افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند برای رسیدن به موفقیت چگونه عمل می‌کنند؟

میترا فتحی
مربی بین‌المللی هوش هیجانی و اجتماعی
info@mitrafathi.com

فردی هوش هیجانی بالایی دارد که در اغلب مهارت‌های هوش هیجانی سطحی بالا داشته باشد. برخی از مهارت‌های هوش هیجانی مستقیما به موفقیت ربط دارند و برخی دیگر به‌طور غیرمستقیم سهم بسزایی در موفقیت افراد دارند. در این مقاله به ویژگی‌هایی می‌پردازیم که ارتباط مستقیمی با موفقیت افراد دارند:

1. افراد موفق با هوش هیجانی بالا پشتکار دارند.

این افراد همیشه مسوولیت‌پذیری دارند و برای رسیدن به اهداف خود سخت تلاش می‌کنند. آنها در مواجهه با موانع، پشتکار، اراده، ثبات و استقامت دارند. آنها می‌توانند از امکانات محدود استفاده بهینه‌ای داشته باشند و خود را به سوی اهداف پیش ببرند، همچنین، از روی آگاهی و هدفمندی عمل می‌کنند و در برخورد با موانع به سادگی عقب نشینی نمی‌کنند. افراد موفق با هوش هیجانی بالا تاثیر و نتایج فکر یا عمل خود را می‌دانند و کارها را همسو با اهداف و ارزش‌های خود انجام می‌دهند. آنها اشتیاق بالایی برای موفقیت، هدف‌گرایی و پیشرفت دارند تا جایی که رسیدن به هدف و انجام کارها برایشان در اولویت بر به رسمیت شناختن موانع دارد. همچنین، این افراد دائما به دنبال یادگیری هستند و اهداف بزرگ و چالش‌برانگیز اما قابل دستیابی را دنبال می‌کنند. آنها تا رسیدن به اهداف دست از تلاش بر نمی‌دارند؛ یا راهی می‌یابند یا راه‌ها را می‌سازند.

افرادی که فاقد این مهارت هستند سازگاری و انعطاف‌پذیری پایینی دارند، اشتیاقی برای غلبه بر موانع ندارند و در برخورد با موانع و مشکلات به راحتی تسلیم می‌شوند. همچنین، آنها در مدیریت عواملی که باعث حواس پرتی می‌شود و بر تمرکز بر وظایف کاری‌شان تاثیر می‌گذارد، ضعیف عمل می‌کنند. این افراد در اجرای وظایف محوله مسوولیت‌پذیر نیستند و در انجام وظایف خود اهمال کاری می‌کنند. افرادی که هوش هیجانی پایینی دارند در انجام امور انعطاف‌پذیری ندارند و با اولین موانع سریعا متوقف می‌شوند.

2. افراد موفق با هوش هیجانی بالا، انگیزه و روحیه موفقیت‌طلبی دارند.

افراد موفق با هوش هیجانی بالا استاندارد و معیارهای حرفه‌ای و شخصی بالا و میل زیادی برای رشد، تغییر و یادگیری دارند. آنها همیشه می‌خواهند به بهترین‌ها دست پیدا کنند و برای رسیدن به آن تلاش می‌کنند. افرادی که این مهارت را کسب می‌کنند استاندارد‌های شخصی و حرفه‌ای بالایی انتخاب کرده و مشتاق پیشرفت، بهبودی و به‌دست آوردن استانداردهای جدیدتر، عالی‌تر و بالا‌تر هستند. آنها هدفمند و دائما در حال یادگیری هستند و میل شدیدی به به‌دست آوردن استانداردها و اهدافشان دارند. افراد موفق با هوش هیجانی بالا اهداف بزرگ، چالش‌برانگیز اما قابل دستیابی برای خود تعیین می‌کنند. آنها حساب شده و متعادل ریسک می‌کنند و برای تقویت خود و رهایی از شک و ضعف، و همچنین برای پیشرفت خود اطلاعات جدید را دنبال می‌کنند. این افراد می‌دانند که چطور عملکرد خود را بهبود بخشند.

اما در مقابل، افرادی که روحیه موفقیت‌طلبی و انگیزه برای پیشرفت را در خود ندارند در اجرا و عملکرد خود از تعیین استاندارد‌ها و اصول ثابت و محکم، چه فعالانه و آشکار باشد و چه منفعلانه و مخفیانه، خودداری می‌کنند. آنها بی‌توجه به انتظاراتی که از آنها می‌رود کار می‌کنند، خود را زیاد به زحمت نمی‌اندازند و همیشه راحت‌ترین راه‌ها را انتخاب می‌کنند.این افراد اغلب کمترین کار را برای دستیابی به مسائل انجام می‌دهند، اهداف را جدی نمی‌گیرند و اگر مجبور به داشتن اهدافی شوند راحت‌ترین اهدافی را که با کمترین تلاش حاصل می‌شوند، انتخاب می‌کنند یا حتی اهداف غیرممکن و دست نیافتنی را انتخاب می‌کنند که به شکست منجر شود (تا در نهایت به دیگران بگویند من که گفته بودم ممکن نیست). همچنین، آنها شرایط موجود را می‌پذیرند و حرکتی در جهت تغییر انجام نمی‌دهند. آنها فقط کاری را انجام می‌دهند که در حوزه وظیفه آنها می‌باشد و از آنها خواسته شده است و زمانی که اهداف و کارهایی برایشان تعیین شده باشد آن را انجام می‌دهند اما بدون علاقه و بدون کیفیت.

3. افراد موفق با هوش هیجانی بالا افرادی توانمند هستند.

این افراد تمامی هیجانات درون خود را در لحظه می‌توانند تشخیص دهند. آنها توانایی بالایی در تجربه و‌ پذیرش هیجانات و احساسات خود دارند. آنها ارزیابی صحیح از خود، از ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها، توانمندی‌ها و نقاط ضعف خود دارند. این افراد دارای عزت‌نفس و اعتماد به نفس بالایی بوده و روحیه ریسک‌پذیری دارند. آنها خود را لایق موفقیت می‌دانند و می‌دانند که با اعتماد بر توانایی‌ها و استعداد‌های خود می‌توانند به اهداف‌شان برسند. افراد موفق با هوش هیجانی بالا می‌توانند رفتارهای خود را کنترل کنند و تکانشی رفتار نکنند. این افراد کاملا بر نقاط ضعف و نقاط قوت خود آگاهی دارند و می‌توانند تشخیص دهند که چه کار‌هایی را می‌توانند انجام دهند و چه کار‌هایی در توانشان نیست. آنها می‌دانند که همیشه این نقاط قوت ما است که موفقیت را برای ما به‌وجود می‌آورد، بنابراین، تمرکز آنها بر نقاط قوت و توانمندی‌هایشان است. توانمندی فردی یکی از مهارت‌های هوش هیجانی است و افرادی که این مهارت را ندارند خود رای هستند و می‌خواهند همیشه همه کارها را خودشان انجام دهند. آنها توانایی درخواست کمک از دیگران را ندارند. همچنین، آنها در حفظ آرامش و خونسردی در شرایط سخت و پر تنش، حفظ استقامت و عملکرد مثبت و مدیریت بحران ضعیف هستند.

4. افراد موفق با هوش هیجانی بالا از خلاقیت خود استفاده بهینه می‌کنند.

خلاقیت یکی از مهارت‌هایی است که به هوش هیجانی افراد مربوط می‌شود. افرادی که خلاقیت‌شان قوی است به‌طور فعال دستاورد‌ها و ایده‌های جدید را دنبال می‌کنند و نسبت به آنها ‌پذیرا هستند. ایده‌پردازی قدم مهم و موثری برای شروع یک موفقیت بزرگ است. آنها در منابع گسترده و مختلفی به دنبال ایده‌هایی جدید هستند، نسبت به راه‌حل‌های ابتکاری و جدید ‌پذیرا هستند و آنها را بررسی می‌کنند. افراد خلاق برای ایجاد ایده‌های جدید سوالات زیادی می‌پرسند و دیگران را به بارش ایده و بلند فکر کردن تشویق می‌کنند. آنها در تفکرات خود ریسک‌های جدید می‌پرورانند و فرضیات، الگو‌ها و روش‌های ‌پذیرفته شده را زیرسوال می‌برند و به چالش می‌کشند.

همچنین، این افراد تلاش می‌کنند که روش‌های جدیدی برای انجام کارها پیدا کنند. آنها تلاش می‌کنند به مسائل نگاه جدیدی داشته باشند و کنجکاو هستند. این افراد منعطف و سازگار هستند، به شکست‌ها به‌عنوان بازخورد نگاه می‌کنند (خب، این ایده‌ای است که نتیجه نمی‌دهد، بیا یک راه دیگر را امتحان کنیم) و خود را بابت شکست‌ها آزار نمی‌دهد و سرزنش نمی‌کند. افرادی که خلاقیت‌شان ضعیف است هنگام مواجهه با تغییر یا تغییر اولویت‌ها نگران و مضطرب می‌شوند، به شرایط جدید واکنش منفی نشان می‌دهند، شکایت می‌کنند، سازش‌ناپذیر هستند و در نگاه به مسائل انعطاف‌پذیر نیستند. آنها برای چالش‌های جدید مردد هستند و هنگام رویارویی با شرایط متغیر نمی‌توانند مسیر خود را عوض و ردیابی کنند.

5. افراد موفق با هوش هیجانی بالا در مسیر موفقیت خود، دیگران را نیز به موفقیت می‌رسانند.

از آنجا که هوش هیجانی رابطه مستقیمی با طرز نگرش ما به زندگی دارد و به زندگی افراد نیز معنا می‌دهد، افراد موفقی که هوش هیجانی بالایی دارند می‌دانند که برای موفق شدن به معنای حقیقی لازم است به دیگران نیز در مسیرشان کمک کنند. آنها همین‌طور که در مسیر خود پیش می‌روند به آنهایی که در این مسیر برای رشد به کمک نیاز دارند نیز کمک می‌کنند تا آنها نیز به موفقیت برسند.

افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند برای رسیدن به موفقیت چگونه عمل می‌کنند؟