رتبه نخست خراسان رضوی در معرفی برترین ها

دنیای اقتصاد- سی‌ودومین دوره معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان و بهره‌برداران برتر کشاورزی با حضور معاونان وزیر جهاد کشاورزى، نماینده ولى فقیه در این وزارت، استاندار خراسان رضوى، رئیس مجمع نمایندگان استان، رؤساى سازمان‌هاى مدیریت و برنامه‌ریزى، جهاد کشاورزى و صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوى و صدها نفر از تولیدکنندگان بخش کشاورزى در هتل ثامن مشهد برگزار شد.

به گزارش ایسنا، معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی در این مراسم گفت: تراز تجاری در سال جاری ۲ میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان بوده که به میزان ۳۰۵ میلیون دلار بهبود داشته اما با این وجود تراز تجاری کشاورزی در کشور منفی است. محمدعلی طهماسبی افزود: صادرات محصولات کشاورزی در ۹ ماهه امسال نسبت به سال گذشته ۴ میلیون و ۳۲۶ هزار تن افزایش داشته، به طوری‌که این میزان در مدت مشابه سال گذشته ۳ میلیون و ۳۷۰ هزار تن بوده است. همچنین از نظر ارزشی نیز از ۳ میلیارد و ۹۲۰ میلیارد دلار در سال گذشته به ۴ میلیارد و ۱۲۷ میلیون دلار افزایش داشته است.

طهماسبی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون بهره‌بردار در عرصه کشاورزی در کشور فعالیت دارند، گفت: در این جشنواره از ۳۳ استان و منطقه کشاورزی ۹۸۶ نفر به سطح ملی راه یافتند که از این تعداد نیز ۱۰۲ نفر در رقابت انتخاب شدند. ۱۲ درصد از این کشاورزان را زنان و ۸۸ درصد را مردان تشکیل داده بودند و تحصیلات آنان از ابتدایی تا دکتری با اکثریت مدرک کارشناسی و سن ۲۴ تا ۸۴ سال بود. معاون امور باغبانی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: از ۱۰۲ تولیدکننده نمونه ملی ۱۳ نفر مربوط به خراسان رضوی بوده که باعث شد خراسان رضوی در این رقابت رتبه اول را کسب کند. همچنین مازندران و آذربایجان با ۷ تولیدکننده نمونه رتبه دوم و تهران، مرکزی و اصفهان با ۵ تولیدکننده نمونه رتبه‌های سوم به بعد را کسب کردند. طهماسبی با بیان اینکه در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ هکتار گلخانه توسط مردم و اعتبارات بخش خصوصی احداث شده است، تصریح کرد: در تولید گندم، تولیدکننده نمونه توانسته بود ۱۲.۵ تن گندم را تولید کند. این در حالی است که میانگین تولید کشوری ۳ تن و ۱۳۸ کیلوگرم در هر هکتار است. وی افزود: در تولید چغندر قند، تولیدکننده نمونه توانسته بود ۱۰۴ تن تولید داشته باشد در حالی‌که تولید این محصول هم در میانگین کشوری به میزان ۴۸ تن در هکتار است.معاون وزیر جهاد کشاورزی یادآور شد: همچنین در تولید سیب درختی تولیدکننده نمونه توانسته ۱۲۳ تن سیب درختی تولید کند. در حالی‌که این محصول در کشور به طور میانگین به میزان ۱۷ تن در یک هکتار تولید شده است.

افزایش 4 برابری خرید محصولات کشاورزی توسط دولت

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از تخصیص ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب با لوله در زمین‌های کشاورزی استان خبر داد.مجتبی مزروعی اظهار کرد: این بودجه اختصاص یافته به طور ۱۰۰ درصدی محقق خواهد شد و مناقصات برای لوله‌کشی‌ها ظرف هفته آینده انجام خواهد شد. وی افزود: در خصوص هزینه‌های آبیاری تحت فشار که برای مدیریت و بهبود مصرف آب است، سقفی تعیین نشده به طوری که در دو سال اخیر این هزینه برای ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان انجام شد و قرار است تا سال زراعی ۹۶ این سطح به ۳۰ هزار هکتار افزایش یابد. مزروعی خاطرنشان کرد: شهرستان‌های استان باید در جهت توسعه آبیاری تحت فشار و انتقال آب با لوله تلاش بیشتری انجام دهند.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با اشاره به عملکرد جهادی کشاورزان استان یادآور شد: در خراسان رضوی با وجود کاهش سطح زیر کشت، افزایش خرید ما از کشاورزان ۴.۱ برابر افزایش داشت که این میزان نزدیک به دو برابر میانگین کشوری است. وی با بیان اینکه در ۹ ماهه ابتدایی سال جاری ۱۶۰ هزار تن جو از کشاورزان خریداری شده است، یادآور شد: به ازای خرید هر کیلو جو ۲۸۰ تومان یارانه به کشاورزان پرداخت شده است.

مزروعی در خصوص قیمت گوشت دام سبک عنوان کرد: اگر تنظیم بازار توسط مدیران سازمان جهاد کشاورزی انجام نمی‌شد، امروز با وجود کاهش شدید جمعیت دام، نمی‌توانستیم قیمت گوشت را کنترل کنیم.رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه پایین بودن قیمت گندم و جو خسارات زیادی به کشاورزان در سال‌های گذشته وارد کرده، افزود: در بخش تنظیم بازار برای گوشت قرمز، گوشت مرغ و تخم مرغ وضعیت کنترل شده‌ای به وجود آمده و توانستیم علاوه بر تامین خودمان، صادرات نیز داشته باشیم.مزروعی تصریح کرد: در این مدت هیچگاه از اصول حفظ منابع و بهره‌برداری آبی عدول نکردیم و نخواستیم تا خودکفایی را به شرط اینکه منابع پایه ضربه ببینند، اجرایی کنیم. وی ادامه داد: سال گذشته بنیه مالی تولیدکنندگان صدمه دیده بود؛ تا تولیدکنندگان از لحاظ اقتصادی تامین نباشند، قدرت تامین و سرمایه‌گذاری ندارند. مزروعی در خصوص سی‌ودومین دوره معرفی و تجلیل از تولیدکنندگان و بهره‌برداران برتر کشاورزی تصریح کرد: امسال با ۱۳ تولیدکننده استانی در سطح کشور رتبه اول را به دست آوردیم و در میان ۵۱ دستگاه استانی نیز برترین رتبه را کسب کردیم. همه این‌ها نشان‌دهنده این است که سازمان جهاد کشاورزی هم در بخش اجرایی و هم در بخش مدیریتی از یک فعالیت منسجم برخوردار است.

رتبه نخست خراسان رضوی در معرفی برترین ها

رتبه نخست خراسان رضوی در معرفی برترین ها