استخوان‌بندی جدید برای فراری

تصور اینکه خودرو‌سازان به تنهایی اقدام به طراحی و ساخت سوپراسپرت‌ها و محصولاتی با توان بالا می‌کنند درست و منطقی نیست. شرکت‌هایی مانند فراری، مک لارن و برخی دیگر از کهنه‌کارهای معروف این بخش از صنعت خودرو، خودروهای خود را با کمک شرکت‌های مبتنی بر فناوری به اینجا رسانده‌اند. این شرکت‌ها با تمرکز بر طراحی بخش‌های خاصی از خودروها تحولات گسترده‌ای را کلید زده‌اند که در جهت کاهش مصرف سوخت و افزایش عملکرد خودرو تاثیرات بنیادی داشته‌اند. اخیرا فراری تصمیم گرفته است با همکاری شرکت التایر (Altair) واقع در میشیگان که در زمینه طراحی و ساخت قطعات خودرو و وسایل حمل و نقل فعالیت دارد پلت‌فرم جدیدی را با ویژگی‌های خاص تولید کند.

این دو شرکت همکاری طولانی‌مدتی را با هم طی سال‌ها خودروسازی تجربه کرده‌اند و قصد دارند پلت‌فرم واحدی را طراحی کنند که قابلیت استفاده در بسیاری از محصولات را داشته باشد. سابقه همکاری این دو خود گواه این مطلب است که این دو شریک تجاری قابل اطمینانی برای هم هستند و انتظار می‌رود پلت‌فرم آینده حتی در جانشین غولی با نام لافراری هم استفاده شود. استفاده از پلت‌فرم مشترک بین خودرو‌ها مزیت‌های زیادی برای خودرو‌سازان دارد و آنها می‌توانند با کاهش هزینه‌های طراحی جدید از پلت‌فرم مشترک برای محصولات زیادی استفاده کنند که در نهایت باعث کاهش قیمت و افزایش رقابت می‌شود. این طرح برای برخی خودرو‌سازانی که عادت به طراحی موتورهای مختلف برای یک محصول داشتند هم در حال اجرا شدن است و به‌عنوان سیاستی در جهت کاهش هزینه‌های غیر ضروری دنبال می‌شود. برخی بخش‌های خودرو می‌توانند فضای کافی برای دریافت تجهیزات و فناوری‌های جدید ارائه کنند و اگر در طراحی پلت‌فرم این موضوع لحاظ شود و با آینده‌نگری طراحی شود مزیت‌های بی‌شماری از لحاظ هزینه تمام شده عاید خودرو‌ساز می‌شود.

برخی خودروها برای برقی شدن نیاز به ایجاد تغییرات گسترده در پلت‌فرم دارند که این موضوع گاهی می‌تواند در طراحی پلت‌فرم مد نظر قرار بگیرد و به نوعی با آینده‌نگری از هزینه‌های اضافه در آینده جلوگیری کرد. پلت‌فرمی که اجازه ایجاد تنوع را به مدل‌های مختلف بدهد، قطعا برگ برنده‌ای در دنیای پر رقابت ماشین‌ها خواهد بود. اما همکاری فراری با آلتایر در بخش پلت‌فرم قطعا به موفقیت‌های چشمگیری منجر خواهد شد. در همین راستا، نسل بعدی خودروها به پلت‌فرمی تجهیز خواهند شد که ۱۵درصد سبک‌ترند و البته در مقابل تصادفات مقاوم‌تر هستند و با کاهش صدا و لرزش اثرات مثبتی روی محصول نهایی می‌گذارد. مدیر تولید شرکت التایر معتقد است موادی که در این پلت‌فرم استفاده می‌شود بهینه‌سازی شده و مزیت‌های بسیاری را به همراه خواهد داشت. تغییراتی که این دو شرکت قصد دارند روی پلت‌فرم ایجاد کنند بر وزن و عملکرد خودرو‌های فراری تاثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. در خودرو‌های آینده وزن کمتر باعث کاهش مصرف سوخت و افزایش سرعت و شتاب خودرو می‌شود که این موضوع باعث افزایش رقابت‌پذیری می‌شود. در برخی مدل‌ها شرکت سازنده صد‌ها هزار دلار در بخش‌های مختلف خودرو هزینه می‌کند تا وزن نهایی خودرو فقط چند کیلو کمتر شود. در این پلت‌فرم مشترک نسخه‌های آینده لافراری سرعت و شتاب بیشتری خواهند داشت.

در حال حاضر لافراری ۱۵۸۵کیلوگرم وزن دارد که با کاهش ۱۵درصد از وزن فقط در بخش پلت‌فرم حدود ۱۵۰ کیلوگرم وزن خودرو کاهش می‌یابد و اگر در نسل آینده تغییرات دیگری در جهت کاهش وزن انجام شود باید منتظر خودرویی کاملا متفاوت از نظر توان باشیم. در جدید‌ترین مدل لافراری، این خودرو می‌تواند به حداکثر سرعت ۳۴۹ کیلومتر در ساعت برسد و به نظر می‌رسد با کاهش وزن ۱۵درصد این سرعت قطعا به‌صورت محسوسی افزایش یابد. لافراری خودرویی هیبرید است که از نظر زبان طراحی بسیار حرفه‌ای و تهاجمی طراحی شده است و در صورت دریافت این پلت‌فرم جدید و بر‌اساس ادعاهای مطرح شده می‌توان انتظار داشت نسل آینده لافراری حداقل تا ۲۰درصد عملکرد بهتری داشته باشد. شرکت التایر با خودرو‌سازان دیگری مانند فورد هم همکاری‌های نزدیک در جهت کاهش وزن خودروهایشان دارد و در بخش طراحی صنعتی در حوزه حمل‌ونقل‌ نوآوری‌های خوبی را به این بخش از صنعت معرفی کرده است. مشترک بودن این نوع شرکت‌ها بین خودرو‌سازان که ممکن است حتی رقیب هم باشند موضوع قابل توجهی است. استانداردهای مصرف سوخت اما مانند کابوسی برای خودرو‌سازان بزرگ که محصولاتی قدرتمند تولید می‌کنند مطرح شده است و آنها در صورت پایبندی دولت‌ها و عدم تغییر در مفاد آن تنها تا ۲۰۲۵ فرصت دارند تا آنچه را که در توان دارند به کار ببندند تا به میزان مورد نظر برسند.

استخوان‌بندی جدید برای فراری

استخوان‌بندی جدید برای فراری