تاثیرسیر صعودی اجاره بها در زندگی های تک نفره

فصل نقل و انتقالات بازار مسکن به روزهای پایانی خود نزدیک می شود،اجاره بها نسبت به سال گذشته روند صعودی داشته است. آمارها هم این موضوع را تایید می‌کنند. بطوری که براساس آخرین آمار در دومین ماه تابستان شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای نسبت به مردادماه ۹۴ به ترتیب ۹.۶ و ۹.۸ درصد رشد نشان می‌دهد.

با نزدیک شدن به ماه پایانی فصل طلایی جا به جایی ها، شمار فایل‌های زیر قیمت با افزایش روبه‌رو شده است. بررسی فایل های معتبر ملکی نشان می‌دهد با عبور از تابستان و نزدیک شدن به مهرماه، تعداد آپارتمان‌هایی که قیمت پیشنهادی آنها مناسب‌تر از متوسط قیمت معاملات در سطح منطقه است رو به افزایش داشته است. افزایش متقاضیان مسکن اجاره ای،که عمدتآ همان جامعه مورد نظر این گزارش می باشد،موجب داغ شدن این بازار شده است.شاید بتوان گفت که ازدواج سفید و طلاق دو موضوعی که هرر وزه مورد بحث وبررسی کارشناسان است، در داغ شدن این بازار تاثیری بسزایی دارد. آن چیزی که ازنظرها غایب مانده و کمتر بدان پرداخته‌شده پیامدهای ناشی از این خانه ها در جامعه است.جامعه‌ای که با سنت های خود آمیخته است به ناگاه با موجی مدرن از زندگی مواجه می‌شود.

به گفته برخی از کارشناسان تعداد رو به افزایش خانه‌های مجردی در کلان‌شهرهاازاثرات افزایش طلاق به‌حساب می‌آید.سرعت گرفتن مقوله طلاق،ازدواج‌های سفید،خانه‌های تک نفره و.....از نه تنها موجی از نگرانی هارا وارد جامعه کرده بلکه لمس محسوس تغییرات نرخی بازار را به دنبال دارد.تغییراتی که در تابستان به وضوح آشکار است. براساس نظر کارشناسان بازار در میان استان‌های کشور بیشترین متوسط اجاره ماهانه به علاوه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجاره هرمترمربع زیربنای مسکونی معامله شده ۱۶۶ هزار و ۷۸۷ ریال در استان تهران و کمترین آن ۲۰ هزار و ۹۷۴ ریال در استان چهارمحال و بختیاری بوده است.

این در حالی است که تعداد مستاجران هم هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می‌کند. در واقع متقاضیانی که هرساله به واسطه ازدواج، طلاق و یا دیگر عوامل وارد بازار مسکن می شوند به دلیل اینکه توان ورود به بازار خرید را ندارند، به مستاجران افزوده می شود؛ بنابراین هرسال شاهد افزایش تعداد معاملات در این بخش هستیم. آمار دقیقی از خانه‌های مجردی دختران و پسران در اصفهان در دست نیست.اما طبق آمار و نظرات وزارت ورزش و جوانان در شهرهای بزرگ چون تهران،اصفهان،شیراز و مشهد ۳۰درصد جوانان مجردی زندگی می‌کنند.این مسئله نه‌تنها از بعد اجتماعی و رفتارشناسی در جامعه موردبررسی و تأکید کارشناسان قرارگرفته بلکه تأثیرات خودرا درقیمت مسکن‌هایا اجاره بها گذاشته است.این تأثیرات در نیمه دوم شهریورماه در بازار اجاره‌بهابه‌وضوح آشکار است.

شواهددر بازار مسکن امروزه گویای این است که اگرچه صاحبان خانه موافق مستأجر مجرد نیستند اما روزبه‌روز تعداد موجران صاحب‌خانه‌های دانشجویی و مجردی افزایش می‌یابد.این بیانگر آن است که واژه‌ای به نام خانه مجردی در حال تبدیل‌شدن به امری عادی است.بامراجعه به فایل‌های مشاورین املاک می‌توان به این مسئله پی برد که این منازل بیشتر در حاشیه شهر موردتوجه قرار می‌گیرد.قیمت‌های متناسب ازجمله عواملی که متقاضیان را به حاشیه می‌کشاند.بااین احوالات حاشیه نشینی موجب کم شدن این نوع منازل در سطح شهر نشده است وبا گذری برفایل های موجود در مشاورین املاک قلب شهر به سهولت اجاره کردن خانه مجردی و دانشجویی پی خواهیم برد. یک واحد با کاربری مسکونی و مساحتی حدود ۵۰متر با سرویس کامل در کاوه - ملک شهر با ۵ میلیون تومان ودیعه و ۱۵۰ هزار تومان اجاره تنها به‌شرط دانشجو بودن به مجردها اجاره داده می‌شود. همچنین در مناطقی چون شهر بهارستان،فولادشهر،شاهین‌شهر هم به‌راحتی می‌توان کاشانه‌ای مناسب برای زندگی تک نفره یادانشجویی اجاره کرد آن چیزی که بیشتر موردتوجه کارشناسان این حوزه است جمله"تخفیف ویژه برای دانشجویان"است.

امروزه پدیده خانه مجردی ضرورت زندگی مدرن است.چراکه زمانی هم این ضرورت شامل دانشجویان،زنان مطلقه و مهاجران تحصیلی و کاری می‌شد.بااین‌حال پرداختن به بودن یا نبودن این‌چنین خانه‌ها در جامعه امروزی بسیار دشوار است.با توجه به اینکه کشور ما به سمت صنعتی شدن در حال پیشروی است وفراموش نکنیم که تمام کشورهای صنعتی با این پدیده روبه‌رو شده اند. •گواهی دانشجویی یا اشتغال به کار برای اجاره آپارتمان مسکونی به متقاضیان مجرد براساس ضوابطی که برای بنگاه‌های مسکن تدوین‌شده، انجام می‌شود. مشاوران املاک موظف شدند قبل از تنظیم قرارداد اجاره، بعد خانوار متقاضی را براساس کارت ملی و شناسنامه مشخص کنند و در صورت مجرد بودن مستأجر او را مکلف به تکمیل فرم مخصوص مستأجران مجرد کنند. در این فرم باید محل قبلی سکونت فرد مجرد، سوابق شغلی، مشخصات منزل پدری و همچنین مشخصات همراهان احتمالی مستأجر قید شود ضمن اینکه مشاور املاک موظف است بعد از تنظیم فرم مخصوص مستأجر مجرد، اصل مدارک شخصی فرد را رؤیت کند.

به گزارش دنیای اقتصاد ، پیش‌شرط اجاره کاشانه به مجردها ارائه مدرک مستند از طرف فرد مجرد مبنی بر علت تصمیم به زندگی مجردی است به‌طوری‌که بنگاه‌های مسکن باید یکی از مدارک شامل اشتغال به تحصیل در دانشگاه، اشتغال به کار، کارت محل کار یا جواز کسب را از فرد مجرد دریافت و آن را با مهر بنگاه تائید کنند. این مدارک می‌تواند علت اجاره‌نشینی مجردی متقاضیان را روشن کند. طبق آنچه اتحادیه کشوری مشاوران املاک برای بنگاه‌های مسکن تعیین کرده، عواقب غیرواقعی بودن مدارک مستأجران مجرد برعهده مسئول آژانس املاک خواهد بود.اتحادیه کشوری مشاوران املاک با ارسال برگه‌های مخصوص مستأجران مجرد، مسئولیت استفاده درست از کاشانه‌هایی که به مجردها اجاره داده می‌شود را به بنگاه‌های املاک سپرده است.بر این اساس چنانچه فرد مجرد، همراه داشته باشد موظف است در هنگام تسلیم اصل مدارک، مشخصات و مدارک مربوط به همراهان را نیز در اختیار آژانس قرار دهد.

فرد مجرد همچنین موظف است سوابق شغل قبلی به همراه آدرس و مشخصات محل قبلی که در آن مستأجر بوده را نیز در فرم مخصوص قید کند. نام مالکان -موجران- قبلی نیزالزامی است. به گزارش دنیای اقتصاد کلیه مشاوران املاک موظف‌اند تمامی قراردادهای تنظیمی با افراد مجرد را که به ثبت می‌رسانند به اتحادیه ارسال کنند و در صورت عدم همکاری آژانس‌های مربوطه، تخلف محسوب می‌شود و پیگرد قانونی دارد. اتحادیه مشاوران املاک، بنگاه‌ها را در قالب شرح وظایف جدید موظف به احراز مالکیت و احراز هویت متعاملان کرده و مشاوران موظف‌اند در هنگام تنظیم قرارداد، تصویر کلیه اوراق شامل کارت ملی، شناسنامه، اسناد و چک‌ها و تعهدات متعاملان را ضمیمه نسخه سوم قرارداد کرده و حداقل برای مدتی حفظ و بایگانی کنند.