توسعه اقتصادی درحال تحول است.

همچنین سول زرگرپور افزود: تاکنون ۹۰ طرح قوی برای ارائه به سرمایه گذاران خارجی تهیه و تدوین شده است.
وی بااشاره به جلسه دو ماه قبل سرمایه گذاران بزرگ استان، افزود: در این جلسه از اتاق بازرگانی استان و سرمایه گذران درخواست شد تا در راستای توسعه اقتصادی اصفهان، محوریت سفر هیات های خارجی به استان را بر عهده بگیرند.

استاندار اصفهان با اشاره به اینکه بیشتر هیات های خارجی پس از تهران به اصفهان نیز سفر می کنند، اضافه کرد: مدیریت استان تلاش می کند تا ارتباط این هیات های خارجی با اتاق بازرگانی اصفهان را برقرار کند. وی با بیان اینکه اصفهان با دارا بودن ۱۰ درصد صنایع بزرگ و ۹ هزار واحد تولیدی، صنعتی ترین استان است، اظهارکرد: اصفهان در بخش های کشاورزی، گردشگری و دانشگاهی کشور نیز از جایگاه بالایی برخوردار است.