بدنتان را به آب و هوای مدیترانه ای مهمان کنید
دنیای اقتصاد، الهه میرزاده- با نزدیک شدن به ایام نوروز و دید و بازدیدهای سال جدید، افراد زیادی به دنبال راهکارهای مختلف برای کاهش وزن و رسیدن به اندامی ایده‌آل هستند. در این میان استفاده از رژیم‌های غذایی سخت، انواع عمل‌های جراحی پرخطر، استفاده از قرص، پودر، لوسیون‌های لاغری، ورزش‌های طاقت‌فرسا و... دیده می‌شود که هرکدام به نوبه خود دارای عوارض و عواقب جدی هستند. به‌طورکلی برای سلامت عمومی هر فرد هیچگاه کاهش وزن به‌صورت شدید در بازه زمانی کوتاه پیشنهاد نمی‌شود. در بیشتر موارد بررسی شده کاهش وزن سریع، موقتی بوده و افراد بعد از مدتی به وزن قبلی خود و گاهی بیشتر از آن بازگشته‌اند. تبلیغات مختلف با تیتر های دل‌فریب مثل وعده‌های لاغری در چند روز، شاید در مواردی ممکن باشد اما عوارض ناشی از به‌کارگیری این روش‌ها گاهی جبران‌ناپذیر بوده و صدمات زیاد جسمی و روانی را درپی خو اهد داشت. پس قبل از استفاده از هر روشی حتما با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید و از عوارض و عواقب استفاده از هر روشی آگاهی کامل پیدا کنید.
برای رسیدن به وزن و اندامی ایده‌آل کنترل مواد غذایی ورودی به بدن با یک رژیم متناسب و انتخاب یک ورزش مناسب برای بالا بردن سوخت‌وساز بدن، ضمن تأمین سلامت روحی و جسمی، تناسب اندام را نیز درپی خواهد داشت. در این رابطه و در لابه‌لای مقالات و یافته‌های جدید در حوزه رژیم‌درمانی، نام رژیم غذایی «مدیترانه‌ای» این روزها زیاد شنیده می‌شود. رژیمی که با ادعای حفظ سلامتی به‌خصوص سلامتی قلب و عروق، نتایج مطلوبی مانند کاهش وزن را درپی داشته است. متخصصان تغذیه زیادی در دنیا استفاده از این رژیم محبوب و سالم را توصیه می‌کنند. زمانی‌که اغلب ما به رژیم فکر می‌کنیم، به محروم کردن خود از خوردن و پرهیزهای غذایی بسیار فکر می‌کنیم. نخوردن هیدرات‌های کربن، چربی، شکر، گوشت و اکثر رژیم‌های غذایی، خوردن برخی مواد را ممنوع می‌کنند، اما رژیم‌های غذایی هم هستند که سیستم غذایی متفاوتی را تجویز می‌کنند. رژیم غذایی مدیترانه‌ای، از این جمله است. در این رژیم به‌جای درنظرگرفتن موادی که نباید بخورید بر روی بهترین، تازه‌ترین و سالم‌ترین مواد غذایی، برای مصرف افراد تمرکز شده است.اگر شما هم قصد شروع یک رژیم سالم و مناسب را بدون پرهیزها و محرومیت‌های غذایی دارید، بد نیست با این رژیم آشنا شوید. پس برای آشنایی بیشتر با این رژیم، این مطلب را مطالعه کنید.

معرفی رژیم مدیترانه‌ای
رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک رژیم غذایی جدید است که از نوع تغذیه سنتی مردم یونان، اسپانیا، ایتالیا و مراکش الهام گرفته شده است. اساس این رژیم بر مصرف نسبتاً بالای روغن زیتون، حبوبات، غلات کامل، میوه و سبزیجات و مصرف متوسط ماهی و محصولات لبنی به‌خصوص ماست و پنیر و مصرف بسیار کم گوشت و محصولات گوشتی استوار است. این رژیم در تاریخ چهارم دسامبر ۲۰۱۳ از سوی یونسکو به‌عنوان میراث فرهنگی ناملموس کشورهای یونان، اسپانیا، ایتالیا، مراکش، پرتغال، قبرس و کرواسی به ثبت رسید. این رژیم غذایی علی‌رغم نامش در تمام کشورهای حوزه مدیترانه یکسان نیست و تفاوت‌هایی در آشپزی این کشورها مشاهده می‌شود.در تحقیقاتی که روی موش‌ها صورت گرفته، مشخص شده است که چربی غیرفشرده و سبک روغن زیتون در دستگاه گوارش با نیترات موجود در سبزیجات تازه ترکیب شده و نیترواسید چربی تولید می‌کند که فشار خون را کاهش می‌دهد. پژوهشگران می‌گویند که ترکیب میوه‌های روغنی مثل بادام، گردو، فندق و همینطور آووکادو با سبزیجات نیز نتیجه مشابهی دارد. در پژوهشی که در دانشگاه لندن و دانشگاه کالیفرنیا انجام شده، پژوهشگران با استفاده از موش‌هایی که با مهندسی ژنتیک پرورش یافته‌اند تأثیر نیترواسید چرب را روی این جانوران بررسی کردند. در این پژوهش مشخص شد که این ماده با متوقف کردن ترشح آنزیمی به نام اپوکسید هیدرولاسه (هیدرولیس) فشار خون را کاهش می‌دهد. به‌نظر این پژوهشگران از آنجایی که همین آنزیم در دستگاه گوارش انسان نیز وجود دارد، تاثیر این ماده روی بدن انسان نیز به همین شکل خواهد بود. این نکته مشخص می‌کند که چرا رژیم غذایی مدیترانه‌ای با وجود اینکه خود شامل انواعی از چربی‌هاست ولی در مجموع یک رژیم غذایی سالم است.

کنترل میزان غذا
رژیم مدیترانه‌ای بر روی میزان کم غذاهای با کیفیت بالا تاکید دارد. زمانی‌که غذا خوش‌طعم است، میزان کم آن کافی است؛ چراکه حس‌های شما ارضا شده‌اند. چربی‌های سالم مانند روغن زیتون و آجیل از مواد اساسی رژیم غذایی مدیترانه‌ای هستند. این مواد باعث می‌شوند برای مدت طولانی‌تری احساس سیر بودن کنید، درصورتی‌که رژیم‌های دیگر به‌طور کامل چربی‌ها را منع می‌کنند.

میوه به‌عنوان دسر
شیرینی‌های چسبناک را فراموش کنید. برای مردم مدیترانه‌ای، معمولا دسر روزانه آن‌ها میوه‌های تازه هستند. استفاده از شیرینی طبیعی میوه‌ها دارای مزایای دوبرابری هستند. اولین چیزی که شما دریافت می‌کنید: فیبر و مواد مغذی موجود در میوه‌ها مانند سیب، انگور و پرتقال. دومین چیزی که از دست می‌دهید: شکر اضافه، کالری، مواد شیمیایی و چربی‌های ناسالم که در دسرهای شیرین فرآوری شده موجود است.محققان اسپانیا و آمریکا گزارش داده‌اند میوه‌هایی که برش داده شده و برای مدتی نگهداری شده‌اند نیز همان مواد مغذی را داراست که میوه‌های تازه دارند.محققان میوه‌هایی مانند آناناس، انبه، طالبی، هندوانه، توت فرنگی و کیوی را برش داده، بسته‌بندی و نگهداری کردند؛ سپس ۹ روز بعد سطح آنتی‌اکسیدان (ویتامین C، کاروتنوئیدها و فنولیک‌ها) آن‌ها را اندازه‌گیری کردند و هیچ تفاوت قابل‌توجهی در کیفیت موادغذایی میوه‌های برش داده شده تازه و میوه‌های نگهداری‌شده وجود نداشت.

سایز کم کنید!
نتایج یک پژوهش گسترده که روی ۵۳۵ هزار نفر انجام شد، نشان می‌دهد که رژیم مدیترانه‌ای باعث کاهش خطر سندروم متابولیک می‌شود. این نوع رژیم غذایی سالم همچنین باعث افزایش میزان کلسترول خوب خون می‌شود، میزان تری‌گلیسیرید، فشارخون سیستولیک و دیاستولیک، قندخون و در نهایت اندازه دور کمر را کاهش می‌دهد. پس اگر می‌خواهید اندامتان از حالت گلابی و سیبی شکل دربیاید و چربی‌های دور کمرتان آب شود، مصرف گوشت و چربی‌های مضر را کاهش دهید و رژیم غذایی مدیترانه‌ای را درپیش بگیرید.

خواص درمانی
تحقیقات خبر از کیفیت رژیم مدیترانه‌ای می‌دهد. محققان در یک مطالعه ۱۲ ساله بر روی نزدیک به ۲۵۰۰ نفر، دریافتند کسانی‌که رژیم مدیترانه‌ای را دنبال کرده‌اند نسبت به دیگران کاهش قابل‌توجهی در وزن، فشارخون، چربی خون، قندخون و سطح انسولین داشته‌اند.خوردن به روش رژیم مدیترانه‌ای به محافظت از مغز شما نیز کمک می‌کند. محققان مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا در یک تحقیق چهارساله دریافتند که درصد خطر ابتلا به بیماری آلزایمر نیز با این رژیم به حداقل می‌رسد.

اینگونه قدم بزنید
علاوه بر خوردن غذاهای سالم، مردم مدیترانه بیشتر وقت خود را صرف قدم‌زدن می‌کنند. برای رفتن به محل کار یا دیدن دوستان، برای تفریح در شهر و اطراف شهر قدم زدن کمی حرکات ایروبیک را برای داشتن اندامی مناسب، ترجیح می‌دهند. راه رفتن را می‌توانید به‌عنوان ورزشی طبیعی به برنامه خود اضافه کنید. مثلا دوست خود را به‌جای یک لیوان قهوه برای قدم زدن دعوت کنید و یا به جای سوار شدن به ماشین‌تان، پیاده به فروشگاه بروید.

رویکرد زندگی
رژیم غذایی مدیترانه‌ای بیش از یک رژیم غذایی است. این رژیم یک نوع شیوه زندگی است. پیداکردن ورزش مناسب، تفریحات خارج از منزل و پرورش روابط، بخشی از زندگی به سبک مدیترانه‌ای محسوب می‌شود. این رژیم با معرفی لذت‌بخش‌ترین راه برای غذاخوردن و زندگی کردن، از برگشت به عادات ناسالم جلوگیری می‌کند. اگر آماده هستید رژیم مدیترانه‌ای را امتحان کنید، دستورالعمل زیر را دنبال کنید.

دستورالعمل‌های چند نمونه از غذاهای رژیم مدیترانه‌ای
ماهی فلفلی مراکشی
چهار فیله ماهی، هر کدام تقریبا ۱۰۰ تا ۱۲۰ گرم
یک قاشق غذا خوری روغن زیتون
آب یک لیموی تازه
یک قاشق غذاخوری زیره
یک قاشق چای‌خوری دارچین
یک سیر، پوست‌کنده و خردشده
مقداری میخک خردشده و یا سابیده به‌عنوان ادویه
یک‌چهارم قاشق چای‌خوری نمک دریایی
مقدارکمی فلفل قرمز یا سیاه و سفید
یک پیاز متوسط زرد، بریده‌شده در برش‌های نازک

فر را بر روی ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کرده و بگذارید گرم بماند. ماهی را خوب شسته، صبر کنید تا خشک شود. یک فویل آلومینیوم مربع‌شکل به اندازه تقریبی ۳۰ در ۳۰ سانتی‌متر بر روی ورقه پخت گذاشته و فیله‌های ماهی را روی فویل بگذارید. می‌توانید فویل را به‌مقداری روغن زیتون آغشته کنید تا ماهی‌ها به آن نچسبند.در یک کاسه کوچک، روغن زیتون، آب‌لیمو، زیره، دارچین، سیر، نمک دریا و فلفل را با هم مخلوط کنید. مخلوط را بر روی فیله‌های ماهی بریزید. فیله‌ها را با برش‌های پیاز بپوشانید.روی مواد را با یک ورقه دیگر فویل به‌طوری‌که ماهی کاملا بین فویل قرار بگیرد، بپوشانید. فویل را همانگونه که در ورقه پخت قرار دارد، داخل فر که از قبل داغ شده است، بگذارید. برای پخت ماهی‌ها، به ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارید تا زمانی‌که گوشت ماهی به آسانی با چنگال بریده شود.سپس می‌توانید این خوراک را با برنج و یا سبزیجات نوش‌جان کنید.

پیشنهاد یک دسر خوشمزه (پرتقال دارچینی)
دو پرتقال تازه و رسیده
یک قاشق چای‌خوری دارچین
یک قاشق غذاخوری شکر
نعنای تازه به‌عنوان چاشنی
پرتقال‌ها را از وسط بریده، هرکدام از قسمت‌ها را در ظرف دسر بگذارید. دارچین و شکر را مخلوط کنید. مخلوط دارچین و شکر را روی پرتقال‌ها بریزید. نعنا را به‌عنوان چاشنی به آن اضافه کنید.